Scrie
un eseu de 2 – 3 pagini, despre elementele de compoziţie şi de limbaj într-un
text poetic / în texte poetice studiat(e), aparţinând simbolismului, pornind de
la următoarea apreciere critică: „Procedeele simboliste sunt mult mai numeroase
decât utilizarea, frecventă sau nu, a simbolului. Ele includ, cum vom vedea, corespondenţele, tehnica sugestiei,
muzicalitatea etc. Simbolul, ca şi alegoria, sunt procedee poetice
tradiţionale, care se confundă cu originea artei. Poezia este imagine,
metaforă, simbol…” ( Lidia Bote, Simbolismul românesc )
Simbolismul
este un curent literar apărut în Franţa ca reacţie împotriva parnasianismului,
a romantismului retoric şi a naturalismului, promovând conceptul de poezie
modernă. Numele curentului a fost dat de
poetul francez Jean Moréas, care, în 1886, a publicat un articol-program,
intitulat Le Symbolisme.
Caracteristica
principală a acestui curent literar este
folosirea simbolului, dar, alături de aceasta, apar şi cultivarea
sugestiei, a corespondenţelor, a sinesteziei, pentru că, „procedeele
simboliste sunt mult mai numeroase decât utilizarea, frecventă sau nu, a
simbolului. Ele includ […] corespondenţele,
tehnica sugestiei, muzicalitatea etc.” ( Lidia Bote, Simbolismul românesc )
La nivel formal, se cultivă muzicalitatea
versurilor, obţinută prin preocuparea pentru elementele de prozodie. În
simbolism, raportul dintre simbol şi realitatea sufletească simbolizată nu este
dezvăluit, ci numai sugerat ( Bacovia,
de exemplu, nu spune că ploaia exprimă sufletul zdruncinat, ci sugerează prin
simbolul ploii: „De-atâtea nopţi aud plouând” ). La baza tehnicii simboliste
stă sugestia; „corespondenţele”, clar-obscurul, spleen-ul, starea de inefabil,
simbolul se realizează prin sugestie, de aceea Baudelaire numea poezia „o specie
de vrăjitorie evocatoare”. Sinestezia este o figură de stil prin care se pun în
relaţie realităţi receptate de simţuri diferite ( auz – văz, auz – miros:
„Primăvară – o pictură parfumată cu vibrări de violet” ).
Simboliştii
pledează pentru muzicalitatea versurilor, ca mijloc de obţinere a inefabilului,
a sugestiei. Marea inovaţie a
simboliştilor în materie de prozodie o constituie folosirea versului liber.
Versul clasic apare multor simbolişti ineficient, rima este considerată o
simplă convenţie, de aceea ei ajung la concluzia că strofa asimetrică, cu
versificaţie liberă, în ritm variabil, cor
espunde muzicii interioare. Versul liber, susţin simboliştii, produce efecte muzicale deosebite. Se folosesc refrenul, laitmotivul, armonia, asonanţele, rima şi ritmurile elaborate.
espunde muzicii interioare. Versul liber, susţin simboliştii, produce efecte muzicale deosebite. Se folosesc refrenul, laitmotivul, armonia, asonanţele, rima şi ritmurile elaborate.
Se
cultivă teme şi motive specifice : condiţia poetului şi a poeziei,
natura, iubirea, starea de nevroză, citadinul, moartea, evadarea, claustrarea (
teme ), singurătatea, melancolia, spleen-ul, misterul, ploaia, toamna,
culorile, muzica, parcul, cimitirul ( motive ).
Atmosfera
oraşului este apăsătoare, mediul urban zdrobeşte individualitatea. În această
ambianţă, poeţii sunt damnaţi, lumea agonizează, oraşul este împovărat de
tristeţi, este blestemat; „S-auzi tuşind o tuse-n sec amară, / Prin ziduri
vechi ce stau în dărâmare”. Târgul bacovian este dezolant, cartierele
„democratice” şi grădinile publice în care cântă fanfara militară îndeamnă
numai la resemnare. Dacă oraşul provincial este spaţiul angoasei şi
al spleen-ului, aglomerările urbane provoacă acelaşi sentiment de pustiu şi de
tristeţe. Însingurarea şi spleen-ul sunt motive generate de orizontul închis al
oraşului.
Spre
deosebire de natura romantică, în poezia
simbolistă natura nu mai este subiect, ci stare sufletească, exprimată muzical
sau cromatic sau este decor. Astfel, parcul, grădina, statuile, orizonturile
marine sunt prezentate static. În jurul obiectelor plutesc muzica şi parfumul,
în spaţii nedefinite, ca în poezia lui Baudelaire. Poeţii îşi propun să
dezvăluie corespondenţele din natură. Percepţia vizuală a naturii îi apropie de
impresionişti, în sensul estompării contururilor sub impresia luminii.
Simboliştii cântă amurgurile subordonate stărilor afective. Bacovia devine „un
liric al culorilor”, audiţiile lui sunt colorate (sinestezii). La acest poet,
natura este aparent statică, însă în realitate toamna, plânsul, golul, somnul,
frigul, căldura, râsul, ploaia se mişcă întocmai ca fiinţele vii Culorile
dominante sunt cenuşiul, negrul, albul; culorile obsesiei: roşul, violetul,
galbenul, expresii ale unor stări anxioase. Ploaia şi toamna îi strivesc
sensibilitatea.
Motivul
ploii şi al toamnei apare la toţi simboliştii. Sentimentul ploii aduce stări
depresive, până la enervare exasperantă.
Simbolismul
aduce în poezie o gamă largă de instrumente muzicale, realizând corespondenţe
între emoţie şi instrumentul muzical: vioara, violina, exprimă emoţii grave;
clavirul – tristeţea şi sentimentul desperat al iubirii; caterinca evocă medii
sărace; fluierul este funebru; fanfara trezeşte melancolii; pianina, mandolina
constituie motive uneori exterioare, decorative, alteori intră în substanţa şi
atmosfera generală a poeziei.
Culorile
sunt în corespondenţă cu instrumentele muzicale, piculina este o pictură
parfumată a primăverii; amurgul însoţeşte cântecul viorilor. Muzica lui Bacovia
este stridentă şi irită.
Simbolismul
autentic ( bacovian ) în literatura
română se instaurează prin activitatea literară a lui George Bacovia. Poezia
lui are toate trăsăturile esenţiale specifice simbolismului. Este un simbolism
depresiv, care cultivă simbolul ca modalitate de surprindere a corespondenţelor
eului cu lumea, natura, universul (Plumb), evocă idei, sentimente,
senzaţii pe calea sugestiei ( Amurg de iarnă ), manifestă
preferinţe pentru culorile întunecate. Se promovează „audiţia colorată” – principiul
după care senzaţiile diverse, coloristice şi muzicale îşi corespund în plan
afectiv, sinestezia. Poezia implică sugestivitate melodică interiorizată ( Marş
funebru ). Temele şi motivele sunt tipic simboliste: târgul de
provincie, element al claustrării ( Seară tristă ), nevroza ( Plouă
), peisajul interiorizat (Amurg de toamnă ), descompunerea
materiei ( Cuptor ). Dominantă este neliniştea continuă.
În
general, poeziile bacoviene se organizează în jurul unui cuvânt-cheie, care
transmite sensul de bază al textului, reprezentând motivul central. Acest
cuvânt, de obicei un substantiv nearticulat, constituie titlul poeziei, care
închide mesajul poetic.
Plumb este poezia care deschide volumul de debut, Plumb
(1916), având valoare de artă poetică şi caracter emblematic pentru
universul poetic al lui George Bacovia.
Atmosfera
sugerată de textul poetic este aceea de apăsare, de dezolare, deşi poezia nu
cuprinde nici un termen abstract de prezentare explicită a angoasei, a
depresiei, totul se deduce din descrierea cadrului şi a atitudinii lirice.
Ca
toate poeziile lui G. Bacovia, Plumb este construită în jurul unui
cuvânt cheie, cu valoare de simbol, care alcătuieşte titlul. În context, simbolul
plumbului poate fi asociat mai multor semnificaţii: sugestia de apăsare (determinată de trăsăturile
substanţei – cenuşiul, greutatea), moartea,
melancolia (plumbul fiind simbol al lui Saturn).
Poezia
este alcătuită din două secvenţe poetice,
care pun în evidenţă cuvântul cheie. În prima secvenţă poetică, sintagmele în
care „plumb” apare ca determinant sunt, cel puţin în aparenţă, denotative
(„sicriele de plumb”, „coroanele de plumb”), devenind metaforice în strofa a
doua („amorul meu de plumb”, „aripile de plumb”). Forma aparent simplă
marchează evoluţia, creşterea intensităţii unei obsesii. Procedeele de
construcţie care creează aceste efecte sunt repetiţiile, în primul rând
reluarea cuvântului cheie, şi paralelismul sintactic: „Stam singur în cavou … /
Şi era vânt … // Stam singur lângă mort … / Şi era frig …”.
În
prima strofă, spaţiul configurat simultan, din interior şi din exterior, are
drept principală caracteristică limitarea: „Stam singur în cavou …”. Starea de
spirit dominantă este depresivă, fiind sugerată de cuvintele aparţinând
aceluiaşi câmp lexical: „sicrie”, „flori”, „vestmânt funerar”, „cavou”,
„coroane”. Asociat cu singurătatea, plumbul sugerează moartea. Sintagmele în
care apare „plumb” asociază termeni concreţi: „sicriele de plumb”, „flori de
plumb”, „coronele de plumb”.
Între
starea sufletească a celui care se integrează în spaţiul limitat al cavoului şi
planul obiectiv se stabileşte o corespondenţă; universul exterior este dominat
de aceeaşi atmosferă de tristeţe copleşitoare: „Şi era vânt …”.
Strofa
a doua, construită simetric, amplifică dramatismul trăirii interioare. „Plumb”
se asociază cu o noţiune abstractă – „amorul” – şi cu două noţiuni concrete – „flori” şi “aripi”.
„Amorul” poate desemna iubirea sau iubita, imposibilitatea precizării sensului
exact contribuie la accentuarea ideii de singurătate de izolare. „Amorul de
plumb” doarme „întors”, ceea ce ar putea semnifica interzicerea accesului la
amintire, absenţa consolării (după cum nota Lucian Blaga, ar fi vorba despre
întoarcerea mortului cu faţa spre Apus, întoarcere definitivă). Tăcerea,
universul ostil amplifică nevroza determinată de singurătate: „Dormea întors
amorul meu de plumb / Pe flori de plumb, şi-am început să-l strig / Stam singur
lângă mort … şi era frig …”. Interzicerea zborului, sugerată de imaginea finală
– „aripile de plumb” – trimite la o imaginea prăbuşiri ( „un fel de pasăre care
zboară invers” ). Prăbuşirea, atracţia teluricului, sugerată de verbul
„atârnau”, semnifică absenţa idealului. Imposibilitatea înălţării prin iubire,
asocierea acesteia cu moartea conferă originalitate poeziei bacoviene,
detaşând-o de modelele romantice.
Anihilării
aproape definitive a mişcării – „stam”, „dormea”, „dormeau”, „atârnau” – îi
corespunde, în plan gramatical, imperfectul verbelor. Substantivele domină
versul, determinările lor sunt legate de cuvântul cheie sau sugerează o
atmosferă de doliu: „funerar vestmânt”. Monocromia imaginilor (cenuşiul
plumbului) potenţează ideea de stare depresivă, dezolantă. Motive centrale ale
textului poetic devin singurătatea, plumbul, moartea. Plumbul devine laimotiv ( motiv care se repetă ), poziţia sa
privilegiată fiind subliniată prin repetiţii, care devin obsedante.
În plan
fonetic, consoanele labiale m, b, şi p, repetate obsedant, creează o melodie tristă, înăbuşită de
„înăbuşită” de „compozitor în vorbe şi pictor în cuvinte” (M. Petroveanu). Rima
masculină menţinută pe tot parcursul poeziei, marchează puternic prin accent
finalul fiecărui vers. Toate vocalele din rimă (u, î şi i) sunt închise, creând sugestia de
vibraţie surdă, de limitare.
Întregul
poem este construit prin acumularea succesivă a imaginilor poetice, al cărei
semn este conjuncţia şi, folosită în
trei situaţii, în fiecare dintre cele două strofe. Imaginile se articulează
firesc, prin coordonare, dobândind unitate.
Mai
mult decât în Plumb, în a doua poezie din volumul de debut, Lacustră,
starea sufletească a eului liric îşi găseşte corespondenţe în universul
exterior. Sugestia unui sfârşit iminent amplifică angoasa eului liric. Starea psihică e transmisă prin evocarea senzaţiilor – „aud”, „simt” -
, prin transpunerea într-o altă ipostază, a „locuinţelor lacustre”, care este
actualizată, prin suprapunerea stărilor.
Prima şi ultima strofă sunt aproape identice. Le deosebeşte numai
versul al doilea, care creează, de altfel, legătura dintre eul liric şi
universul exterior. Repetiţia conferă acestei strofe valoare de refren, iar
poziţia în care apare determină închiderea perfectă a sensurilor textului.
Incipitul aduce în prim plan o imagine apocaliptică. Ploaia continuă, de
sfârşit de lume, devine senzaţie particulară, aparţinând eului liric confesiv:
De-atâtea nopţi aud plouând / Aud materia plângând…” Singurătatea este motivul
central al textului, reliefat atât la nivel lexico-semantic, cât şi la nivel
sintactic – „Sunt singur”, persoana I a verbelor şi a formelor pronominale.
Strofa a doua amplifică starea depresivă sugerată în prima strofă prin
plânsul materiei. Senzaţiile se asociază unui somn agitat, element reliefat
prin motivul valului: „Şi parcă dorm pe scânduri ude, / În spate mă izbeşte-un
val - / Tresar prin somn, şi mi se pare / Că n-am tras podul de la mal.” La
nivel simbolic, imaginea valului se asociază cu ideea de prăbuşire, de cădere
continuă sau cu starea de nevroză, amplificată de ritmicitatea mişcării. Podul,
element din construcţia locuinţelor lacustre care asigura legătura cu lumea, cu
viaţa, devine în poezie simbolul unui pericol, al unei ameninţări cu atât mai
înspăimântătoare cu cât nu este precizată. Repetiţia acestei stări este
sugerată în strofa a treia prin motivul golului. Identitatea cu starea
primordială, a omului universal, este sugerată prin folosirea formei
pronominale „aceleaşi”, demonstrativul de identitate stabilind o legătură între
două planuri temporale (trecut şi prezent ). Nevroza atinge intensitatea
maximă, ploaia determină descompunerea materiei, prăbuşirea universală: „Un gol
istoric se întinde, / Pe-aceleaşi vremuri mă găsesc… / Şi simt cum de atâta
ploaie / Piloţii grei se prăbuşesc.” Toate evenimentele exterioare sunt
personalizate, subiectivizate. Confuzia dintre realitate şi viziune este
construită cu grijă, cele două planuri temporale se suprapun. De la distanţa
explicită – „mă duce-un gând” – şi de la marca de comparaţie, de irealitate –
„parcă”, se ajunge în strofa a treia la o identificare între trăirea actuală şi
retrăirea preistorică.
Versul al doilea al strofei – refren, care apare în poziţia finală,
sugerează neliniştea, aşteptarea a ceva nedefinit, deci misterios. Mecanismul
sugestiei stă în folosirea verbului a
aştepta fără complement; astfel,
acest verb devine un simbol al tensiunii, al stării orientate către viitor.
Faptul că aşteptarea este continuă eternizează, sporeşte anxietatea: „De-atâtea
nopţi aud plouând, / Tot tresărind, tot aşteptând… / Sunt singur şi mă duce-un
gând / Spre locuinţele lacustre.” Identitatea celorlalte versuri ale
strofei-refren poate sugera o relaţie între cele două versuri din poziţia a
doua: „Aud materia plângând … / Tot tresărind, tot aşteptând…” Cu alte cuvinte,
plânsul, tresărirea şi aşteptarea sunt stări ale materiei, transformate în
senzaţii de eul liric, care trăieşte, astfel, la nivel cosmic. Muzicalitatea
melancolică, obsedantă a discursului liric se obţine, în acest text, prin
frecvenţa rimei în –ând, care creează
un efect de îngânare monotonă şi aminteşte de rimele închise din Plumb.
Simbolurile complexe prin semnificaţii, intensitatea trăirilor
sufleteşti, care conferă originalitate discursului liric, muzicalitatea
desăvârşită şi sugestia, nedefinitul care domină expresia artistică a celor
două texte emblematice pentru creaţia bacoviană susţin ideea că, în cazul lui
Geroge Bacovia, „poezia este imagine, metaforă, simbol…”
No comments:
Post a Comment