Scrie un eseu, de 2 – 3
pagini, în care să evidenţiezi particularităţile
de realizare a unui personaj comic dintr-o operă literară studiată. În
realizarea eseului, vei avea în vedere următoarele:
- prezentarea a patru
elemente ale textului studiat, semnificative pentru realizarea personajului
comic ( temă / motiv literar, acţiune,
conflict, intrigă, relaţii spaţiale şi temporale, act, scenă, tablou, replică,
indicaţii scenice ), prin referire la creaţia literară aleasă;
- prezentarea statutului
social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare la
conflictul / conflictele comediei studiate;
- relevarea principalei
trăsături a personajului comic, ilustrată prin două scene / secvenţe / situaţii
semnificative sau prin citate comentate;
- exprimarea unui punct
de vedere argumentat despre modul în care se reflectă o idee sau tema comediei
în construcţia personajului pentru care ai optat.
Opera
dramatică este un text literar destinat reprezentării scenice şi construit în
principal prin dialog. O lucrare dramatică are două modalităţi distincte de
prezentare a informaţiei: replicile, adică intervenţiile personajelor, care
constituie aspectul literar al textului; indicaţiile scenice ( didascalii ),
adică sugestiile privitoare la decoruri, mimică, gesturi, lumini,costume, fond
sonor şi care vizează realizarea spectacolului.
Personajul
din textul dramatic are trăsături particulare în raport cu personajul din
textul epic. El se prezintă direct, prin ceea ce spune şi prin felul în care
acţionează. Predominante, în textul dramatic, sunt modalităţile de
caracterizare indirectă, realizată prin intermediul acţiunilor, al atitudinilor
adoptate de personaj şi prin limbaj. O modalitate specifică de caracterizare a
personajului din textul dramatic sunt didascaliile, care pot reprezenta o
modalitate de caracterizare directă, făcută din perspectiva autorului sau o
modalitate de caracterizare indirectă, prin consemnarea reacţiilor personajului
în raport cu anumite evenimente.
Comedie
de moravuri, care dezvăluie viaţa publică şi de familie a unor politicieni
care, ajunşi la putere şi roşi de ambiţie, sunt caracterizaţi de o creştere
bruscă a instinctelor de parvenire, O scrisoare pierdută se înscrie în
seria operelor caragialiene care au ca temă
vanitatea.
Acţiunea se desfăşoară în „capitala unui judeţ de munte”, pe fondul agitat al unei
campanii electorale. Timpul şi spaţiul
acţiunii – capitala unui judeţ de munte, spre sfârşitul secolului al
XIX-lea, în timpul unui proces electoral – sugerează universalitatea situaţiilor
prezentate şi accentuează caracterul moralizator al intrigii şi al situaţiilor
prezentate. Aici are loc conflictul
dintre ambiţiosul avocat Nae Caţavencu, din „opoziţie”, care aspiră spre o
carieră politică, şi grupul conducerii locale ( prefectul Ştefan Tipătescu,
„prezidentul” Zaharia Trahanache ). Pentru a-şi forţa rivalii să-l propună
candidat în locul lui Farfuridi, Caţavencu ameninţă cu un şantaj. Instrumentul
de şantaj este „o scrisorică de amor” a lui Tipătescu, trimisă doamnei Zoe
Trahanache, soţia „prezidentului”; pierdută de Zoe, scrisoarea este găsită de
un cetăţean turmentat şi subtilizată de Caţavencu. Şantajul o sperie pe Zoe,
care, pentru a nu fi compromisă public, exercită presiuni asupra celor doi
„conducători” ai judeţului şi obţine promisiunea candidaturii lui Caţavencu.
Când
conflictul provocat de scrisoarea pierdută pare să fie rezolvat, urmează o
„lovitură de teatru”: de la Bucureşti se cere, fără explicaţii, să fie trecut
pe lista candidaţilor un nume necunoscut - Agamemnon Dandanache. Reacţiile
celor din jur sunt diferite: Zoe e disperată, Caţavencu – ameninţător,
Farfuridi şi Brânzovenescu – satisfăcuţi că rivalul lor a pierdut, Tipătescu –
nervos. Trahanache este sigurul personaj care nu-şi pierde cumpătul, având
„puţintică răbdare” şi gândindu-se la un mod de rezolvare a conflictului fără a
contesta ordinele „de sus”.
Interesele contrare determină
un conflict deschis în timpul şedinţei de numire oficială a
candidatului, când Pristanda pune la cale un scandal menit să-l anihileze pe
Caţavencu. În încăierare, acesta pierde pălăria în care era ascunsă scrisoarea
şi dispare, provocându-i emoţii intense „coanei Joiţica”. Dandanache, sosit de
la Bucureşti, îşi dezvăluie strategia politică, asemănătoare cu aceea a lui Nae
Caţavencu, numai că la un nivel mult mai înalt şi cu mai multă ticăloşie. Nae
Caţavencu schimbă tactica parvenirii, flatând-o pe Zoe, generoasă după ce îşi
recapătă scrisoarea cu ajutorul cetăţeanului turmentat. În final, toată lumea
se împacă, „micile pasiuni” dispar ca prin farmec, Dandanache e ales „în
unanimitate”, Nae Caţavencu ţine un discurs banal, dar zgomotos la serbarea
populară determinând reconcilierea foştilor adversari. Atmosfera e de carnaval,
de mascaradă, fiind accentuată de muzica săltăreaţă condusă de Pristanda.
Dacă la
personajele comediilor anterioare ( O noapte furtunoasă, Conu Leonida faţă cu
Reacţiunea) posibilitatea şi dorinţa de a-şi depăşi mediul erau
limitate sau inexistente, condiţia eroilor din O scrisoare pierdută se
distinge, dimpotrivă, printr-un acces mai liber la treptele superioare ale
ierarhiei social-politice şi legat de aceasta printr-o puternică dezvoltare a
instinctelor parvenirii. În Noaptea furtunoasă vanitatea apare
mai ales ca automulţumire; în Conu Leonida faţă cu Reacţiunea
- ca autoînşelare. În Scrisoarea
pierdută, vanitatea devine sinonimă cu ambiţia. Această pornire ocupă
primul plan al atenţiei. Pentru desfăşurarea ei, este ales un moment de maximă
încordare a ambiţiilor, care se măsoară şi se definesc reciproc, stabilind o dată
cu aceasta cele mai însemnate repere de caracter.
O primă
categorie de ambiţioşi reuneşte câteva figuri sub semnul tendinţei de a păstra
o situaţie statornică, de a-şi apăra poziţia socială. În această serie se
înscriu Zaharia Trahanache, Zoe Trahanache şi Ştefan Tipătescu.
Zoe Trahanache este unul dintre personajele principale ale textului, cea mai distinsă
dintre toate personajele feminine ale teatrului caragialian. Nimic nu o
încadrează în categoria ignorantelor sau a femeilor vulgare, deşi acest personaj
feminin reprezintă tipul cochetei şi al
adulterinei. Zoe Trahanache are un rol esenţial în construirea conflictului
comic, dat fiind faptul că ea pierde scrisoare de dragoste pe care i-o
adresează Tipătescu. De la acest eveniment banal, intriga comediei va lua
amploare, tehnica alcătuirii conflictului fiind aceea a „bulgărelui de zăpadă”
în rostogolire. Ca statut social, Zoe are o poziţie importantă, fiind soţia
unuia dintre cei mai respectaţi oameni din judeţ. Chiar dacă respectul pentru
Trahanache este numai o aparenţă, în conformitate cu convenţiile speciei în
care se încadrează personajul, Zoe ţine la acest statut social şi nu vrea să se
compromită. Desigur, morala care i-ar fi cerut să-i fie fidelă soţului îi
lipseşte, dar, ca orice personaj comic al lui Caragiale, Zoe e foarte sensibilă
la aspectele sociale. De aceea, rolul ei în acţiune este foarte important. Insistentă şi energică, Zoe îşi afirmă punctul de vedere cu hotărâre, capabilă să
subordoneze totul. Scena VI din actul II al comediei aduce în prim plan ambiţia
ei socială: „Da, sunt hotărâtă, dar nu voi să mor până nu voi fi luptat cu
toate împrejurările ( cu energie
crescândă ) şi am să lupt!”
Zoe este un personaj voluntar, care joacă o comedie a slăbiciunii feminine.
Speriată de şantajul lui Caţavencu, încearcă să-l convingă pe Tipătescu să
accepte condiţiile avocatului, făcând uz de lacrimi, leşinuri şi de şantaj
sentimental. Chiar dacă ambiţia lui Tipătescu îl împinge să nu ia în seamă
pretenţiile lui Caţavencu ( a respinge pretenţiile lui Caţavencu ar însemna s-o
compromită pe Zoe şi să-şi distrugă orice poziţie în politica locală; a le
satisface – să ridice împotrivă-i toate forţele centrale, ratându-şi astfel
definitiv ascensiunea, până atunci numai amânată ), ambiţia lui Zoe se impune, pentru că ea nu are nici un motiv să
dorească avansarea lui Tpătescu, fiind preocupată numai de menţinerea funcţiei
lui actuale ( „Cum o să mai poată rămâne Fănică prefect?” ). Restul îi apare
derizoriu în raport cu pericolul care o pândeşte: „Dacă ambiţia ta, dacă
nimicurile tale politice le pui mai presus de ruşinea mea, de viaţa mea,
lasă-mă! Să mor…” De aici exasperarea ei în faţa rezistenţei prefectului şi
hotărârea înfrângerii încăpăţânării lui cu orice preţ. Situaţia dobândeşte
accente dramatice. Zoe adoptă vocabularul specific unei eroine de dramă
romantică, dar vorbele ei sunt lipsite cu desăvârşire de suportul emotiv
adecvat: „Omoară-mă pe mine, care te-am iubit, care am jertfit totul pentru
tine…” În realitate, eroina nu a jertfit decât o fidelitate conjugală precară,
singurul „sacrificiu” veritabil aparţinându-i lui Tipătescu, rămas în judeţ la
insistenţele ei. Contradicţia apare cu atât mai pregnantă, cu cât Zoe dovedise
puţin înainte că nu e dispusă să renunţe la nici unul dintre atributele
poziţiei sale în societate.
Scenele
întâlnirilor dintre Zoe şi Tipătescu parodiază toposuri din dramele romantice (
fuga perechii de îndrăgostiţi, ruperea legăturilor cu un mediu ostil, care se
opunea împlinirii sentimentelor ). Scena VI din actul II al comediei este
ilustrativă în acest sens. Tipătescu îi face declaraţii înfocate, dar Zoe e
preocupată de aparenţele sociale:
„Tipătescu: Atunci, dacă nu e altă scăpare… Zoe! Zoe! Mă
iubeşti…
Zoe: Te
iubesc, dar scapă-mă.
Tipătescu:
Să fugim împreună…
Zoe (
retrăgându-se ): Eşti nebun? Dar Zaharia? Dar poziţia ta? Dar scandalul şi mai
mare care s-ar aprinde pe urmele noastre?
Tipătescu
( descurajat ): Atunci nu ne rămâne nimic de făcut!
Zoe: Ba
da!
Tipătescu:
Ce?
Zoe: Să
sprijinim candidatura lui Caţavencu!”
Considerentele
de reputaţie socială şi carieră politică şi-au subordonat în întregime
sentimentul, care – pentru o mai pregnantă ilustrare a cheii comice – se
exprimă prin epistole de un gust îndoielnic ( „Nu mă aştepta prin urmare şi
vino tu la cocoşelul tău, care te adoră, ca totdeauna, şi te sărută de o mie de
ori” ) şi prin fraze care îşi trădează originea livrescă ( „A!... cum pot să
iubesc pe omul ăsta!” ). În aceeaşi notă comică se înscriu leşinurile lui Zoe
şi revenirile instantanee. Cu asemenea manifestări ce demonstrează cele mai
adânci trăiri de care sunt capabili, Zoe şi Tipătescu păstrează unitatea de
atmosferă a comediei, ferind-o de orice alunecare sentimentală. Cuplul conferă
diversitate tipurilor de personaje ilustrate şi astfel viziunea de ansamblu a
comediei câştigă în obiectivitate.
Zoe
Trahanache este caracterizată mai ales indirect, deoarece această modalitate de
caracterizare este specifică genului dramatic. Personajul dramatic se defineşte
prin acţiunile sale, prin atitudini, prin limbaj. Relaţia lui Zoe cu Tipătescu
o încadrează în tipul cochetei adulterine, care acţionează în conformitate cu
datele caracterologice impuse de acest tip. Ea e ambiţioasă, voluntară, obişnuită să domine şi să-şi impună voinţa.
De altfel, i se subordonează Tipătescu, Trahanache şi, diplomatic, chiar
Caţavencu, unul dintre personajele care înţeleg exact rolul ei în viaţa publică
a reşedinţei judeţului de munte.
Caracterizarea directă rezultă din relaţiile
pe care le stabileşte cu celelalte personaje, din ale căror cuvinte se desprind
şi alte trăsături de caracter, susţinând comicul de situaţie şi comicul de
intenţie. Zaharia o crede fragilă, sensibilă şi vrea să o protejeze de vestea
şantajului: „Biata Joiţica! Să nu cumva să-i spui, să nu cumva să afle! Cum e
ea simţitoare!...” Caţavencu şi-o doreşte aliat în lupta electorală, conştient
de puterea ei: „Madam, madam Trahanache, eşti un înger…” Cetăţeanul turmentat
are, în finalul piesei, o replică insinuantă la culme, sugerând ironia
autorului la adresa propriilor personaje: „În sănătatea coanii Joiţichii! Că e
( sughite ) damă bună!” ( actul IV,
scena XIV ).
Autocaracterizarea
susţine acelaşi comic de intenţie, accentuând contrastul dintre imaginea
personajului despre sine şi imaginea reală: „Eşti un om rău… mi-ai dovedit-o…
Eu sunt o femeie bună… am să ţi-o dovedesc…”
Didascaliile
consemnează mai ales acţiunile personajului, care se dovedeşte foarte activ, agitat, implicat în conflicte.
Alte indicaţii scenice oferă date despre trăirile şi sentimentele personajului:
„cu dignitate”, „plânge”, „se plimbă agitată”.
Zoe e
ridicolă prin manifestări, dar, spre deosebire de alte personaje feminine din
teatrul lui I. L. Caragiale, nu e ironizată până la sarcasm. Într-o oarecare
măsură, reacţiile ei se justifică dacă se ţine seama de poziţia socială
dobândită cu efort şi de dorinţa ei arzătoare de a nu-şi pierde influenţa de
care este conştientă. Spre deosebire de Miţa Baston sau de Didina Mazu, Zoe
Trahanache a depăşit stadiul mahalalei şi nu mai vrea să se întoarcă acolo.
No comments:
Post a Comment