Eseu COMEDIE - construcţia subiectului într-o operă dramatică studiată BACALAUREAT 2018


Scrie un eseu de 2 – 3 pagini, despre construcţia subiectului într-o operă dramatică studiată, pornind de la ideile exprimate în următoarea afirmaţie critică: „Dramatismul implică în mod necesar confruntarea polemică, lupta. Unde nu există adversitate, latentă sau declarată, nu există nici dramatism.” ( Adrian Marino, Dicţionar de idei literare )

Genul dramatic cuprinde totalitatea operelor literare care sunt destinate reprezentării scenice. Din acest motiv, trăsătura esenţială şi distinctivă a operelor dramatice este „dramatismul”, înţeles, în sens larg, ca acţiune, confruntare ( drama – acţiune ).
Comedia este specia genului dramatic, în versuri sau în proză, care are finalitate moralizatoare şi produce râsul cititorului sau al spectatorului, prin folosirea a diferite tipuri de comic. Ca trăsături generale ale comediei pot fi menţionate: finalitatea amuzantă ( specia e destinată să provoace râsul, personajele reprezintă categorii sociale diverse; subiectele sunt general umane, eroii întruchipând caractere ( parvenitul obraznic, sclavul şiret, aristocratul mândru ); conflictul se
plasează între aparenţă şi esenţă ( doar aparent, valorile sunt false ); deznodământul este vesel, stilul – parodic. Conflictele dramatice în comedie sunt derizorii, de nivel exterior, şi ilustrează ridicolul preocupărilor personajelor. Dintre toate speciile genului dramatic, comedia şi drama sunt cele mai apropiate de noţiunea de „dramatism”, pentru că „implică în mod necesar confruntarea polemică, lupta.” (Adrian Marino ) Comedia în principal, mai ales prin finalitatea urmărită, presupune existenţa conflictelor care declanşează şi susţin acţiunea, ilustrând clar ideea că „Unde nu există adversitate, latentă sau declarată, nu există nici dramatism.” ( Adrian Marino, Dicţionar de idei literare )
Comedie de moravuri, care dezvăluie viaţa publică şi de familie a unor politicieni care, ajunşi la putere şi roşi de ambiţii, sunt caracterizaţi de o creştere bruscă a instinctelor de parvenire, O scrisoare pierdută se înscrie în seria operelor caragialiene care au în centru vanitatea. Piesa este inspirată de un eveniment din actualitatea vremii: în 1883 au avut loc alegeri pentru Adunarea Constituantă, în scopul alcătuirii unei noi Camere a Deputaţilor.
Acţiunea piesei se desfăşoară în „capitala unui judeţ de munte”, pe fondul agitat al unei campanii electorale, care determină „confruntarea polemică, lupta” ( Adrian Marino ), care opune două grupuri de personaje. Conflictul are loc între ambiţiosul avocat Nae Caţavencu, din „opoziţie”, care aspiră spre o carieră politică, şi grupul conducerii locale ( prefectul Ştefan Tipătescu, „prezidentul” Zaharia Trahanache ). Pentru a-şi forţa rivalii să-l propună candidat în locul lui Farfuridi, Caţavencu ameninţă cu un şantaj. Instrumentul de şantaj este o „scrisorică de amor” a lui Tipătescu, trimisă doamnei Zoe Trahanache, soţia „prezidentului”; pierdută de Zoe, scrisoarea este găsită de un cetăţean turmentat şi subtilizată de Caţavencu. Şantajul o sperie pe Zoe, care, pentru a nu fi compromisă public, exercită presiuni asupra celor doi „conducători” ai judeţului şi obţine promisiunea candidaturii lui Caţavencu. Adversitatea, latentă în primul act al piesei, dintre prefect şi Caţavencu, devine exterioară, declarată, în actele următoare, care implică în conflictul iniţial din ce în ce mai multe personaje.
Când conflictul provocat de scrisoarea pierdută pare să fie rezolvat, urmează o „lovitură de teatru”: de la Bucureşti se cere, fără explicaţii, să fie trecut pe lista candidaţilor un nume necunoscut – Agamemnon Dandanache. Reacţiile celor din jur sunt diferite: Zoe e disperată, Caţavencu – ameninţător, Farfuridi şi Brânzovenescu – satisfăcuţi că rivalul lor a pierdut, Tipătescu – nervos. Trahanache este singurul personaj care nu-şi pierde cumpătul, având „puţintică răbdare” şi gândindu-se la un mod de rezolvare a conflictului fără a contesta ordinele „de sus”.
Interesele contrare determină un conflict deschis în timpul şedinţei de numire oficială a candidatului, când Pristanda pune la cale un scandal menit să-l anihileze pe Caţavencu. În încăierare, acesta pierde pălăria în care era ascunsă scrisoarea şi dispare, provocându-i emoţii intense „coanei Joiţica”. Dandanache, sosit de la Bucureşti, îşi dezvăluie strategia politică, asemănătoare cu aceea a lui Nae Caţavencu, numai că la un nivel mult mai înalt şi cu mai multă ticăloşie. Nae Caţavencu schimbă tactica parvenirii, flatând-o pe Zoe, generoasă după ce îşi recapătă scrisoarea cu ajutorul cetăţeanului turmentat. În final, toată lumea se împacă, „micile pasiuni” dispar ca prin farmec, Dandanache e ales „în unanimitate”, Nae Caţavencu ţine un discurs banal, dar zgomotos la serbarea populară determinând reconcilierea foştilor adversari. Atmosfera e de carnaval, de mascaradă, fiind accentuată de mutica săltăreaţă condusă de Pristanda.
Tehnica de construcţie a subiectului este aceea a amplificării treptate a conflictului. Iniţial, apar în scenă Tipătescu, Trahanache, Zoe, alarmaţi de un eveniment dezvăluit parţial. Apoi, în prim plan apare Caţavencu, şantajistul, iar această prezenţă conturează conflictul fundamental, care asigură unitatea de acţiune a piesei. La acest conflict, se adaugă conflicte secundare, determinate de intervenţiile cuplului Farfuridi – Brânzovenescu şi de apariţia neaşteptată a „depeşei” cu numele lui Dandanache. Rezultă un ghem de complicaţii, care acumulează progresiv altele, ca un bulgăre de zăpadă în rostogolire.
Amplificarea dramatismului se realizează prin intrările repetate ale cetăţeanului turmentat, care creează o stare de tensiune, niciodată rezolvată, pentru că, neaducând scrisoarea, conflictul declanşat de pierderea ei nu se stinge, apoi, prin evoluţia adversarilor; Caţavencu e înfrânt, deşi pare că va câştiga, iar Tipătescu – Trahanache – Zoe triumfă, deşi erau pe punctul de a pierde. Interferenţa finală a intereselor tuturor personajelor aflate în conflict accentuează atitudinea ironică a dramaturgului, pentru că foştii adversari se împacă, satisfăcuţi de ceea ce au obţinut, dar, mai ales, de propria imagine. Satisfacţia vanităţii defineşte scena finală.
Comedia lui I. L. Caragiale deschide „drum creaţiei realiste” prin varietatea tipurilor înfăţişate. Majoritatea personajelor au doar o spoială „de civilizaţie occidentală” ( Titu Maiorescu ), ceea ce le transformă în caricaturi ale unor personalităţi. Încadrarea personajelor în tipuri dă naştere comicului de caracter. În comedia clasică, principalele caractere comice sunt avarul, fanfaronul, orgoliosul, ipocritul, mincinosul, gelosul, lăudărosul, pedantul, păcălitorul păcălit, prostul fudul etc. Personajul purtător al unei astfel de caracter este rezultatul unui proces de generalizare a trăsăturilor unei categorii mai largi, devenind un exponent tipic al clasei umane respective. Caragiale creează, şi el, o tipizare comică, dar eroii lui au întotdeauna numeroase elemente – de situaţie socială şi intelectuală, de temperament, de limbaj etc. – care-i particularizează, astfel că nici unul nu seamănă cu celălalt. Scriitorul şi-a afirmat în repetate rânduri această viziune asupra personajelor, susţinând că „natura nu lucrează după tipare, ci-l toarnă pe fiecare după calapod deosebit; unul e sucit într-un fel, altul într-alt fel, fiecare în felul lui, încât nu te mai saturi să-i vezi şi să-ţi faci haz de ei”. Garabet Ibrăileanu definea varietatea de tipuri invocată de I. L. Caragiale cu o formulă aplicată de critica literară operei lui Balzac. Criticul considera că personajele memorabile ale dramaturgului „fac concurenţă stării civile”. Pompiliu Constantinescu identifica nouă tipuri de personaje în comediile lui I. L. Caragiale: încornoratul ( Dumitrache, Trahanache, Pampon, Crăcănel ), primul amorez ( Chiriac, Rică, Tipătescu, Nae Girimea ), tipul cochetei şi al adulterinei (Ziţa, Veta, Zoe, Didina, Miţa ), tipul politic şi al demagogului (Nae Caţavencu, Farfuridi, Dandanache ), cetăţeanul  ( conu Leonida, cetăţeanul turmentat ), funcţionarul (catindatul ), confidentul ( Efimiţa ), raisonneur-ul ( Nae Ipingescu, Brânzovenescu ), servitorul ( Pristanda ). Dacă este luată în considerare trăsătura de caracter dominantă, personajele din O scrisoare pierdută pot fi clasificate şi altfel: Trahanache e ticăitul, Zoe – femeia voluntară, Caţvencu – ambiţiosul demagog, Farfuridi – prostul fudul, Dandanache – prostul ticălos, Cetăţeanul turmentat – naivul, iar Pristanda – slugarnicul. Dintre tipurile comice propuse în această comedie, tipul omului politic şi al demagogului este, probabil, cel mai complex. Autorul propune mai multe variante ale acestui tip, particularizând personajele prin asocierea unor trăsături de caracter care le apropie şi de alte tipuri. Astfel, Trahanache, Tipătescu, Dandanache şi Farfuridi pot fi raportaţi la tipul omului politic. Trăsăturile lor se definesc însă în funcţie de situaţiile în care evoluează. Trahanache are prezenţă de spirit, la şantaj reacţionează cu un alt şantaj, deşi pare senil şi detaşat de viaţa cotidiană, Tipătescu e impulsiv şi reacţionează violent când află de şantajul lui Nae Caţavencu, Dandanache e cel mai versat în lupta politică şi păstrează scrisoarea de amor, deşi a promis că o va înapoia, iar Farfuridi e om politic numai prin aparenţă, pentru că acest personaj e complet lipsit de personalitate, de o platitudine desăvârşită.
Trăsăturile de caracter ale personajelor sunt susţinute prin limbajul pe care îl folosesc acestea, limbaj care pledează, de asemenea, pentru realismul situaţiilor create de dramaturg. Prezenţa numeroaselor greşeli de vocabular ilustrează incultura personajelor, prin: pronunţie greşită ( famelie, renumeraţie, andrisant, plebicist), etimoloie populară ( scrofuloşi, capitalişti – locuitori ai capitalei ) sau prin lipsa de proprietate a termenilor (liber-schimbist înseamnă, pentru Caţavencu, elastic în concepţii ). Încălcarea regulilor gramaticale şi a logicii sugerează prostia, ignoranţa, demagogia şi este ilustrată prin abateri cum sunt: polisemia ( „ne-am răcit împreună” ), contradicţia în termeni ( „După lupte seculare care au durat aproape 30 de ani” sau „12 trecute fix”), asociaţiile incompatibile ( „Industria română este admirabilă, e sublimă am putea zice, dar lipseşte cu desăvârşire” ), nonsens ( „Din două una, daţi-mi voie, ori să se revizuiască, primesc! dar să nu se schimbe nimic…” ), truisme ( „un popor care nu merge înainte stă pe loc”, „unde nu e moral, acolo e corupţie şi o soţietate fără prinţipuri, va să zică că nu le are” ), expresiile tautologice ( „intrigi proaste” ),  construcţiile prolixe ( „eu care familia mea de la patuzsopt în Cameră, şi eu ca rumânul imparţial, care va să zică… cum am ziţe… în sfârşit să trăiască” ). Repetiţia aproape obsedantă a unei specificităţi de limbaj deplasează atenţia de la fondul comunicării la forma ei. Personajele au ticuri verbale care le definesc caracterologic, ilustrând inerţia intelectuală, automatismul, alienarea.
Insuficienta stăpânire a limbajului le coboară la adevărata lor valoare, în ciuda orgoliului de care sunt dominate, pentru că prin limbaj se verifică raportul dintre ceea ce se pretind şi ceea ce sunt în fond.
Nepotrivirea rezultată din interferenţa stilurilor. Multe personaje folosesc un registru al limbajului în totală contradicţie cu situaţia concretă. Caţavencu vorbeşte în faţa lui Pristanda într-un stil obişnuit, familiar de până atunci. Consecinţele sunt comice, pentru că se simte imediat nepotrivirea; acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul lui Dandanache, aclamat de mulţime, dar adresându-se în stilul peltic, familiar, incoerent.
Lumea comediei lui I. L. Caragiale este una a „confruntării polemice”. „Lupta” se circumscrie ridicolului, ca în orice comedie, şi evidenţiază acţiunea prin intermediul căreia se definesc caracterele personajelor. Micile „drame” se sfârşesc în sunetele fanfarei care acoperă toate adversităţile, latente şi declarate, pentru că în comedie finalul nu poate fi decât fericit. 





No comments:

Post a Comment