Scrie un eseu de 2 – 3
pagini, despre particularităţile de
construcţie a unui personaj dintr-un text narativ studiat aparţinând lui
George Călinescu. În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
- prezentarea a patru
elemente ale textului narativ semnificative pentru realizarea personajului ales
( de exemplu: acţiune, conflict, relaţii
temporale şi spaţiale, construcţia subiectului, perspectivă narativă,
modalităţi de caracterizare, limbaj etc. );
- prezentarea statutului
social, psihologic, moral al personajului ales, prin raportare la conflictul /
conflictele textului narativ studiat;
- relevarea principalei
trăsături a personajului ales, ilustrată prin două episoade / secvenţe narative
/ situaţii semnificative sau prin citate comentate;
- exprimarea unui punct
de vedere argumentat, despre modul în care se reflectă o idee sau tema textului
narativ în construcţia personajului pentru care ai optat.
Personajul
este o categorie fundamentală a tuturor operelor epice şi dramatice; el ocupă
locul principal în sistemul operei literare, alături de alte categorii, precum istoria şi discursul, spaţiul şi timpul. Construcţia personajului se
realizează prin asocierea a două dimensiuni: una socială, exterioară, alta
psihologică, interioară. Există mai multe tipuri de personaje, clasificabile
după mai multe criterii. Având în vedere rolul în acţiune, personajele pot fi
principale, secundare, figurante sau funcţionale. Raportate la discursul
narativ, personajele pot ilustra indirect un punct de vedere al autorului,
participând la acţiune şi fiind subordonate naratorului obiectiv şi omniscient
( în romanele de tip obiectiv ) sau pot deveni instanţă narativă principală,
îndeplinind şi funcţia naratorului ( personajul-narator din romanul subiectiv
).
Personajul
poate fi caracterizat în mai multe moduri în textul epic. Caracterizarea
directă poate fi realizată de către narator ( prin portretul fizic şi / sau
moral, prin comentarii explicite, aluzii ), personajul însuşi
(autocaracterizare prin mărturisiri făcute altor personaje, autoanalize
monologate ), alte personaje ( prin mărturii, descrieri etc. ).
Caracterizarea
indirectă se realizează prin consemnarea acţiunilor, a atitudinilor, a
opiniilor exprimate de personaj, prezentarea mediului în care trăieşte - oraşul,
casa, interiorul, familia, grupul sau societatea în care evoluează - , limbajul
folosit ( de la registru al limbii până la particularităţile stilistice ).
Publicat
în 1938, romanul Enigma Otiliei este menit să ilustreze convingerile teoretice
ale lui George Călinescu. Într-o perioadă în care polemicile vizând structura
narativă a acestei specii epice susţineau două puncte de vedere, aparent
divergente – necesitatea renunţării la structura de tip obiectiv, cu narator
omniscient, prin includerea evenimentelor relevate de amintirile involuntare şi
de fluxul conştiinţei şi dorinţa perpetuării modelului clasic-realist, cu
narator care controlează desfăşurarea epică – George Călinescu optează pentru
romanul obiectiv şi metoda balzaciană ( realismul clasic), dar depăşeşte
programul estetic, realizând un roman al „vocaţiei critice şi polemice” ( N.
Manolescu ). Roman realist, care reconstituie o atmosferă – aceea a
Bucureştiului antebelic -, dar şi Bildungsroman, urmărind maturizarea lui Felix
( îndelungata şi frustranta sa educaţie sentimentală fiind una dintre temele
centrale ale cărţii ) – Enigma Otiliei urmăreşte evoluţia
raporturilor dintre personaje, pe fondul aşteptării unei moşteniri
supralicitate de unii (clanul Tulea ), indiferente pentru alţii ( Felix, Otilia,
Pascalopol ). Acţiunea este amplă, desfăşurându-se pe mai multe planuri
narative, care conturează un conflict complex.
Titlul
iniţial, Părinţii Otiliei, reflecta ideea balzaciană a paternităţii,
pentru că fiecare dintre personaje determină într-un fel sau altul soarta
orfanei Otilia, ca nişte „părinţi”. Din raţiuni editoriale, titlul a fost
schimbat şi deplasează accentul de la un aspect realist, tradiţional, la
tehnica modernă a reflectării poliedrice, prin care este realizat personajul
eponim. De fapt, pe parcursul acţiunii se dovedeşte că Otilia nu are o
„enigmă”, ci este ea însăşi un mister al feminităţii în evoluţie. Fiică a celei
de-a doua soţii a lui Costache Giurgiuveanu, Otilia Mărculescu are un statut
ingrat în casa acestuia, nefiind adoptată legal de tutorele său, ceea ce îi
limitează drepturile în mod semnificativ. De aceea, orfana Otilia va căuta
ocrotire lângă Pascalopol, moşierul bogat, între două vârste, care nu se poate
hotărî dacă o iubeşte „patern sau viril”, dar şi lângă Felix, în care intuieşte
omul de viitor, capabil să-şi croiască un „viitor strălucit”.
Conflictul principal al romanului se conturează în jurul averii lui moş Costache, prilej pentru
observarea efectelor, în plan moral, ale obsesiei banului. Bătrânul avar, proprietar de imobile, restaurante, acţiuni, nutreşte
iluzia longevităţii şi nu pune în practică nici un proiect privitor la
asigurarea viitorului Otiliei. În plan secundar, se urmăresc aspectele
definitorii pentru o societate în care motorul evoluţiei este banul. Aurica
este obsedată de avere pentru că trăieşte iluzia că această i-ar asigura o
partidă strălucită, Stănică se căsătoreşte cu Olimpia fiind ademenit de zestrea
promisă de Simion, dar care se spulberă după o aşteptare îndelungată, Otilia se
obişnuieşte să fie ocrotită de Pascalopol, care îi asigură un anume confort
material.
Romanul
începe şi se încheie cu câte o imagine a Otiliei ( alcătuită din perspectiva
personajului – martor Felix). Între cele două, se încheagă chipul unui personaj
dominat de mister, imposibil de subordonat unei singure trăsături. Otilia e
surprinsă în devenire, ca şi Felix, fiind caracterizată printr-o tehnică
modernă, care o raportează la toate celelalte personaje şi care permite
compunerea imaginii ei din amănunte contradictorii adesea. Perspectivele
multiple asupra personajului conduc la relativizarea imaginii finale, ceea ce
justifică titlul romanului: Otilia devine un personaj enigmatic pe măsură ce
evoluează. Majoritatea personajelor din roman se raportează la evoluţia Otiliei
în acţiune. Pe de o parte, Felix şi Pascalopol o iubesc, fiecare în felul său,
asociind sentimentului erotic fie masca paternităţii ( Pascalopol ), fie starea
de exaltare specifică adolescenţei ( Felix ). Din perspectiva aceluiaşi
sentiment, Otilia e văzută ca o demimondenă, în stilul senzual – vulgar al lui
Stănică Raţiu, dar şi în stilul obsesiv - maladiv al lui Titi Tulea. Pe de altă
parte, Aglae, Aurica şi Olimpia o dispreţuiesc, considerând-o „dezmăţata” şi
arivista care ar putea să lipsească familia Tulea de averea lui moş Costache.
Cea mai
importantă modalitate de caracterizare
este aceea indirectă. Personajul se defineşte prin acţiuni, atitudini, gesturi,
limbaj. Otilia e un amestec de porniri contradictorii. Îl iubeşte ingenuu pe
Felix, dar îl înconjoară cu atenţii „de curtezană” pe Pascalopol. E nebunatică
şi frivolă, melancolică şi meditativă, risipitoare, dar şi capabilă de gesturi
de devotament, de neconceput pentru mintea pozitivistă a membrilor clanului
Tulea.
O scenă
definitorie pentru caracterul acestui personaj feminin se desfăşoară atunci
când moş Costache se îmbolnăveşte: „nebuna”, „uşuratica” îl îngrijeşte cu o
pietate filială care stârneşte admiraţia lui Felix şi riposta înciudată a lui
Stănică. Totuşi, când „papà” moare, cochetăria o împiedică să poarte doliu,
pentru că „o învineţeşte la faţă”.
Inteligenţă
superioară, Otilia are simţul relativului. La un moment dat, Felix o vede ca pe
o „intelectuală blazată care nu vrea să spună ce ştie.” Faptele nu sunt
adevărate decât pe jumătate. În felul ei, Otilia se comunică mereu partenerului, se „luminează” cu o luciditate care
ar fi dat de gândit unui bărbat mai familiarizat cu coordonatele
sentimentului. O conversaţie între Felix
şi Otilia ilustrează luciditatea perspectivei fetei asupra propriei condiţii.
Este una dintre puţinele scene în care eroina se dezvăluie, renunţând să se mai
ascundă în spatele unor condiţionale ( „ca şi când”, „dacă” ), specifice
conversaţiilor ei obişnuite. Ceea ce reţine atenţia în această scenă este
autocaracterizarea, dezvăluind profunzimea caracterului fetei, din care decurg
intuiţia şi sinceritatea: „Noi, fetele, Felix, suntem mediocre, iremediabil
mediocre, şi singurul meu merit este acela că-mi dau seama de asta”.
În
comparaţie cu Felix, mai previzibil, mai „dogmatic”, Otilia se arată până
aproape de ultimele pagini ca o sumă intactă de virtualităţi, o incarnare a
libertăţii interioare. Aparent ilogice, nejustificate, actele ei sunt, privite
din această perspectivă, foarte coerente, motivate, subsumabile toate unei
voinţe acute de independenţă: „Sunt foarte capricioasă, vreau să fiu liberă”, i
se destăinuie odată lui Felix, pentru a reveni într-o altă ocazie cu precizarea
că-şi detestă condiţia socială: „Aş vrea să fug undeva, să zbor. Ce bine de
tine că eşti liber. Aş vrea să fiu băiat”. În acest mod se explică fuga finală
cu Pascalopol, motivată de instinct: Otilia îl alege pe acela care nu-i răpeşte
libertatea şi nu-i impune constrângeri, fie ele şi de ordin afectiv. Mai
târziu, când fata se fixează într-o categorie, ea nu mai e decât copia fără
personalitate a celei dintâi. Speriat, Felix descoperă trăsăturile adolescentei
în fotografia pe care i-o arată Pascalopol, dar nu recunoaşte nimic din aerul
de femeie mondenă, obişnuită cu viaţa pe care, cu câţiva ani înainte, o
considera prea puţin interesantă.
Afecţiunea
dintre Felix şi Otilia se naşte şi creşte sub semnul situaţiei familiale a
eroilor. Este o dragoste între doi orfani, care tind să se protejeze reciproc.
Otilia are faţă de Felix atenţii părinteşti. El găseşte în ea tot ce i-a
„lipsit în copilărie”. Relaţia lor e la fel de complexă ca şi aceea care îi
implică pe Pascalopol şi pe Otilia. „Nu Otilia are vreo enigmă, ci Felix crede
că le are”, explică romancierul. Despre Otilia vorbeşte Felix, vorbeşte
Pascalopol, vorbeşte ea însăşi, dar rezultatul final este incertitudinea.
Relativizarea
imaginii personajului se obţine prin tehnica poliedrică de construcţie a
acestuia. Otilia e caracterizată diferit şi, de cele mai multe ori,
contradictoriu, de majoritatea personajelor din roman: Pascalopol o consideră
„o fată fină”, Felix - fata ideală, în
care se regăsesc imaginile mamei, surorii, prietenei, iubitei, Stănică – o
„fată faină” - , Aglae – „dezmăţata” - , moş Costache o vede ca pe „fe-fetiţa”
lui. Din însumarea perspectivelor se obţine imaginea complexă a unui personaj
unic în literatura română. Între imaginea iniţială, a adolescentei văzute de
Felix în capul scării din casa lui moş Costache şi imaginea finală, din
fotografia lui Pascalopol, personajul evoluează printr-o complexitate de stări
sufleteşti care simbolizează drumul de la adolescenţă la maturitate.
Caracterizarea
directă este realizată din perspectiva personajului-martor Felix, voce a
naratorului obiectiv, care foloseşte tehnica balzaciană a portretului
demonstrativ: „Fata părea să aibă optsprezece – nouăsprezece ani. Faţa
măslinie, cu nasul mic şi ochii foarte albaştri, arăta şi mai copilăroasă între
multele bucle şi gulerul de dantelă. Însă în trupul subţiratic, cu oase
delicate de ogar, de un stil perfect, fără acea slăbiciune suptă şi pătrată a
Aureliei, era o mare libertate de mişcări, o stăpânire desăvârşită de femeie”.
Detaliul fizionomic, precizarea vârstei şi a potenţialei evoluţii sunt
obligatorii în contextul stilului narativ adoptat de autor. Finalul închide
evoluţia personajului, suprapunând imaginii iniţiale o imagine care îl
surprinde profund pe Felix, dar perfect veridică în context: „Femeia era
frumoasă, cu linii fine, dar nu era Otilia, nu era fata nebunatică. Un aer de
platitudine feminină stingea totul”.
Întâlnirea
din epilogul romanului, dintre Felix şi Pascalopol, are rolul de a lămuri
cititorului destinul personajului şi susţine o afirmaţie de altădată a Otiliei:
„noi femeile trăim cu adevărat doar cinci – şase ani”. Aşadar, în personajul Otilia
Mărculescu , autorul de roman realist întruchipează condiţia femeii într-o
societate care nu lasă loc alegerilor. În ciuda aparenţelor, fata nu are
libertatea de a-şi construi destinul pe care şi-l doreşte, ci este nevoită să
se subordoneze normelor sociale care impun primatul banului. Soluţionarea
conflictului legat de moştenirea lui Costache Giurgiuveanu accentuează condiţia
ingrată a femeii în societatea pe care romancierul o prezintă dintr-o
perspectivă realistă.
Otilia
este un personaj din familia eroinelor marilor romancieri ruşi. Silueta ei
delicată, privirea ochilor albaştri care îl marchează pe Felix definitiv
depăşesc paginile romanului, fascinându-l pe cititor. Amestecul de mister şi de
pragmatism, de candoare şi de realism o situează în centrul atenţiei celor care
o înconjoară. Urând-o sau iubind-o, celelalte personaje ale romanului nu o pot
ignora, pentru că farmecul ei subjugă şi nu poate fi definit.
No comments:
Post a Comment