Scrie un eseu argumentativ, de 2
-3 pagini, despre personajele dintr-un
basm cult studiat, pornind de la ideile exprimate în următoarea afirmaţie
critică: „Basmul e un gen vast. […] Caracteristica lui e că eroii nu sunt numai
oameni, ci şi anume fiinţe himerice, animale… Fiinţele neomeneşti din basm au
psihologia lor misterioasă. Ele comunică cu omul, dar nu sunt oameni. Când
dintr-o naraţiune lipsesc aceşti eroi himerici, n-avem de-a face cu basmul.” (
George Călinescu, Estetica basmului )
Basmul este o naraţiune deliberat fantastică,
definită ca specie a genului epic din literatura populară sau cultă, care
prezintă confruntarea dintre două categorii opuse – Binele şi Răul -,
simbolizate prin personaje pozitive şi negative. Din această confruntare,
Binele iese învingător, deoarece basmul propune modele de conduită, idealuri
preţuite de omul din popor. Din literatura populară, specia a trecut şi în
literatura cultă, basmul cult exprimând viziunea artistică a unui singur
creator. Dacă la origine această creaţie literară se comunica nemijlocit, prin
viu grai, în literatura cultă oralitatea stilului este rezultatul procesului de
elaborare artistică ilustrând concepţia unui singur creator.
Ion Creangă, unul dintre scriitorii care s-au
impus în literatura română prin originalitatea stilului, a lăsat posterităţii o
operă variată, aducând în literatura cultă farmecul şi spontaneitatea
literaturii populare. Povestea lui Harap-Alb, considerată
„sinteză a basmului românesc” ( Nicolae Ciobanu ), se dezvoltă pe un tipar narativ
tradiţional, particularizat prin intervenţiile autorului cult, care supune
materialul epic unui proces de transformare în funcţie de propriile structuri
mentale şi de propriile concepţii.
Particularităţile esenţiale ale basmului cult apar
la nivelul modalităţilor narării ( dialogul dobândeşte pondere în cadrul
naraţiunii, naratorul obiectiv devine adesea complice al cititorului, renunţând
la relatarea impersonală ), la nivelul tiparului narativ ( prin multiplicarea
numărului de probe pe care trebuie să le parcurgă eroul în procesul maturizării
sale ) şi la nivelul personajelor ( care sunt învestite cu o psihologie aparte,
fiind caracterizate complex şi devenind, prin aceasta, memorabile ). În basmul
cult, mai mult dec
ât în basmul popular „fiinţele neomeneşti… au psihologia lor misterioasă.” Povestea lui Harap – Alb propune cititorului o serie largă de eroi „himerici”, care apar în acţiune în momente esenţiale.
ât în basmul popular „fiinţele neomeneşti… au psihologia lor misterioasă.” Povestea lui Harap – Alb propune cititorului o serie largă de eroi „himerici”, care apar în acţiune în momente esenţiale.
Personajul este una dintre instanţele narative
esenţiale ale textului epic. Este o individualitate ( persoană ) înfăţişată
după realitate sau rod al ficţiunii, care apare într-o operă epică sau
dramatică, fiind integrată – prin intermediul limbajului – în sistemul de
interacţiuni al textului literar. Personajul poate fi definit printr-o
multitudine de perspective: cea morală ( raportul dintre individ şi
colectivitate ), ontică sau filozofică ( raportul dintre om şi univers ) şi
estetică ( raportul dintre realitate şi convenţia literară ). Când se află în
centrul acţiunii şi polarizează atât atenţia, cât şi afectivitatea cititorului,
el devine erou.
În basme, personajele „nu sunt numai oameni, ci şi
anumite fiinţe himerice, animale, dar acestea sunt simple măşti pentru felurite
tipuri de indivizi.” ( G. Călineascu )
Personajele din basm sunt „fiinţe de hârtie”, cum
le numea Roland Barthes. Trăiesc numai în lumea ficţiunii, nu au consistenţă,
dar mimează realitatea şi uneori „concurează starea civilă”. Alteori nu au
nicio legătură cu realitatea, sau e doar o legătură simbolică, bazată pe o idee
– zmeii.
Clasificarea personajelor, în orice tip de proză,
se poate face după diverse criterii, care vizează implicarea în acţiune,
categoria estetică reprezentată, caracteristicile fizice şi morale, rolul în
schema narativă etc. Astfel, se poate vorbi despre: personaj pozitiv / negativ,
real / fabulos, principal / secundar / episodic, protagonist / antagonist,
funcţional / de fundal, plat / rotund, bidimensional / tridimensional etc.
Referindu-se numai la personajele de poveste, Vladimir Propp, în Morfologia
basmului, identifica şapte tipuri pricipale: răufăcătorul, donatorul /
furnizorul, ajutorul, fata de împărat ( personajul căutat ) şi tatăl ei,
trimiţătorul, eroul, falsul erou. Într-un basm, nu este obligatoriu să apară
toţi aceşti actanţi, iar un actor poate însuma două – trei roluri. Dacă avem în
vedere această clasificare, în Povestea lui Harap – Alb apar: eroul
( Harap – Alb ), răufăcătorul / trimiţătorul ( Spânul ), ajutorul – calul,
personajele hiperbolizate, albinele, furnicile, donatorul – Sfânta Duminică,
falşii eroi – fraţii. La această schemă se adaugă fata împăratului Roş şi tatăl
ei.
Harap – Alb este personajul principal al basmului,
funcţional, pozitiv, protagonist şi eponim. Numele lui are rezonanţă
oximoronică, îmbinând contrariile ( harap
care, în sens larg, înseamnă „negru”, poate face trimitere a ideea de rob, în
timp ce alb se asociază cu ideea de
stăpân ). Este un erou atipic, deoarece reuneşte calităţi şi defecte, spre
deosebire de prototipul folcloric. Este un personaj real şi nu fabulos, nu are
calităţi supranaturale, fiind considerat de George Călinescu un flăcău de la
ţară, datorită mentalităţii sale. În termenii lui E. M. Forster este un
personaj rotund şi nu plat, deşi se manifestă în toate secvenţele narative
aparent la fel, dar suportând, în fond, procesul iniţierii. Apariţia defectelor
este inovaţia adusă de basmul cult prototipului folcloric. Harap – Alb este
naiv, lăsându-se păcălit de Spân, neputincios, întrucât nu poate trece de proba
pădurii – labirint şi nu respectă porunca tatălui său, ceea ce va conduce la
sancţiunea în planul probelor, care se multiplică. Printre calităţi se remarcă
bunătatea, sociabilitatea, onestitatea şi demnitatea. Acestea îl
particularizează din punct de vedere moral, detaşându-l de modelul folcloric. Portretul eroului se defineşte treptat, prin
caracterizare directă (făcută de narator ) şi prin caracterizare indirectă, din
care se desprind cele mai multe trăsături ( eroul participă la numeroase probe
iniţiatice ).
În categoria antagoniştilor se înscriu atât
personaje umane, cât şi nonumane. Spânul este primul antagonist. El modifică
destinul crăişorului, aducându-l la condiţia omului obişnuit. Ca slugă a
Spânului, fiul de crai învaţă umilinţa şi dobândeşte înţelepciune. Şi în cazul
acestui personaj, basmul cult se îndepărtează de modelul folcloric. Spânul nu
este numai un personaj negativ, secundar, ci are un rol esenţial în iniţierea
eroului, dobândind statut de pedagog neîndurător. S-a propus şi interpretarea
potrivit căreia Spânul este un alter ego al eroului, o imagine a sinelui
negativ, purificată prin probele iniţatice. Între antagoniştii umani ai eroului
se încadrează şi Împăratul Roş, a cărui duritate îl învaţă pe novice să nu
aştepte îndurare şi milă de la nimeni.
În categoria antagoniştilor nonumani se înscriu
Ursul Cerbul. Animale cu funcţie magică, Ursul şi Cerbul reprezintă simbolic
etape ale maturizării: confruntarea cu ursul înseamnă maturizarea fizică,
dobândirea forţei primare, iar confruntarea cu Cerbul înseamnă maturizarea voinţei,
a spiritului, deoarece Harap – Alb reuşeşte, de această dată, să-şi domine
instinctele, ascultând sfatul Sfintei Duminici.
O categorie aparte în basmul analizat o reprezintă
personajele care ar putea fi numite „de tranziţie”, reunind atât caracteristici
umane, cât şi nonumane, prin puterile pe care le posedă. Este interesant de
remarcat că unele personaje cu aspect uman, chiar banal – Sfânta Duminică,
Spânul – îşi dezvăluie puterile neobişnuite în împrejurări critice. Astfel,
Sfânta Duminică rosteşte profeţia că mezinul craiului va ajunge împărat după ce
este miluită cu un bănuţ şi dispare într-un nor misterios, ceea ce informează
asupra puterilor ei supranaturale. Spânul, la rândul său, se încadrează în
categoria personajelor umane prin aparenţă, dar profund degradate prin esenţă.
Aceste caracteristici particulare sunt ilustrate cel mai bine de personajele
auxiliare care îl însoţesc pe Harap – Alb la curtea Împăratului Roş. Uriaşii
care îl însoţesc pe Harap-Alb sunt puternic umanizaţi, atât sub aspect
fizionomic, cât şi sub aspect psihologic. Portretele lor se alcătuiesc prin
trimitere la fiinţa umană – „schimonositură de om”, „pocitanie de om”, „dihanie
de om”, „namilă de om”, „arătare de om”. Deşi sunt puternic caricaturizaţi,
uriaşii nu îşi pierd trăsăturile umane – Gerilă se ceartă cu însoţitorii
nemulţumiţi de căldura pe care a făcut-o în casă şi „trânteşte o brumă pe
pereţi” care îi contrariază pe ceilalţi. Gerilă, Flămânzilă şi Setilă sunt
expresia alegorică a unora dintre impulsurile aparţinând instinctului de
apărare şi de conservare ale fiinţei umane. Acţiunile lor se înscriu, de
altfel, în sfera realităţii mai mult decât în sfera supranaturalului. Ochilă şi
Păsări-Lăţi-Lungilă aparţin preponderent tipologiei fabulos-mitice. Simţurile
lor exagerate se circumscriu sferei cunoaşterii. Singurele personaje auxiliare
care amintesc de basmele populare sunt calul, albinele, furnicile,
personificate şi dobândind calităţi supranaturale. Având în vedere
caracteristicile personajelor, se poate spune că în basmul cult fantasticul
este puternic antropomorfizat ( umanizat ). Calul cel năzdrăvan, de exemplu, este
„nu numai un mijloc de locomoţie, ci şi o inteligenţă excepţională, având grai”
(George Călinescu ). „Psihologia misterioasă” a acestui personaj animalier se
vădeşte în mai multe circumstanţe: când mezinul craiului alege calul după
sfatul Sfintei Duminici, loveşte mârţoaga care se apropie de jeratic cu frâul
de trei ori. Când calul îşi dezvăluie esenţa, se răzbună, purtându-l pe stăpân
până la nori, până la soare şi până la lună. Este un semn de acceptare ca
stăpân a mezinului, dar şi dorinţă de a-i arăta acestuia că are o putere ieşită
din comun: „Ei, stăpâne, cum ţi se pare ? Gândit-ai vreodată c-ai să ajungi
soarele cu picioarele, luna cu mâna şi prin nouri să cauţi cununa?” La fel,
după întoarcerea de la curtea Împăratului Roş calul nu face apel la puterile
sale supranaturale decât în ultimă instanţă, când îl omoară pe Spân,
aruncându-l din înaltul cerului. Încheindu-se şirul încercărilor iniţiatice cărora
eroul este menit a le face faţă, acum calul năzdrăvan are dreptul de a interveni, extirpând definitiv răul întruchipat de
omul spân.
Basmul cult propune o diversitate de personaje
care pot fi clasificate după diferite criterii. Particularităţile lor cele mai
interesante sunt umanizarea, ieşirea din normă, complexitatea. Prin toate
caracteristicile, aceste personaje devin memorabile şi susţin o trăsătură
esenţială a acestei specii, deoarece, „când dintr-o naraţiune lipsesc aceşti eroi
himerici, n-avem de-a face cu basmul.” ( George Călinescu, Estetica basmului )
No comments:
Post a Comment