Scrie un eseu de 2 – 3
pagini, în care să prezinţi, comparativ, două
personaje dintr-o comedie studiată, pornind de la ideile exprimate în
următoarea afirmaţie critică: „Tendinţa comediei este de a-şi reduce
personajele la scheme morale abstracte, cu simplă funcţionalitate comică. În
acest sens, comedia constituie, poate cea mai universală compunere literară, apropiată cel mai mult de condiţia
abstracţiunii şi a esenţei: câteva gesturi, procedee, figuri plastice,
stereotipe, în situaţii invariabile, tipizate.” ( Adrian Marino, Dicţionar
de idei literare )
Comedia
este specia genului dramatic, în versuri sau în proză, care are finalitate
moralizatoare şi produce râsul cititorului sau al spectatorului, prin folosirea
a diferite tipuri de comic. Ca trăsături
generale ale comediei pot fi menţionate: finalitatea amuzantă ( specia e
destinată să provoace râsul, personajele reprezintă categorii sociale diverse;
subiectele sunt general umane, eroii întruchipând caractere ( parvenitul
obraznic, sclavul şiret, aristocratul mândru ); conflictul se plasează între
aparenţă şi esenţă ( doar aparent, valorile sunt false ); deznodământul este
vesel, stilul – parodic. Conflictele dramatice în comedie sunt derizorii, de
nivel exterior, şi ilustrează ridicolul preocupărilor personajelor
În
studiul Comediile domnului Caragiale, Titu Maiorescu argumenta
originalitatea operelor autorului prin punerea „în scenă a câtorva tipuri din
viaţa noastră socială de astăzi” şi prin dezvoltarea acestor tipuri „cu semnele
lor caracteristice, cu deprinderile lor, cu expresiile lor, cu tot aparatul
înfăţişării lor în situaţiile alese de autor.” Comedia lui I. L. Caragiale
deschide „drum creaţiei realiste” prin varietatea tipurilor înfăţişate,
deoarece „tendinţa comediei este de a-şi reduce personajele la scheme morale
abstracte, cu simplă funcţionalitate comică. În acest sens, comedia constituie,
poate cea mai universală compunere
literară, apropiată cel mai mult de condiţia abstracţiunii şi a esenţei: câteva
gesturi, procedee, figuri plastice, stereotipe, în situaţii invariabile,
tipizate.” ( Adrian Marino, Dicţionar de idei literare )
Comedie de moravuri, care dezvăluie viaţa publică şi de familie a unor politicieni care,
ajunşi la putere şi roşi de ambiţii, sunt caracterizaţi de o creştere bruscă a
instinctelor de parvenire, O scrisoare pierdută se înscrie în
seria operelor caragialiene care au în centru vanitatea. Piesa este inspirată
de un eveniment din actualitatea vremii: în 1883 au avut loc alegeri pentru
Adunarea Constituantă, în scopul alcătuirii unei noi Camere a Deputaţilor.
Acţiunea
piesei se desfăşoară în „capitala unui judeţ de munte”, pe fondul agitat al
unei campanii electorale. Aici are loc conflictul
între ambiţiosul avocat Nae Caţavencu, din „opoziţie”, care aspiră spre o
carieră politică, şi grupul conducerii locale ( prefectul Ştefan Tipătescu,
„prezidentul” Zaharia Trahanache ). Pentru a-şi forţa rivalii să-l propună
candidat în locul lui Farfuridi, Caţavencu ameninţă cu un şantaj. Instrumentul
de şantaj este o „scrisorică de amor” a lui Tipătescu, trimisă doamnei Zoe
Trahanache, soţia „prezidentului”; pierdută de Zoe, scrisoarea este găsită de
un cetăţean turmentat şi subtilizată de Caţavencu. Şantajul o sperie pe Zoe,
care, pentru a nu fi compromisă public, exercită presiuni asupra celor doi
„conducători” ai judeţului şi obţine promisiunea candidaturii lui Caţavencu.
Când
conflictul provocat de scrisoarea pierdută pare să fie rezolvat, urmează o
„lovitură de teatru”: de la Bucureşti se cere, fără explicaţii, să fie trecut
pe lista candidaţilor un nume necunoscut – Agamemnon Dandanache. Reacţiile
celor din jur sunt diferite: Zoe e disperată, Caţavencu – ameninţător,
Farfuridi şi Brânzovenescu – satisfăcuţi că rivalul lor a pierdut, Tipătescu –
nervos. Trahanache este singurul personaj care nu-şi pierde cumpătul, având
„puţintică răbdare” şi gândindu-se la un mod de rezolvare a conflictului fără a
contesta ordinele „de sus”.
Interesele
contrare determină un conflict deschis
în timpul şedinţei de numire oficială a candidatului, când Pristanda pune la
cale un scandal menit să-l anihileze pe Caţavencu. În încăierare, acesta pierde
pălăria în care era ascunsă scrisoarea şi dispare, provocându-i emoţii intense
„coanei Joiţica”. Dandanache, sosit de la Bucureşti, îşi dezvăluie strategia politică,
asemănătoare cu aceea a lui Nae Caţavencu, numai că la un nivel mult mai înalt
şi cu mai multă ticăloşie. Nae Caţavencu schimbă tactica parvenirii, flatând-o
pe Zoe, generoasă după ce îşi recapătă scrisoarea cu ajutorul cetăţeanului
turmentat. În final, toată lumea se împacă, „micile pasiuni” dispar ca prin
farmec, Dandanache e ales „în unanimitate”, Nae Caţavencu ţine un discurs
banal, dar zgomotos la serbarea populară determinând reconcilierea foştilor
adversari. Atmosfera e de carnaval, de mascaradă, fiind accentuată de mutica
săltăreaţă condusă de Pristanda.
Tehnica de construcţie a
subiectului este aceea a amplificării treptate a
conflictului. Iniţial, apar în scenă Tipătescu, Trahanache, Zoe, alarmaţi de un
eveniment dezvăluit parţial. Apoi, în prim plan apare Caţavencu, şantajistul,
iar această prezenţă conturează conflictul fundamental, care asigură unitatea
de acţiune a piesei. La acest conflict, se adaugă conflicte secundare, determinate de intervenţiile cuplului
Farfuridi – Brânzovenescu şi de apariţia neaşteptată a „depeşei” cu numele lui
Dandanache. Rezultă un ghem de complicaţii, care acumulează progresiv altele,
ca un bulgăre de zăpadă în rostogolire.
Amplificarea
conflictului se realizează prin: intrările repetate ale cetăţeanului turmentat,
care creează o stare de tensiune, niciodată rezolvată, pentru că, neaducând
scrisoarea, conflictul declanşat de pierderea ei nu se stinge; apoi, prin
evoluţia adversarilor; Caţavencu e înfrânt, deşi pare că va câştiga, iar
Tipătescu – Trahanache – Zoe triumfă, deşi erau pe punctul de a pierde.
Interferenţa finală a intereselor tuturor personajelor aflate în conflict
accentuează atitudinea ironică a dramaturgului, pentru că foştii adversari se
împacă, satisfăcuţi de ceea ce au obţinut, dar, mai ales, de propria imagine.
Satisfacţia vanităţii defineşte scena finală.
Majoritatea
personajelor acestei comedii au doar o spoială „de civilizaţie occidentală” (
Titu Maiorescu ), ceea ce le transformă în caricaturi ale unor personalităţi.
Încadrarea personajelor în tipuri dă naştere comicului de caracter. În
comedia clasică, principalele caractere comice sunt avarul, fanfaronul,
orgoliosul, ipocritul, mincinosul, gelosul, lăudărosul, pedantul, păcălitorul
păcălit, prostul fudul etc. Personajul purtător al unei astfel de caracter este
rezultatul unui proces de generalizare a trăsăturilor unei categorii mai largi,
devenind un exponent tipic al clasei umane respective. Caragiale creează, şi
el, o tipizare comică, „figuri plastice, stereotipe, în situaţii invariabile,
tipizate.” ( Adrian Marino, Dicţionar de idei literare ), dar
eroii lui au întotdeauna numeroase elemente – de situaţie socială şi
intelectuală, de temperament, de limbaj etc. – care-i particularizează, astfel
că nici unul nu seamănă cu celălalt.
Scriitorul
şi-a afirmat în repetate rânduri această viziune asupra personajelor, susţinând
că „natura nu lucrează după tipare, ci-l toarnă pe fiecare după calapod
deosebit; unul e sucit într-un fel, altul într-alt fel, fiecare în felul lui,
încât nu te mai saturi să-i vezi şi să-ţi faci haz de ei”. Deşi personajele
comediei O scrisoare pierdută se încadrează în mai multe tipuri, trebuie
remarcat că, în legătură cu subiectul acestei opere – vanitatea amplificată de
procesul electoral – este reliefat un tip – acela al omului politic şi al
demagogului. În acest tip se încadrează două personaje – Nae Caţavencu şi
Agamiţă Dandanache - , care au aceleaşi trăsături de caracter, în esenţă,
singura notă de diferenţiere fiind statutul social – unul este încă în
ascensiune, ambiţia fiindu-i limitată de graniţele „judeţului de munte” în care
e, totuşi, „cel dintâi…” „gogoman” „dintre fruntaşii politici”, al doilea e
situat foarte sus în ierarhia socială şi politică şi face orice pentru a-şi
menţine statutul. Ambii folosesc şantajul ca să-şi atingă scopurile, ilustrând
„situaţii invariabile, tipizate”, care accentuează comicul de intenţie şi de
situaţie al comediei.
Prin Nae Caţavencu, zelul ascensiunii
politice cunoaşte o puternică reprezentare; într-un spaţiu populat de o mulţime
de reprezentanţi ai râvnei de parvenire,
Nae Caţavencu se impune ca reprezentantul ei cel mai calificat” ( Ştefan
Cazimir ). Într-o comedie pe care I. L. Caragiale intenţiona să o scrie, în
care s-ar fi reunit toate personajele din Scrisoarea pierdută, lui Nae
Caţavencu îi era rezervat rangul politic cel mai înalt. În prima epocă a
parvenirii, pe care o trăieşte Caţavencu, scopurile sale sunt de a-şi edifica o
carieră politică. El se vede pus în
situaţia de a fi doar la un pas de ţinta râvnită, iar dorinţa de a o atinge e
tot atât de mare pe cât de puternică e convingerea că este vrednic de izbândă:
„Vreau ce mi se cuvine după o luptă de atâta vreme; vreau ceea ce merit în
oraşul ăsta de gogomani, unde sunt cel dintâi… între fruntaşii politici…” Personajul
devine comic prin părerea superlativă despre sine, care nu îi permite să
sesizeze ridicolul.
Spiritul
demagogic al lui Caţavencu se transformă, din obişnuinţă, în automatism. Ideile
pe care le susţine în faţa altora devin parte a automistificării. Personajul
emite cugetări sentenţioase, care îl zăpăcesc pe Ghiţă, dar care îi dau lui
însuşi sentimentul propriei importanţe: „Într-un stat constituţional un poliţai
nu e nici mai mult, nici mai puţin decât un instrument!”; „Nu braţul care
loveşte, voinţa care ordonă e de vină”; „Şi, în sfârşit, cum ar fi posibil
martiriul dacă n-ar exista călăul?” Nici conversaţia cu Tipătescu nu se
desfăşoară în termeni banali, pentru că plăcerea de a se auzi vorbind şi
dorinţa de a forţa admiraţia ascultătorilor sunt prea puternice: „Dă-mi voie,
stimabile, un om politic trebuie, este dator, mai ales în împrejurări ca acele
prin care trece patria noastră, împrejurări de natură a hotărî o mişcare
generală, mişcare (mângâie şi umflă cuvintele distilându-şi tonul şi accentul )
ce, dacă vom lua în consideraţie trecutul unui stat constituţional, mai ales un
stat tânăr ca al nostru, de-abia ieşit din…”. Tipătescu întrerupe enervat
această tiradă, resimţind-o ca pe o ofensă la adresa lucidităţii sale: „Eu sunt
omul pe care dumneata să-l îmbeţi cu apă rece?” În realitate, Caţavencu nu
subapreciază luciditatea prefectului, ci a pierdut-o pe a lui; frazele
destinate a-i ameţi pe alţii produc asupra lui un efect similar. Această
formaţie spirituală este subliniată în scena finală a comediei. Caţavencu îşi
rosteşte ultimul discurs „foarte ameţit, împleticindu-se-n limbă, dar tot
îngrăşându-şi silabele”.
Caţavencu
e „liber-schimbist”, considerând fără îndoială că termenul desemnează
elasticitatea de spirit, capacitatea autorevizuirii, refuzul închistării.
Respinge cu dispreţ „ideile învechite”, „opiniunile ruginite”, pentru că nu are
nimic de câştigat de pe urma statu-quo-ului, şi mărturiseşte, din aceleaşi
motive, un devotament nemărginit pentru cauza propăşirii: „un popor care nu
merge înainte stă pe loc, ba chiar dă înapoi”; „legea progresului este aşa, că
cu cât mergi mai iute, cu atât ajungi mai departe”. În acest mod, personajul
îşi defineşte propriul tip ( al parvenitului ). Ambiţia lui Caţavencu imprimă
tuturor manifestărilor sale o vioiciune caracteristică şi o mobilitate aparte.
Ataşat integral ideii de schimbare, Caţavencu o ilustrează sub toate raporturile. Oportunismului politic îi
corespunde, la nivelul structurii psihice, o mare varietate a stărilor afective
şi rapiditatea adaptării. Un exemplu elocvent în acest sens sunt câteva scene
din actul al II-lea, în care personajul parcurge un registru vast, iar tonul
vorbirii lui cunoaşte nenumărate modulaţii, devenind, de la o clipă la alta,
sentenţios sau galant, protocolar sau naiv, emfatic, bonom, rugător, insinuant,
îndârjit. Caţavencu simulează emoţii şi îşi compune fizionomia cu un talent
inegalabil, rămânând în limitele spontaneităţii. Adoptă măşti de circumstanţă,
cere cuvântul „cu modestie”, la tribună „luptă ostentativ cu emoţia care pare
a-l birui”, acceptă ulterior „cu un aer foarte degajat” întreruperea
discursului său. Toate aceste simulări devin comice prin caracterul lor
elementar. Caţavencu se opreşte din plâns „ştergându-se repede la ochi şi
remiţându-se deodată”, pentru a-şi începe cuvântarea „cu tonul brusc, vioi şi
lătrător”. Caracterul personajului evoluează între minciună şi iluzie, între
impostură şi naivitate, particularizându-şi efectele comice prin alternarea sau
asocierea acestor trăsături.
Nae
Caţavencu e un ambiţios fără tenacitate, de aceea evoluţia lui e inversă faţă
de momentul iniţial. Pierzând instrumentul de şantaj, se resemnează rapid, se
gudură pe lângă Zoe şi se supune imediat, acceptă să conducă manifestaţia în
cinstea rivalului politic, simţind că protecţia femeii e şansa următoare a
parvenirii. Numele sugerează demagogia personajului, care nu are complexe sau
mustrări de conştiinţă pentru ceea ce este.
Agamemnon Dandanache, „vechi luptător de la ’48”, e urmaşul, prin nume al războinicului homeric
Agamemnon, cuceritor al Troiei, dar produce o adevărată „dandana” prin
aplicarea calmă şi metodică a „machiaverlicului”. Pentru el, şantajul e o formă
de diplomaţie: „Aminteri dacă nu-mi dădea în gând asta, nu m-aledzeam şi nu merdzea deloc neicusorule; fă-ţi idee:
familia mea de la patuzsopt luptă si dă-i si eu în toate Camerele, cu toate
partidele ca rumânul imparţial… să rămâi fără coledzi?”
Intenţia
autorului a fost să creeze un personaj „mai prost ca Farfuridi şi mai canalie
decât Caţavencu”. Comicul prezenţei personajului în piesă rezultă din confuzia
aparenţei cu esenţa. Deprinderea de a echivala prostia cu inocenţa e ilustrată
printr-o frază a lui Tipătescu: „E simplu, dar îl prefer, cel puţin e onest, nu
e un mişel!”, spune prefectul despre Dandanache, deşi singura trăsătură pe care
i-o cunoaşte rămâne prostia, cealaltă fiind dedusă prin legătură directă.
Surpriza se produce: omul presupus onest în virtutea simplităţii e „mai canalie
decât Caţavencu”, păstrează scrisoarea pe care celălalt personaj făgăduise să o
restituie, ceea ce ar fi făcut cu siguranţă. Dandanache apare însă ca
reprezentant al unui alt mediu, acela al înaltelor sfere politice. Ideea pe
care o sugerează autorul e că în cercurile lui Dandanache tehnica şantajului a
încetat să fie apanajul inteligenţei, ajungând la îndemâna oricărui individ,
indiferent cât de redus intelectual ar fi.
Sub
aspectul comicului de caracter, Dandanache se înscrie în aceeaşi serie a
vanitoşilor dominaţi de ambiţie. Mobilul fundamental al acţiunilor sale este un
pronunţat sentiment al drepturilor ereditare: „familia mea de la patuzsopt în
cameră”. Pentru el, este un motiv suficient ca să-şi apere cu înverşunare
poziţia de deputat. Exclusivitatea preocupării, monomania personajului
sugerează mecanismele tipice ale psihologiei unui individ decrepit. Oboseala
drumului şi clinchetul stresant al clopoţeilor ( care aminteşte de starea
psihologică a lui Caţavencu, din finalul piesei ) nu fac decât să potenţeze o
stare obişnuită.
În
mintea lui Dandanache, funcţiile indivizilor şi raporturile dintre ei se
amestecă perpetuu, până şi entităţile fizice ajung să se confunde. „E slab de
tot prefectul – îşi rezumă el impresia despre Trahanache -, îi spui de două ori
o istorie şi tot nu priţepe…” Povestea fusese spusă de două ori, dar prima dată
lui Tipătescu. Ca şi în cazul lui Caţavencu, personajul are o părere foarte
bună despre sine. El se declară dotat cu o bună memorie, uitând astfel până şi
faptul că e uituc. Scleroza mintală a lăsat intact orgoliul personajului,
vizibil în aerele de certitudine cu care întâmpină vestea unanimităţii
voturilor, deşi cu o clipă înainte îl înspăimântase ipoteza balotajului. Marea
mândrie a lui Dandanache rămâne de a fi ştiut, într-o împrejurare care
primejduia tradiţiile familiei sale, să acţioneze cu hotărâre şi să le asigure
continuitatea. Mărturisirile sincere ar putea părea cinice, dar, în fapt, nu
sunt, pentru că Dandanache le consideră acte lăudabile: „Asa e, puicusorule,
c-am întors-o cu politica?” îi solicită el atenţia lui Tipătescu, convins că
tot secretul, în politică, e să nu-şi onoreze cuvântul dat: „Eu am promis? Când
am promis? Cui am promis? Ţe-am promis?” şi să-şi păstreze toate armele pentru
ca „la un caz iar – pac! – la Răsboiul”.
Cele
două personaje sunt imagini în oglindă ale aceluiaşi tip. Se poate presupune că
avocatul de provincie, ambiţios şi demagog, va ajunge, cu timpul, la fel de
versat în ale şantajului şi în ale politicii ca şi Dandanache, asigurându-şi
victoriile electorale fără ezitare şi cu mână sigură. Opera lui I. L. Caragiale
evidenţiază „schema morală […] cu simplă funcţionalitate comică” ( Adrian
Marino ) după care sunt construite personajele unei comedii. În acest mod,
autorul reliefează ironia la adresa unor situaţii în care se poate regăsi
oricine, în afara universului imaginar.
No comments:
Post a Comment