Scrie un eseu de 2 – 3 pagini despre relaţiile
dintre două personaje ale unei comedii studiate. În elaborarea eseului, vei
avea în vedere următoarele repere:
- prezentarea a patru
elemente ale textului dramatic, semnificative pentru realizarea personajelor
alese ( construcţia subiectului,
particularităţi ale compoziţiei, modalităţi de caracterizare, limbajul
personajelor, notaţiile autorului );
- evidenţierea situaţiei
iniţiale a celor două personaje, din perspectiva tipologiei în care se
încadrează. A statutului lor social, psihologic, moral etc.;
- relevarea trăsăturilor
celor două personaje semnificative pentru ilustrarea relaţiilor, prin raportare
la două episoade / secvenţe ale comediei alese;
- exprimarea unei opinii
argumentate asupra relaţiilor dintre cele două personaje, din perspectiva
finalului conflictului.
Comedia
este specia genului dramatic, în versuri sau în proză, care are finalitate
moralizatoare şi produce râsul cititorului sau al spectatorului, prin folosirea
a diferite tipuri de comic. Ca trăsături
generale ale comediei pot fi menţionate: destinată să provoace râsul,
personajele reprezintă categorii sociale diverse; subiectele sunt general
umane, eroii întruchipând caractere ( parvenitul obraznic, sclavul şiret,
aristocratul mândru ); conflictul se plasează între aparenţă şi esenţă ( doar
aparent, valorile sunt false ); deznodământul este vesel, stilul – parodic.
Conflictele dramatice în comedie sunt derizorii, de nivel exterior, şi
ilustrează ridicolul preocupărilor personajelor
Comedie de moravuri, care dezvăluie viaţa publică şi de familie a unor politicieni care,
ajunşi la putere şi roşi de ambiţii, sunt caracterizaţi de o creştere bruscă a
instinctelor de parvenire, O scrisoare pierdută se înscrie în
seria operelor caragialiene care au ca temă
vanitatea.
Acţiunea piesei se desfăşoară în „capitala unui judeţ de munte”, pe fondul agitat
al unei campanii electorale. Aici are loc conflictul
între ambiţiosul avocat Nae Caţavencu, din „opoziţie”, care aspiră spre o
carieră politică, şi grupul conducerii locale ( prefectul Ştefan Tipătescu,
„prezidentul” Zaharia Trahanache ). Pentru a-şi forţa rivalii să-l propună
candidat în locul lui Farfuridi, Caţavencu ameninţă cu un şantaj. Instrumentul
de şantaj este o „scrisorică de amor” a lui Tipătescu, trimisă doamnei Zoe
Trahanache, soţia „prezidentului”; pierdută de Zoe, scrisoarea este găsită de
un cetăţean turmentat şi subtilizată de Caţavencu. Şantajul o sperie pe Zoe,
care, pentru a nu fi compromisă public, exercită presiuni asupra celor doi „conducători”
ai judeţului şi obţine promisiunea candidaturii lui Caţavencu. Aşadar, intriga piesei este determinată de
sugestia unui cuplu de personaje care contravine normelor morale – soţia
„prezidentului” Trahanache este amanta „amicului” şi prefectului Ştefan
Tipătescu.
Când
conflictul provocat de scrisoarea pierdută pare să fie rezolvat, urmează o
„lovitură de teatru”: de la Bucureşti se cere, fără explicaţii, să fie trecut
pe lista candidaţilor un nume necunoscut – Agamemnon Dandanache. Reacţiile celor
din jur sunt diferite: Zoe e disperată, Caţavencu – ameninţător, Farfuridi şi
Brânzovenescu – satisfăcuţi că rivalul lor a pierdut, Tipătescu – nervos.
Trahanache este singurul personaj care nu-şi pierde cumpătul, având „puţintică
răbdare” şi gândindu-se la un mod de rezolvare a conflictului fără a contesta
ordinele „de sus”.
Interesele
contrare determină un conflict deschis
în timpul şedinţei de numire oficială a candidatului, când Pristanda pune la
cale un scandal menit să-l anihileze pe Caţavencu. În încăierare, acesta pierde
pălăria în care era ascunsă scrisoarea şi dispare, provocându-i emoţii intense
„coanei Joiţica”. Dandanache, sosit de la Bucureşti, îşi dezvăluie strategia
politică, asemănătoare cu aceea a lui Nae Caţavencu, numai că la un nivel mult
mai înalt şi cu mai multă ticăloşie. Nae Caţavencu schimbă tactica parvenirii,
flatând-o pe Zoe, generoasă după ce îşi recapătă scrisoarea cu ajutorul
cetăţeanului turmentat. În final, toată lumea se împacă, „micile pasiuni”
dispar ca prin farmec, Dandanache e ales „în unanimitate”, Nae Caţavencu ţine
un discurs banal, dar zgomotos la serbarea populară determinând reconcilierea
foştilor adversari. Atmosfera e de carnaval, de mascaradă, fiind accentuată de
mutica săltăreaţă condusă de Pristanda.
Tehnica de construcţie a
subiectului este aceea a amplificării treptate a
conflictului. Iniţial, apar în scenă Tipătescu, Trahanache, Zoe, alarmaţi de un
eveniment dezvăluit parţial. Apoi, în prim plan apare Caţavencu, şantajistul,
iar această prezenţă conturează conflictul fundamental, care asigură unitatea
de acţiune a piesei. La acest conflict, se adaugă conflicte secundare, determinate de intervenţiile cuplului
Farfuridi – Brânzovenescu şi de apariţia neaşteptată a „depeşei” cu numele lui
Dandanache. Rezultă un ghem de complicaţii, care acumulează progresiv altele,
ca un bulgăre de zăpadă în rostogolire.
Amplificarea
conflictului se realizează prin: intrările repetate ale cetăţeanului turmentat,
care creează o stare de tensiune, niciodată rezolvată, pentru că, neaducând
scrisoarea, conflictul declanşat de pierderea ei nu se stinge; apoi, prin
evoluţia adversarilor; Caţavencu e înfrânt, deşi pare că va câştiga, iar
Tipătescu – Trahanache – Zoe triumfă, deşi erau pe punctul de a pierde.
Interferenţa finală a intereselor tuturor personajelor aflate în conflict
accentuează atitudinea ironică a dramaturgului, pentru că foştii adversari se
împacă, satisfăcuţi de ceea ce au obţinut, dar, mai ales, de propria imagine.
Satisfacţia vanităţii defineşte scena finală.
Locul central
în economia piesei este ocupat de cuplul Tipătescu – Zoe Trahanache. Cei doi se
subordonează unor tipuri comice care sugerează anumite trăsături de caracter –
Tipătescu se înscrie în tipul primului amorez, Zoe ilustrează tipul cochetei şi
al adulterinei. Ca majoritatea personajelor din piesă, Zoe şi Tipătescu sunt
individualizate prin modalităţi de caracterizare complexă – de la
caracterizarea directă făcută de autor în didascalii, dar şi de alte personaje
pe parcursul acţiunii, la caracterizarea indirectă, care însumează gesturi,
reacţii, atitudini.
Ştefan Tipătescu, prefectul judeţului, corespunde junelui-prim din teatrul clasic, fixat
însă, prin relaţia cu Zoe şi prin abandonarea propriilor aspiraţii, într-un
triunghi conjugal banal şi tihnit, bănuit de toţi şi transformat de Caţavencu
în obiect de şantaj. Prefectul judeţului de munte în care se desfăşoară
acţiunea piesei este personajul cel mai important în organizarea procesului
electoral. Fire autoritară şi hotărâtă, el administrează judeţul ca pe propria
moşie. Abuzând de funcţia pe care o deţine, el dispune arestarea lui Caţavencu,
dornic să împiedice publicarea scrisorii compromiţătoare şi să restabilească
ordinea care îi convine: „Du-te, Ghiţă, ia jandarmii… viu ori mort, trebuie să
mi-l aduci la poliţie”. Orgolios şi incapabil să accepte compromisuri, Ştefan
Tipătescu este un personaj autoritar numai în aparenţă. În realitate, Zoe
reuşeşte să îl determine să accepte candidatura lui Caţavencu, apelând la
metode de convingere tipic feminine: lacrimi, leşinuri, ţipete.
Caracterizarea
indirectă se realizează prin consemnarea gesturilor, a atitudinilor şi prin
limbaj. Didascaliile şi limbajul folosit îl arată violent şi impulsiv: „(
Izbucnind ): Mizerabile! ( Caţavencu face un pas înapoi ) Canalie neruşinată!
Nu ştiu ce mă ţine să nu-ţi zdrobesc capul… ( Se repede, ia un baston de lângă
perete şi se întoarce turbat către Caţavencu )”. Ridicolul personajului rezultă
din ceea ce vrea să pară şi ceea ce este el în realitate. Ca şi alte personaje
din comedie, Ştefan Tipătescu este îmbătat de sentimentul propriei importanţe.
El se consideră îndreptăţit să emită pretenţii uneori exagerate, pentru că are
impresia că funcţia politică pe care o deţine e un act de misionarism, dată
fiind abandonarea unei cariere politice strălucite pentru a rămâne prefect
într-un judeţ pe care îl dispreţuieşte. Realitatea este că personajul se
complace într-o situaţie pe care el însuşi a creat-o, dar profită de faptul că
cei din jur nu sunt suficient de versaţi pentru a manevra sforile politicii
locale şi îşi asigură, în acelaşi timp cu un confort personal demn de invidiat,
şi o aură de martir, sugerată prin autocaracterizare: „mi-am sacrificat cariera
şi am rămas între d-voastră ca să vă organizez partidul!” Fănică Tipătescu e
condus, ca majoritatea personajelor Scrisorii pierdute, de ambiţie.
Relaţia
cu Zoe îl determină să se creadă irezistibil. De altfel, personajul se comportă
în conformitate cu trăsăturile tipului ilustrat, limbajul folosit în scrisoarea
adresată lui Zoe accentuând ridicolul situaţiei în care se află şi susţinând
contrastul dintre aparenţă şi esenţă: „Scumpa mea Zoe, venerabilul merge
deseară la întrunire. Eu trebuie să stau acasă, pentru că aştept depeşi de la
Bucureşti, la care trebuie să răspunz pe dată; poate chiar să mă cheme
ministrul la telegraf. Nu mă aştepta, prin urmare, şi vino tu la cocoşelul tău,
care te adoră, ca totdeauna, şi te sărută de o mie de ori, Fănică”
Relaţia
cu Zoe atenuează aspiraţiile politice ale prefectului. Se poate bănui că Fănică
o iubeşte sincer, pentru că e dispus să renunţe chiar la confortul pe care i-l
asigură funcţia, propunându-i să fugă împreună. Indignarea lui Zoe moderează
entuziasmul lui Tipătescu şi îl determină, în cele din urmă, să sprijine
candidatura lui Caţavencu.
Celelalte
personaje îl caracterizează din mai multe puncte de vedere, în funcţie de
interesele care le apropie sau le despart. Zaharia Trahanache consideră că „E
băiat bun, dar cam iute” şi susţine cu tărie: „Eu n-am prefect, eu am prietin!”
Nae Caţavencu îl consideră imoral, dezvăluindu-i abuzurile în Răcnetul
Carpaţilor, ziar în care prefectul este numit „vampir”, „canalie”.
Încadrarea cea mai exactă a lui Tipătescu o face Pristanda: „moşia – moşie,
foncţia – foncţie, coana Joiţica – coana Joiţica: trai neneaco, cu banii lui
Trahanache ( luându-şi seama )… babachii”
Prefectul
e atât de îmbătat de propria putere, încât tot ceea ce face, toate măsurile pe
care le ia – inclusiv arestarea abuzivă a lui Caţavencu – i se pare firesc şi
perfect justificat. Personajul trece de la stări de calm detaşat la accese de
violenţă, comportamentul ilustrând pretenţiile de civilizaţie, neconfirmate
însă de atitudini. În ciuda ambiţiilor şi a pretenţiilor de a fi considerat o
persoană marcantă, Tipătescu e condamnat să rămână un anonim. O indică şi
numele, care îl fixează în banalitate – tip
se asociază cu cel mai comun sufix, făcut celebru de Tudor Muşatescu, într-o
comedie – escu.
Ca şi Tipătescu, care e mai
puţin ironizat decât celelalte personaje ale piesei, Zoe Trahanache este cea mai distinsă dintre toate personajele feminine ale teatrului
caragialian. Nimic nu o încadrează în categoria ignorantelor sau a femeilor
vulgare. Zoe este un personaj voluntar, care joacă o comedie a slăbiciunii
feminine. Speriată de şantajul lui Caţavencu, încearcă să-l convingă pe
Tipătescu să accepte condiţiile avocatului, făcând uz de lacrimi, leşinuri şi
de şantaj sentimental. Chiar dacă ambiţia lui Tipătescu îl împinge să nu ia în
seamă pretenţiile lui Caţavencu ( a respinge pretenţiile lui Caţavencu ar
însemna s-o compromită pe Zoe şi să-şi distrugă orice poziţie în politica locală;
a le satisface – să ridice împotrivă-i toate forţele centrale, ratându-şi
astfel definitiv ascensiunea, până atunci numai amânată ), ambiţia lui Zoe se
impune, pentru că ea nu are nici un motiv să dorească avansarea lui Tpătescu,
fiind preocupată numai de menţinerea funcţiei lui actuale ( „Cum o să mai poată
rămâne Fănică prefect?” ). Restul îi apare derizoriu în raport cu pericolul
care o pândeşte. Scena VI din actul II al comediei aduce în prim plan ambiţia
ei socială: „Dacă ambiţia ta, dacă nimicurile tale politice le pui mai presus
de ruşinea mea, de viaţa mea, lasă-mă! Să mor…” De aici exasperarea ei în faţa
rezistenţei prefectului şi hotărârea înfrângerii încăpăţânării lui cu orice
preţ. Situaţia dobândeşte accente dramatice. Zoe adoptă vocabularul specific
unei eroine de dramă romantică, dar vorbele ei sunt lipsite cu desăvârşire de
suportul emotiv adecvat: „Omoară-mă pe mine, care te-am iubit, care am jertfit
totul pentru tine…” În realitate, eroina nu a jertfit decât o fidelitate
conjugală precară, singurul „sacrificiu” veritabil aparţinându-i lui Tipătescu,
rămas în judeţ la insistenţele ei. Contradicţia apare cu atât mai pregnantă, cu
cât Zoe dovedise puţin înainte că nu e dispusă să renunţe la nici unul dintre
atributele poziţiei sale în societate. Zoe e ridicolă prin manifestări, dar,
spre deosebire de alte personaje feminine din teatrul lui I. L. Caragiale, nu e
ironizată până la sarcasm. Într-o oarecare măsură, reacţiile ei se justifică
dacă se ţine seama de poziţia socială dobândită cu efort şi de dorinţa ei
arzătoare de a nu-şi pierde influenţa de care este conştientă. Spre deosebire
de Miţa Baston sau de Didina Mazu, Zoe Trahanache a depăşit stadiul mahalalei
şi nu mai vrea să se întoarcă acolo.
Scenele
dintre Zoe şi Tipătescu parodiază toposuri din dramele romantice ( fuga
perechii de îndrăgostiţi, ruperea legăturilor cu un mediu ostil, care se opunea
împlinirii sentimentelor ). Scena VI din actul II al comediei este ilustrativă
în acest sens. Tipătescu îi face declaraţii înfocate, dar Zoe e preocupată de
aparenţele sociale:
„Tipătescu: Atunci, dacă nu e altă scăpare… Zoe! Zoe! Mă
iubeşti…
Zoe: Te
iubesc, dar scapă-mă.
Tipătescu:
Să fugim împreună…
Zoe (
retrăgându-se ): Eşti nebun? Dar Zaharia? Dar poziţia ta? Dar scandalul şi mai
mare care s-ar aprinde pe urmele noastre?
Tipătescu
( descurajat ): Atunci nu ne rămâne nimic de făcut!
Zoe: Ba
da!
Tipătescu:
Ce?
Zoe: Să
sprijinim candidatura lui Caţavencu!”
În relaţie
cu Tipătescu, Zoe e raţională ( refuză fuga cu Tipătescu pentru că îi pasă prea
mult de „bârfele” celorlalţi) şi voluntară. Tipătescu cedează la toate
ameninţările ei şi această atitudine reliefează o trăsătură de caracter
dominantă a personajului feminin – voluntarismul. Relaţia celor două personaje
are o evoluţie care se înscrie în parametrii comediei. În final, satisfăcută că
onoarea ei nu a fost pătată, Zoe e înţelegătoare şi tandră, generoasă şi
fermecătoare: „Acum sunt fericită… Puţin îmi pasă dacă ai vrut să-mi faci rău
şi n-ai putut.”, îi spune ea lui Caţavencu, pe care îl determină să conducă
serbarea populară prilejuită de încheierea procesului electoral. Tipătescu se
retrage în umbra ei, confirmându-i autoritatea
Considerentele
de reputaţie socială şi carieră politică şi-au subordonat în întregime
sentimentul, care – pentru o mai pregnantă ilustrare a cheii comice – se
exprimă prin epistole de un gust îndoielnic ( „Nu mă aştepta prin urmare şi
vino tu la cocoşelul tău, care te adoră, ca totdeauna, şi te sărută de o mie de
ori” ) şi prin fraze care îşi trădează originea livrescă ( „A!... cum pot să
iubesc pe omul ăsta!” ). În aceeaşi notă comică se înscriu leşinurile lui Zoe
şi revenirile instantanee. Cu asemenea manifestări ce demonstrează cele mai
adânci trăiri de care sunt capabili, Zoe şi Tipătescu păstrează unitatea de atmosferă
a comediei, ferind-o de orice alunecare sentimentală. Evoluţia relaţiilor
dintre Tipătescu şi Zoe conferă diversitate tipurilor de personaje ilustrate şi,
astfel, viziunea de ansamblu a comediei câştigă în obiectivitate.
No comments:
Post a Comment