Eseu Titu Maiorescu - rolul lui Titu Maiorescu în impunerea unei noi direcţii în literatura română din a doua jumătate a secolului al XIX-lea BACALAUREAT 2018


Scrie un eseu argumentativ, de 2 -3 pagini, cu privire la rolul lui Titu Maiorescu în impunerea unei noi direcţii în literatura română din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, pornind de la următoarele evaluări critice despre mentorul Junimii: „A introdus exigenţa în literatură. […] A fost modern în gândire.” ( Ioana Pârvulescu ) Ilustrarea ideilor exprimate în eseu se va face prin referire la unul dintre studiile critice de referinţă: O cercetare critică asupra poeziei române de la 1867, În contra direcţiei de astăzi în cultura română, Comediile d-lui Caragiale, Eminescu şi poeziile lui

Junimea a fost o grupare literar-culturală care a dat naştere unui curent de idei numit junimism. Deşi la începuturile existenţei grupării s-au refuzat abordările politice, mai târziu aceasta s-a orientat spre partidul conservator, unii dintre conducătorii ei devenind chiar lideri ai acestui partid. Activitatea Junimii a reprezentat un moment de efervescenţă creatoare, susţinută de un spirit critic remarcabil, care i-a impus în viaţa culturală pe scriitorii care au transformat această perioadă în epoca marilor clasici.

Apariţia grupării, în 1863, a fost rodul iniţiativei a cinci tineri, întorşi de la studii din străinătate: Titu Maiorescu, Theodor Rosetti, Vasile Pogor, Iacob Negruzzi şi Petre Carp. Titu Maiorescu devine mentorul grupării, impunându-se prin exigenţă, prin cultura vastă şi prin corectitudinea şi obiectivitatea aprecierilor critice: „A introdus exigenţa în literatură. […] A fost modern în gândire.” ( Ioana Pârvulescu )
Prima etapă în activitatea Junimii, desfăşurată între 1864 – 1874, este aceea a stabilirii principiilor călăuzitoare de lucru, membrii grupării dovedind o largă deschidere, fiindcă deviza lor era intră cine vrea, rămâne cine poate. Este perioada în care se ţin prelecţiuni populare, pe teme literare, estetice, lingvistice, filozofice. Ţinute într-o formă academică, aceste prelegeri au avut rolul principal de a educa gustul publicului. Este perioada în care se afirmă spiritul oratoric, pe care Tudor Vianu îl considera o caracteristică a spiritului junimist. Titu Maiorescu impune un model de discurs, devenind unul dintre oratorii de seamă ai epocii.
În această etapă, încep să se manifeste preocupările pentru faptele de limbă şi de ortografie. După ce, în 1860, se renunţase la scrierea cu alfabet chirilic, Titu Maiorescu a redactat lucrarea Despre scrierea limbei române (1866), în care şi-a expus punctele de vedere privitoare la limba română: adoptarea principiului fonetic în ortografie; respingerea alfabetului chirilic şi adoptarea alfabetului latin; respingerea scrierii etimologice.
Încercarea de realizare a unei antologii de poezie românească pentru şcolari a fost un prilej de exersare a spiritului critic, pentru şcolari a fost un prilej de exersare a spiritului critic, pentru că lecturile din autori mai vechi erau urmate de dezbateri.
În 1867, apare revista Convorbiri literare, în care vor fi publicate articole de introducere în estetică pentru a se putea stabili criterii ferme de apreciere a creaţiilor artistice. Este perioada în care apare studiul lui Titu Maiorescu, O cercetare critică asupra poeziei române de la 1867, care conţine o lucidă evaluare a liricii momentului. Studiul are două părţi: Condiţiunea materială a poeziei şi  Condiţiunea ideală a poeziei. Plecând de la afirmaţia că ştiinţa vizează adevărul şi poezia frumosul,Titu Maiorescu stabileşte că adevărul cuprinde numai idei, pe când frumosul cuprinde idei manifestate în materie sensibilă. Prin condiţiunea ideală a poeziei, Titu Maiorescu înţelegea identificarea ideii cu un sentiment, ceea ce l-a condus la formularea principiului gratuităţii artei. Aceasta înseamnă că substanţa poeziei este reprezentată de un sentiment şi nicidecum de o idee sau de o cugetare abstractă. Acest studiu al lui Titu Maiorescu, bogat în exemple, a criticat sever retorismul abstract al poeziei româneşti a epocii, frazele greoaie, vorbăria fără sens, mania diminutivelor şi a imprimat criticii junimiste o direcţie polemică.
Studiul  În contra direcţiei de astăzi în cultura română ( 1868 ), lansează teoria „formelor fără fond”, cu mare impact în epocă. Analizând cu luciditate modul în care generaţia paşoptistă a conceput şi a înfăptuit modernizarea societăţii şi culturii române, prin imitarea formelor civilizaţiei occidentale, fără să se preocupe de o pregătire corespunzătoare a fondului autohton în vederea unei astfel de transformări, Titu Maiorescu identifică problemele de fond şi propune soluţii. Teoria exprimă viziunea autorului asupra culturii române, şi are un fundament filozofic, dezvoltând trei principii: autonomia valorilor, unitatea între cultură şi societate, unitatea între fond şi formă, atât în cultură, cât şi în dezvoltarea socială.
În privinţa autonomiei valorilor, criticul junimist delimitează, după modelul lui Immanuel Kant, domeniul esteticului de celelalte valori ( etice, ştiinţifice, politice ). Raportându-se critic la câteva lucrări ale reprezentanţilor Şcolii Ardelene, Titu Maiorescu subliniază ideea că acestea încalcă uneori adevărul ştiinţific şi recurg la exagerări din motive demonstrative şi politice. Autorul studiului explică necesitatea aprecierii fiecărui domeniu prin criterii specifice, evitând astfel contaminarea, care are ca efect confuzia valorilor.
Unitatea între cultură şi societate este explicată ca raport necesar între dimensiunea universală a formelor culturale ( artă, ştiinţă etc. ) şi determinarea concretă a unei societăţi ( istorie, mod de viaţă ) care constituie „fundamentul dinăuntru”.
Unitatea între fond şi formă în cultură şi în dezvoltarea socială este principiul derivat din teoria evoluţiei organice. Prin fond, Maiorescu înţelege sistemul activităţilor materiale şi sociale, dar şi mentalităţile dominante şi formele caracteristice ale psihologiei colective, tradiţiile şi spiritul acestora ( în ansamblul lor ), aşa cum se reflectă în conduita practică. Prin formă, sunt desemnate structurile instituţionale, juridice şi politice ale societăţii, sistemul de educaţie, instituţiile culturale ( presa, teatrul, conservatorul, filarmonica, Academia etc. ), prin care se realizează circulaţia valorilor în cadrul societăţii.
În ultima parte a studiului, sunt enunţate câteva principii ( „adevăruri” ), care sintetizează observaţiile criticului în ceea ce priveşte evoluţia culturală a societăţii române şi oferă puncte de plecare pentru conceperea unui program coerent şi posibil de aplicat de reformare culturală. Astfel, se susţine ideea renunţării la indulgenţa faţă de mediocrităţi în toate domeniile, se sugerează că imitaţia formelor discreditează cultura unui popor şi că falsa cultură este mai nocivă decât lipsa ei. Teoria formelor fără fond promovată de Maiorescu este o analiză critică a evoluţiei societăţii române a momentului şi subliniază ideea că împrumuturile formelor trebuie făcute cu discernământ, astfel încât fondul să fie pregătit să le recepteze şi să le valorifice în sens creator.
A doua etapă a activităţii grupării junimiste este cuprinsă între 1874 şi 1885, când se consolidează tendinţele lansate anterior şi se lansează operele de maturitate ale unor scriitori ca Mihai Eminescu, Ion Creangă, Ioan Slavici.
Titu Maiorescu publică studiul Direcţia nouă în poezia şi proza română, în 1872, impunând numele scriitorilor consacraţi prin colaborarea cu gruparea junimistă. În studiul Comediile d-lui Caragiale, se abordează problema moralităţii artei şi se subliniază ideea că orice operă literară care determină înălţarea receptorului într-o lume a ideilor pure nu poate fi considerată imorală, mai ales dacă personajele sunt simboluri, reprezintă tipuri. Titu Maiorescu îşi continuă şi activitatea lingvistică, prin publicarea  articolului Neologismele, în care a recomandat împrumuturile de origine romanică, mai uşor de adaptat structurii fonetice a limbii române.
A treia etapă din evoluţia societăţii Junimea începe după 1885, când revista Convorbiri literare îşi pierde caracterul preponderent literar, devenind o revistă de studii academice. Societatea devine, de altfel, cunoscută pentru caracterul universitar ( drumul prin Junimea ducea la Universitate ).
 Evoluţia societăţii junimiste şi impactul asupra dezvoltării culturale a societăţii române în a doua jumătate a secolului al XIX-lea subliniază importanţa pe care a avut-o liderul acesteia în definirea finalităţilor activităţii asociaţiei şi în aplicarea principiilor teoretice. Prin activitatea sa în diferite domenii, Titu Maiorescu devine un deschizător de drumuri  şi o personalitate marcantă a culturii române.




No comments:

Post a Comment