Scrie un eseu de 2 – 3
pagini, despre relaţiile dintre două
personaje ale unui roman studiat,
aparţinând perioadei postbelice. În
elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
- prezentarea a patru
elemente ale textului narativ, semnificative pentru construcţia personajelor
alese ( de exemplu: temă, perspectivă
narativă, acţiune, conflict, relaţii spaţiale şi temporale, construcţia
subiectului, modalităţi de caracterizare , limbaj etc. );
- evidenţierea situaţiei
iniţiale a celor două personaje, din perspectiva tipologiei în care se
încadrează, a statutului lor social, psihologic, moral etc.;
- relevarea trăsăturilor
celor două personaje, semnificative pentru ilustrarea relaţiilor, prin
raportare la două episoade / secvenţe narative ale romanului ales;
- exprimarea unei opinii
argumentate despre relaţiile dintre cele două personaje, din perspectiva
situaţiei finale / a deznodământului.
Roman
realist – obiectiv, Moromeţii ilustrează
preocuparea constantă a lui Marin Preda de a consemna complexitatea lumii
rurale. Primul volum, apărut în 1955,
impune un personaj cu totul original în literatura română, care depăşeşte
limitele tipului în care se înscrie. Ilie Moromete şi familia sa susţin
acţiunea principală a acestei opere, care poate fi considerată, la un prim
nivel, un roman de familie. Familia rurală este raportată la destinul
colectivităţii, pusă în relaţie cu mari procese de metamorfoză socială, care
determină schimbări de mentalitate. Procesul conduce la disoluţia unor
structuri tradiţionale, la degradarea modelului şi la impunerea altor valori.
În aceste condiţii, supravieţuiesc doar cei care se adaptează, care cred că
singura lor şansă este de a renunţa la ceea ce se consideră structuri perimate.
Acţiunea, amplă, este plasată în spaţiul rural din Câmpia Dunării şi este
structurată pe trei planuri narative
principale, care urmăresc evoluţia a trei familii, surprinse, toate, în
plin proces de disoluţie: Moromete şi familiile complementare – Boţoghină şi
Bălosu. Destinul fiecăreia dintre ele este urmărit prin raportare la atitudinea
lor faţă de valorile fundamentale ale lumii rurale: tradiţia, familia şi
pământul. Incipitul fixează clar
reperele spaţio-temporale - „În Câmpia
Dunării, cu câţiva ani înaintea celui de-al doilea război mondial, se pare că
timpul avea cu oamenii nesfârşită răbdare; viaţa se scurgea aici fără conflicte
mari.” –, sugerând o atmosferă paşnic – arhaică, în care existenţa oamenilor se
desfăşoară în legătură cu evenimente care pot fi controlate.
Subiectul
se construieşte prin înlănţuire,
creând o imagine complexă a relaţiilor familiale care se stabilesc în
interiorul unei comunităţi rurale aproape închise, în care viaţa se desfăşoară
în ritmuri universale. Ţăranii din Siliştea – Gumeşti se confruntă cu
problemele universale ale lumii lor, pe care romanul realist românesc le-a
ilustrat în toată amploarea lor – problema pământului, efortul continuu de a-şi
asigura traiul, munca istovitoare la câmp, dar şi tradiţiile, respectul pentru
familie şi pentru autoritatea consacrată.
Rămas
văduv, Ilie Moromete se recăsătoreşte cu Catrina, familia reunind copii din
ambele căsătorii, între care se declanşează conflicte surde,
alimentate de Guica, sora mai mare a lui
Moromete. Nemulţumită că fratele său s-a
recăsătorit, exilând-o din casa părintească, Maria Moromete nutreşte o
neîmpăcată ură faţă de Catrina. Paraschiv, Nilă şi Achim, fiii lui Ilie
Moromete din prima căsătorie, sunt convinşi că mama lor vitregă îi
nedreptăţeşte, căutând să le facă zestre numai fetelor – Ilinca şi Tita – şi
să-i asigure lui Neculaie, fiul mai mic, continuarea studiilor. De aici, conflicte deschise, uneori violente. De altfel, una dintre primele scene ale
romanului sugerează disensiunile care există în interiorul acestei familii
compuse din copii proveniţi din căsnicii diferite.
Aşezarea
la masă, în cadrul cinei în familie, este ilustrativă în acest sens: mama şi
fetele stau lângă plită, Niculaie stă în apropierea mamei, iar băieţii mai mari
„spre partea dinafară a tindei, ca şi când ar fi fost gata în orice clipă să se
scoale de la masă şi să plece afară.” Mai sus decât toţi, într-o iluzie a
autorităţii necontestate, Moromete stă pe pragul odăii celei bune, dominându-i
cu privirea, cu gestul şi cu vocea pe toţi membrii familiei. E o scenă în care
se creează iluzia autorităţii paterne într-o lume în care tiparele arhaice
supravieţuiesc. Ritualul mesei
dezvăluie, însă, adevăratele relaţii din sânul familiei. Copiii din prima
căsătorie nu se înţeleg cu ceilalţi, dar tatăl, pentru a menţine unitatea
familiei, este dur ( Niculae face mofturi la masă şi mâna tatălui îl loveşte
necruţător ). Problemele familiei sunt ale tuturor celor din sat: existenţa
câtorva loturi de pământ şi lupta pentru a le păstra neştirbite, primejdia foncierii
şi a datoriei la bancă. Lucrurile se complică prin disensiunile dintre
fraţii vitregi şi prin dorinţa fiilor mai mari de a pleca la Bucureşti,
convinşi că se vor descurca mai bine pe cont propriu decât sub autoritatea
paternă.
Semnele
crizei timpului arhaic se acumulează fără a fi observate. Moromete însuşi, în
ciuda capacităţii neobişnuite de a reflecta pe marginea evenimentelor, nu le sesizează.
Ignoră plata datoriilor către stat, raportându-se la precedentul anulării
datoriilor de la bancă, speră că ploaia va aduce o recoltă bogată, ceea ce i-ar
permite să pună deoparte bani. Toate aceste probleme financiare se vor
dezlănţui după plecarea fiilor mai mari la Bucureşti. Plecarea lui Achim aduce
primul semn simbolic al destrămării familiei Moromete. După ce îşi dă acordul
în privinţa plecării lui Achim, Moromete hotărăşte să taie salcâmul care ocupă
locul din spatele casei, anticipând greutăţile financiare. Fără a-şi explica
gestul celorlalţi membri ai familiei, Moromete îl ia pe Nilă într-o dimineaţă
de duminică şi taie salcâmul, pentru a-l vinde lui Bălosu. Căderea
impunătorului arbore prevesteşte, simbolic, prăbuşirea autorităţii paterne şi
anticipează precipitarea evenimentelor.
Achim
pleacă la Bucureşti, dar câştigul aşteptat nu se iveşte, iar Moromete află că
fiul său nu intenţionează să se mai întoarcă şi nici să trimită vreun ban
acasă. Pedeapsa exemplară aplicată lui Paraschiv şi lui Nilă, într-una dintre
ultimele scene ale primului volum, care marchează o încercare disperată de a
restabili ordinea familială, nu are nici o eficienţă, cei doi fug şi ei la
Bucureşti cu caii şi cu aproape toată averea familiei. Conflictul surd de pe
tot parcursul acţiunii se finalizează în această izbucnire violentă a tatălui
care marchează sfârşitul unui destin familial. Pentru fiii mai mari ai lui Ilie
Moromete, tradiţia nu mai are nici o importanţă. Ei se adaptează primii noului,
consideră că satul şi realitatea lui sunt perimate.
Dacă
fiii mai mari ai lui Ilie Moromete înţeleg că adaptarea la structuri sociale
noi înseamnă să fugă de acasă, pentru Niculae, cel mai mic dintre copiii
familiei, fuga nu este o opţiune. În acest personaj alter-ego, scriitorul
sintetizează aspiraţiile unui neadaptat, ale unui om care tinde să-şi
depăşească limitele pentru a-şi găsi drumul.
Ilie şi
Niculae Moromete devin, în circumstanţele descrise în roman, personaje
complementare, a căror evoluţie repetă aceleaşi structuri, în alte condiţii istorice. În Siliştea –
Gumeşti, tatăl este, înainte de război, sufletul întâlnirilor duminicale din
poiana fierăriei lui Iocan. Părerea lui este respectată mai mult decât a
primarului, el ştie să aplaneze conflicte ( semnificativă în acest sens e scena
în care îl calmează pe Ţugurlan, furios că el e mai sărac decât alţi săteni )
şi să impună respect – îl ironizează pe Tudor Bălosu, ia hotărâri care nu sunt
contestate ( tăierea salcâmului, plecarea lui Achim la Bucureşti ). După
război, Moromete pare să se retragă în spaţii din ce în ce mai strâmte. Poiana
fierăriei lui Iocan rămâne o amintire, zăbovitul pe stănoaga podiştei în căutarea
unui partener de dialog nu mai are rost când satul e plin de necunoscuţi.
Spaţiul în care se limitează este prispa casei proprii, unde se adună câţiva
dintre „vechii liberali”, într-o încercare de a regăsi nişte structuri
familiare, fără ca, totuşi, discuţiile să le anuleze neliniştile cu privire la
ce vor fi vrând „alde” Bilă, Isosică sau Ouăbei. Într-un destin simetric,
Niculae parcurge în sens invers nişte etape, de la copilul ignorat în familie
până la activistul care e trimis de comitetul regional de partid să
supravegheze desfăşurarea campaniei agricole în satul natal, ajungând, însă, să
se izoleze la fel ca tatăl pe prispa casei, într-o fermă horticolă de la
marginea Bucureştiului. Destinul lui Niculae ilustrează ideea că fiul şi-a
însuşit, pe nesimţite, principiile tatălui, chiar dacă, aparent, le contestă.
Fiecare dintre cele două personaje se situează pe poziţia contemplatorului,
care finalizează evoluţia dificilă a relaţiilor dintre tată şi fiu.
Copilăria
lui Niculae este marcată de o dorinţă de neînţeles pentru cei din familia sa şi
mai ales pentru tatăl care a crezut întotdeauna numai în principiile ţăranului
tradiţional: să meargă la şcoală. În ciuda încăpăţânării tatălui de a nu-i lua
în seamă ceea ce el consideră un moft, Niculae perseverează în a merge la
şcoală, în puţinul timp pe care i-l lasă îndatoririle din cadrul familiei:
mersul pe câmp cu oile şi ajutorul pe care trebuie să i-l dea mamei în
treburile gospodăreşti, adică tot ceea ce face un copil obişnuit al unui ţăran
din Siliştea - Gumeşti.
Una
dintre primele scene ale romanului ilustrează, la nivel simbolic, statutul
diferit al băiatului în raport cu ceilalţi membri ai familiei: în scena cinei
în familie, Niculae este singurul care nu are un scăunel la masă, fiind nevoit
să se aşeze pe jos. Este, în această lipsă de preocupare a tatălui de a
modifica dimensiunile mesei după nevoile noii familii, un semn că fiul mai mic
nu a atins încă vârsta la care să-i fie luate în seamă necesităţile.
Dintre
toţi copiii, Niculae îi seamănă în cea mai mare măsură tatălui, pe care îl
înţelege altfel decât o fac fraţii lui mai mari. Este ilustrativă în acest sens
scena în care Moromete, întors de la munte după ce face negoţ cu cereale,
povesteşte despre întâlnirea cu munteanca cu ochi albaştri, iar Niculae îl
ascultă fascinat, descoperind ciudatul dar al tatălui de a transfigura o lume
reală într-o poveste plină de vrajă. Tot el imită, maliţios, comportamentul
patern, când îi întinde lui Paraschiv, care lucra la poarta nouă, cuiele cu
vârful ascuţit în sus, provocând furia fratelui mai mare.
Portretul
lui Niculae Moromete se construieşte treptat, predominante fiind modalităţile
de caracterizare indirectă. În
lumina acţiunilor pe care le întreprinde personajul, dobândeşte relief mai ales
portretul moral, din care se desprinde, ca trăsătură dominantă de caracter,
capacitatea de a fi atent la ceilalţi, fascinaţia urmăririi spectacolului
oferit de indivizii din jur şi mai ales de propria familie. Caracterizarea directă, realizată din
perspective altor personaje şi a naratorului, evidenţiază câteva elemente de
portret fizic, care pălesc în raport cu trăsăturile morale: „Aşa cum se oprise,
cu obrajii negri-galbeni de friguri, cu capul mare, peste care pusese pălăria
destul de veche a tatălui, în cămaşă şi cu picioarele desculţe şi pline de
zgârieturi, Niculae parcă era o sperietoare.”
Pe
măsură ce se maturizează, şi acest fiu al lui Moromete se înstrăinează de
familie, niciodată însă definitiv, cum o fac fraţii mai mari, care nu au niciun
regret că au părăsit satul. Înstrăinarea de tată are mai multe explicaţii, dar
cea mai evidentă este aceea că „Moromete îi spuse că s-a terminat şi cu istoria
lui cu studiile, să stea acasă şi să pună mâna pe sapă”. Gestul tatălui de a
nu-i mai plăti taxele de şcolarizare este cu atât mai inexplicabil cu cât
Moromete are o situaţie financiară satisfăcătoare. Băiatul nu înţelege
raţionamentul ascuns al tatălui – dorinţa de a-l păstra măcar pe acest din urmă
fiu alături de el, ca să aibă cui să lase „rostul lui” de o viaţă - , iar tatăl
nu înţelege încăpăţânarea fiului de a-şi urma destinul.
Devenind
activist, sub influenţa noului notar din sat, Niculae crede că „omul are nevoie
de o nouă religie a binelui şi a răului” şi declară că va fi „primul apostol”
al noii religii. După o perioadă agitată, în care organizează campania de
recoltare a cerealelor şi de strângere a cotelor prin satele şi comunele
învecinate şi apoi în satul său, Niculae descoperă că „noua religie” în care
crezuse cu tot sufletul e, de fapt, un joc politic în care toţi îşi urmăresc
interesele, fără să ia în calcul finalitatea acţiunilor pe care le întreprind.
„Alde” Isosică, Bilă, Mantaroşie, Gae, Zdroncan, Plotoagă urzesc tot felul de
comploturi, fără a le putea finaliza, pentru că interesele lor contrare se
anulează reciproc.
Satul
devine de nerecunoscut, relaţiile dintre săteni se schimbă, pentru că în
comunitatea închisă, în care toată lumea se ştia şi comunica, apar, nu se ştie
de unde, „ca dintr-o groapă fără fund”, tot felul de indivizi care nu au nicio
legătură cu lumea din Siliştea-Gumeşti. În noile structuri sociale, Ilie
Moromete nu-şi mai găseşte locul. Politica, motiv de petrecere şi de amuzament
în timpul adunărilor liniştite din poiana fierăriei lui Iocan, devine laitmotivul
existenţei rurale în volumul al II-lea. Aristide pune la cale comploturi, ca să
distrugă partidul comunist din interior, nimeni nu crede că liberalii şi
ţărăniştii nu vor mai avea nici un
cuvânt de spus în privinţa destinelor sociale. Când constrângerile se
înmulţesc, însă, oamenii, derutaţi la început, sunt nevoiţi să accepte
evidenţa: nimeni nu poate să scape determinismului social. Discuţiile dintre
Niculae şi Ilie Moromete dobândesc, în acest context, sensul unei confruntări
între două moduri de a concepe viaţa. Tânărul Moromete crede într-o nouă
religie a binelui şi a răului şi, odată câştigat de ideile socialismului,
devine apostolul lor inflexibil. Ideile fiului întâmpină protestul tatălui,
care nu se obişnuieşte cu gândul că ceea ce a făcut el a fost greşit şi că
rosturile ţărăneşti trebuie schimbate. Iluzia lui Moromete că lumea nu trebuie
să se schimbe îi conferă acestui personaj o aură tragică. O scenă antologică
din al II-lea volum accentuează ideea că Ilie Moromete nu se va obişnui niciodată
cu ideile promovate de fiul său. Bătrânul ţăran, udat până la piele de o ploaie
de vară, sapă cu hotărâre un şanţ care să-i apere şira de paie, în timp ce în
altă parte a satului se pregătesc răsturnări spectaculoase. În încăpăţânarea cu
care vrea să apere „nenorocitele paie” se descifrează atât disperarea unui om
care nu poate trăi după alte rosturi, cât şi dorinţa de a-i demonstra fiului că
„până în clipa din urmă omul e dator să ţină la rostul lui, chit că rostul
acesta cine ştie ce s-o alege din el!” Deasupra satului de altădată, cu
ierarhii sigure, satul adunărilor liniştite şi al dialogurilor pline de spirit,
se abat „evenimente pline de viclenie”. Satul arahaic, civilizaţia moromeţiană
sunt sortite dispariţiei. Şi autorul , alături de personajul său emblematic,
lasă „râurile tulburi ale istoriei să invadeze această mică aşezare liniştită”.
( Eugen Simion )
Exclus
din comitetul raional de partid, Niculae nu are altă alternativă decât să-şi
urmeze drumul iniţial, adică să-şi finalizeze studiile. Moromete însuşi
înţelege că ar fi fost mai bine dacă l-ar fi dat la şcoală la timp, motivaţia
bătrânului fiind, însă, alta, decât a fiului: „ca să nu umble el pe urmă de gât
cu toţi ăştia ca de-alde Isosică. Vezi, aicea am greşit.” Tatăl şi fiul
înţeleg, pe căi diferite, că realitatea vieţii lor se schimbă fundamental:
tatăl, stând pe prispă şi conversând cu vechii liberali, fiul participând la
colectivizare, deci implicat în acţiune. În cele din urmă, cei doi se întâlnesc
în acelaşi punct, Niculae descoperind că frumoasa utopie a „religiei binelui”
nu poate supravieţui pentru că nu are o bază ancorată în realitate.
În cei
zece ani în care lipseşte de acasă şi toţi cei din sat îl cred mort, Niculae
păstrează datele esenţiale ale vieţii din Siliştea, pe care le transferă în
spaţiul închis şi izolat al serelor la care a ajuns inginer horticol.
Convieţuieşte cu Mărioara Fântână, are un copil cu ea, chiar dacă faptul că nu
sunt cununaţi stârneşte mânia Catrinei. În fond, aşa fac şi alţi ţărani din
Siliştea copilăriei lui Niculae, care se însoară chiar şi când au copii mai
mari.
Din
perspectiva aceleiaşi „concepţii despre lume”, conflictele cu Ilie Moromete nu
vor fi niciodată atât de adânci încât să fie ireconciliabile. De aceea,
discuţiile în contradictoriu ale tatălui şi ale fiului nu sunt decât modalităţi
de clarificare a unor principii de viaţă: „Zilele treceau, el avea să
îmbătrânească mâine, poimâine şi bărbatu-acesta stătea puţin pe-acasă, cine
ştie dacă avea să-l mai vadă… Şi atunci trebuia venit lângă el şi trezit din
somn, să se uite la el şi să-l audă vorbind, să-i vadă chipul tânăr cu orice
risc, chiar dacă se supără…” La rândul lui, Niculae înţelege că „tatăl său era
un om care gândea şi gândirea lui era limpede, n-avea nevoie să se înghesuie în
ea. Nu cu rugăminţi putea să-l facă să-l dea la şcoală, ci cu argumente.”
Mai
mult decât fraţii lui, Niculae va conserva mentalitatea ţărănească, iar fiecare
acţiune a lui va purta amprenta unei lumi arhaice. E lumea lui Ilie Moromete,
pe care tatăl i-o dăruieşte, pe nesimţite, fiului, în lungile discuţii în
contradictoriu despre rostul ţăranului pe lume, despre gospodăria agricolă,
despre necunoscuţii care ajung peste noapte mai mari în sate, despre lumea
copilăriei fiului, care se transformă. Şi lumea această ţărănească, în care
bunul simţ primează asupra tuturor celorlalte trăsături, este darul cel mai de
preţ pe care tatăl i-l face fiului şi, dincolo de limitele ficţiunii, creatorul
personajelor sale.
No comments:
Post a Comment