Scrie un eseu de 2 – 3
pagini, despre tema iubirii,
reflectată într-un text poetic studiat / în texte poetice studiate din opera
eminesciană, pornind de la ideile exprimate în următoarea afirmaţie: „Pentru
Eminescu iubirea este leagăn de gingăşii erotice, o necesitate spirituală de a
trăi viaţa speţei cu toate deliciile de ordin sufletesc, superior. […] El este
un idealist, nici vorbă, un om cu mâini întinse spre fantasma femeii
desăvârşite, pe care n-o va găsi niciodată, pentru că dragostea este căutare, însă
idealitatea lui nu e simbol cu aripi, ci o apariţie concretă şi tangibilă…”
(George Călinescu, Viaţa lui Mihai Emienscu )
Tema iubirii este o
constantă în poezia eminesciană şi se asociază cu o gamă largă de sentimente,
ilustrând o perspectivă originală asupra acestui sentiment. Erosul eminescian
oscilează între spiritualizare şi pasiune. Sentimentul erotic este ilustrat în
mai multe ipostaze: legat de dorul folcloric ( T.Vianu ); în legătură cu natura
“în devenire” şi cu întrupări feminine ( Edgar Papu ); în legătură cu peisajul
micro şi macro cosmic, care ocroteşte iubirea ( G.Călinescu ). Sunt exprimate
sentimente legate de suferinţa iubirii pierdute ( Şi dacă, Lacul, Floare albastră ),
de dragoste fără speranţă ( Dacă iubeşti fără să speri, De câte ori
iubito ). Rareori, dragostea aduce împlinirea ( De ce te temi ).
Femeia este
serafică, „femeia-înger”, aducând împlinirea, fericirea aşteptată ( Sara
pe deal, Dorinţa, Floare albastră ) sau demonică, titanică,
provocatoare de suferinţă ( Scrisoarea V ).
Stările specifice
sentimentului erotic sunt de „voluptate şi durere”, „farmec dureros”, dor
(emoţie complexă, în care „durerea pierderii” se complică cu fericirea generată
de o iubire trecută sau proiectată în viitor ). O altă sintagmă caracteristică
este aceea de „dulce jele”, care îmbină durerea şi voluptatea romanticilor cu
dorinţa de dezmărginire: „Şi când inima ne creşte / De un dor, de-o dulce
jele…”
Iubitul îşi cheamă
iubita ( sau iubirea ) într-un peisaj ocrotitor, intim ( Lacul, Dorinţa ) sau iubita
îşi aşteaptă iubitul ( Sara pe deal ); visul de fericire
copleşeşte realitatea, asigurând eternitatea sentimentului (Departe
sunt de tine…, Atât de fragedă ). Starea generala este elegiacă,
pornind de la puterea de iluzionare, în perioada de tinereţe, şi ajungând la
ideea că iubirea este “un mijloc viclean al naturii care ne înconjoară cu
iluzii “,în perioada de maturitate; influenţa filozofiei schopenhauriene
conduce la satiră ( Scrisoarea V ).Iubita este caldă, luminoasă, şăgalnică ( De-aş
avea, O călărire în zori, Povestea teiului ), în lirica de tinereţe şi
statuară, rece ( Amorul unei marmure ), în lirica de maturitate. Poezia
eminesciană dezvoltă un eros reflexiv (sentimentul este dublat de un substrat
filozofic), inspirat de mituri ( Floare albastră, Lacul, Sonete).
Luceafărul este unul dintre cele mai ample poeme eminesciene
care dezvoltă tema romantică a condiţiei geniului într-o societate incapabilă
să-l înţeleagă şi să-l accepte. Condiţia omului de geniu apare în relaţie cu
tema iubirii, care accentuează izolarea şi imposibilitatea de a găsi împlinirea
sufletească a omului superior. Titlul evidenţiază simbolul central al poemului
– geniul – care apare într-o ipostază semnificativă pentru omul superior –
astrul singuratic şi strălucitor, unic.
Primul
tablou se deschide cu o perspectivă mitică, atemporală, formula folosită,
specifică basmelor prin raportarea la timpul primordial, al genezelor: „A fost
odată ca-n poveşti, / a fost ca niciodată / Din rude mari, împărăteşti, / O
prea frumoasă fată”. Cadrul iniţial în care apare fata de împărat este specific
romantic. Izolarea şi singurătatea accentuează predispoziţia la reverie. În
vis, frumoasa fată de împărat se îndrăgosteşte de Luceafăr, a cărui prezenţă o
invocă printr-o formulă incantatorie: „Coboară-n jos, luceafăr blând, /
Alunecând pe-o rază, / Pătrunde-n casă şi în gând / Şi viaţa-mi luminează!”
Invocaţia fetei are drept consecinţă întruparea astrului. Prima ipostază în
care apare astrul în visul fetei este aceea angelică, sinteza contrariilor mare
şi cer: „Părea un tânăr voievod / Cu păr de aur moale, / Un vânăt giulgi
se-ncheie nod / Pe umerele goale”. Fetei i se oferă stăpânirea împărăţiei
mării, dar ea refuză să-l urmeze. A doua invocaţie este urmată de întruparea în
ipostaza demonică, sinteză a contrariilor soare şi noapte: „Pe negre viţele-i
de păr / Coroana-i arde pare, / Venea plutind în adevăr / Scăldat în foc de
soare.” Fetei i se oferă stăpânirea cerului, dar oferta este refuzată şi de
această dată, Luceafărului cerându-i-se întruparea în condiţia de pământean.
Al
doilea tablou, concentrat în plan terestru, dezvoltă tema romantică a iubirii
idilice dintre doi pământeni – Cătălin şi Cătălina – fata de împărat dobândind
acum un nume individualizator, care o apropie de condiţia umană. Ea îşi pierde
unicitatea, devenind un dublu pământean al unui muritor banal, „un paj ce
poartă pas cu pas / A-mpărătesii rochii”. Idila se desfăşoară în termenii
terestrului, cei doi alcătuiesc un cuplu compatibil, care aminteşte de lirica
eminesciană de tinereţe.
Tabloul
al treilea asociază motivului călătoriei interstelare, ilustrată în zborul
Luceafărului către Demiurg, motivul perisabilităţii fiinţei umane – „Ei numai
doar durează-n vânt / Deşerte idealuri”. Motive romantice dezvoltate în acest
tablou sunt condiţia geniului, antiteza om comun / om superior ( preluată din
filozofia lui Schopenhauer).
Ultimul
tablou propune un nou dialog cosmic – terestru. Iubirea terestră, simbolizată
prin cuplul Cătălin – Cătălina, se împlineşte într-un cadru romantic specific –
„Sub şirul lung de mândri tei / Şedeau doi tineri singuri”. Luceafărul rămâne
în sfera proprie, dincolo de mărginirea umană, care nu poate să-şi depăşească
limitele şi nu se poate realiza în afara spaţiului propriu: „Trăind în cercul
vostru strâmt / Norocul vă petrece / Ci eu în lumea mea mă simt / Nemuritor şi
rece”. Planului terestru i se asociază motivul teiului, simbolizând dragostea
împlinită dintre Cătălina şi Cătălin, motivul codrului, motivul fortuna labilis
( soarta schimbătoare). Planului cosmic i se asociază motivul singurătăţii,
statornicia care scapă determinărilor destinului uman, nemărginirea.
Condiţia
geniului „nemuritor şi rece” dobândeşte conotaţii tragice în acest poem al unei
iubiri imposibile şi al singurătăţii absolute a celui condamnat la nemurire,
dar şi la singurătate, ilustrând, simbolic, ideea că „iubirea este leagăn de
gingăşii erotice, o necesitate spirituală de a trăi viaţa speţei cu toate
deliciile de ordin sufletesc, superior” (George Călinescu, Viaţa lui Mihai Emienscu
), fără ca acest sentiment să fie posibil în raport cu protagonistul.
Dacă Luceafărul
exprimă ideea singurătăţii geniului incapabil să se încadreze într-o lume a
sentimentelor specifice condiţiei umane limitate, Floare albastră e un poem
al unei iubiri perfecte tocmai prin amintirea pe care o lasă îndrăgostiţilor.
Iubirea se asociază în acest poem cu melancolia apăsătoare a pierderii acestui
sentiment, care subliniază tragismul condiţiei umane.
Poezia
dezvoltă tema iubirii, fiind structurată pe două planuri temporale,
concretizate într-un lung monolog al iubitei, la prezent, şi într-un comentariu
scurt, concluziv, al iubitului, la trecut. O poziţie spaţială îi desparte pe
îndrăgostiţi chiar în planul prezentului. În monologul său, fata încearcă să-l
convingă pe tânăr să renunţe la căutările sale întreprinse „în depărtare” ( „Nu
căta în depărtare / Fericirea ta, iubite!” ), iar eroul, referindu-se la planul
în care îl chemase „floare albastră”, îl desemnează prin sintagma „în lume” (
„Totuşi … este trist în lume !”) ( Zoe Dumitrescu Buşulenga ). Prima parte a
monologului iubitei ( primele trei strofe ) sugerează, pe un ton familiar,
şăgalnic ( asemănător cu acela al chemării adresate de Cătălin fetei de-mpărat,
în Luceafărul ), universul căutărilor tânărului
însetat de absolut. Sintagmele desemnează o lume a ideilor abstracte: „Iar
te-ai cufundat în stele / Şi în nori
şi-n ceruri nalte”. Strofa a doua se sprijină pe o amplă enumeraţie: „În zadar
râuri în soare / Grămădeşti-n a ta
gândire / Şi câmpiile asire /Şi întunecata mare”. Prezenţa soarelui
cosmicizează planul de referinţă şi sugerează cea mai înaltă treaptă de
cunoaştere la care poate aspira îndrăgostitul.
Primele
trei strofe traduc, printr-un ton reprobativ, familiar, universul iubitului, în
antiteză cu acela al iubitei, prezentat în a doua parte a monologului fetei.
Monologul este întrerupt de comentariul retrospectiv al iubitului: „Astfel zise
mititica / Dulce netezindu-mi părul. / Ah! ea spuse adevărul; / Eu am râs, n-am
zis nimica”. Primele două versuri ale catrenului perpetuează tonul familiar şi
gingaş din strofele anterioare, prin diminutivul „mititica” şi inversiunea
„Dulce netezindu-mi părul”. Exclamaţia din versul al treilea introduce o altă
notă afectivă, gravă, anticipând sfârşitul. Tristeţea, singurătatea şi
dezamăgirea sunt sugerate şi de atitudinea adoptată de acela căruia i-a fost
adresată invitaţia la fericire: râs sceptic şi tăcere.
Partea
a doua a monologului iubitei cuprinde invitaţia la iubire, care se împlineşte
într-un cadru tipic eminescian ( chemarea şi cadrul natural sunt asemănătoare
cu acelea din Dorinţa, Lacul, Povestea
codrului): „Hai în codrul cu verdeaţă, / Und’ isvoare plâng în vale /
Stânca stă să se prăvale / În prăpastia măreaţă…”.
Graţioasă
şi şăgalnică, iubita făgăduieşte fericirea, împlinirea, ca şi Cătălin, în Luceafărul.
Ca în alte poezii de tinereţe, poetul utilizează timpul viitor ca o proiectare
a împlinirii mai târzii ( „Vom şedea în foi de mure”, „Şi mi-i spune-atunci poveşti”, „Voi cerca de mă iubeşti”, „Voi fi roşie ca mărul”, „Mi-oi desface
de-aur părul”, „Mi-i ţinea de subsuoară”, „Te-oi ţinea de după gât”, „Ne-om da
sărutări pe cale” ), din imposibilitatea împlinirii într-un moment apropiat.
Procedeul este utilizat şi în Luceafărul: „Căci amândoi vom fi
cuminţi / Vom fi voioşi şi teferi, / Vei pierde dorul de părinţi / Şi visul de
luceferi”. Cadrul natural este ocrotitor, reunind solemnul ( sugerat de
epitetul „prăpastia măreaţă” ) şi familiarul („bolta cea senină”, „trestia cea
lină”, „foi de mure”).
Iubita
eminesciană din Floare albastră întruneşte caracteristici ideale. Autoportretul
este simplu şi sugestiv, alcătuit dintr-o comparaţie şi dintr-un epitet
cromatic care subliniază caracterul angelic al iubitei: „Şi de-a soarelui
căldură / Voi fi roşie ca mărul, / Mi-oi desface de-aur părul / Să-ţi astup cu
dânsul gura”.
Momentele
întâlnirii sunt prezentate detaliat, scurgerea timpului este sugerată de
motivul înserării şi de motivul lunii. Punctul culminant al idilei este atins
în momentul înserării. Părăsirea spaţiului ocrotitor din „ochi de pădure” se
asociază cu parcurgerea drumului către
satul situat „în vale”: „Când prin crengi s-a fi ivit / Luna-n noaptea cea de
vară, / Mi-i ţinea de subsuoară, / Te-oi ţinea de după gât. // Pe cărare-n
bolţi de frunze, / Apucând spre sat în vale, / Ne-om da sărutări pe cale, /
Dulci ca florile ascunse”. Părăsirea spaţiului izolat, din pădure anticipează
finalul tragic al iubirii. Promisiunea împlinirii iubirii în viitor este
transferată brusc, în prezent; întreruperea monologului fetei cu o strofă în
care predomină verbele la prezent sugerează o confuzie între două planuri
temporale. Prins de jocul iubitei, de amintirea promisiunii de fericire,
îndrăgostitul eminescian din acest text învesteşte realitatea cu atributele
idealului. Cele două inversiuni din finalul strofei, precedate de două
construcţii cu valoare de superlativ subliniază caracterul ideal al întâlnirii:
„Înc-o gură şi dispare … / Ca un stâlp eu stam în lună! / Ce frumoasă, ce
nebună / E albastra-mi, dulce floare!”. Folosirea verbelor la trecut, tonul
grav, melancolic, reluarea epitetului “dulce” asociat, în ultima strofă, cu
“minune”, sugerează moartea iubitei sau, prin extensie, a iubirii. Adjectivul
pronominal „noastră” sugerează asumarea unei anumite viziuni despre lume şi
fericire: „Şi te-ai dus, dulce minune, / Şi-a murit iubirea noastră … /
Floare-albastră! Floare-albastră! / Totuşi … este trist în lume!”. Repetiţia
din versul al treilea subliniază regretul profund după dispăruta „minune”, după
posibila fericire, refuzată cândva şi pierdută pentru totdeauna.
Sfâşiat
de dorinţa de a fi fericit, omul aspiră în permanenţă spre desăvârşire, „cu
mâini întinse spre fantasma femeii desăvârşite, pe care n-o va găsi niciodată,
pentru că dragostea este căutare, însă idealitatea lui nu e simbol cu aripi, ci
o apariţie concretă şi tangibilă…” (George Călinescu, Viaţa lui Mihai Emienscu
), adică o imagine supusă efemerităţii şi morţii.
Iubirea, ca sentiment plenar, poate substitui
orice alt sentiment, asigurând împlinirea. Dispariţia
iubirii însă pustieşte şi determină mutilarea spirituală definitivă. Reluarea
preocupărilor obişnuite, abstracte, nu mai e posibilă. Încercarea de
transcendere a condiţiei umane este evidentă în Floare albastră, aşa cum
încercarea de transcendere a condiţiei divine este evidentă în Luceafărul.
Entităţi separate prin legi implacabile, nici îndrăgostitul nici Hyperion nu
vor reuşi să depăşească limitele. Încercarea de a se umaniza prin iubire a
zeului este similară cu încercarea de a se eterniza a omului prin aspiraţia la
etern. Implacabilul destin impune ambilor renunţarea. Ceea ce rămâne este
amintirea experienţei sau a încercării. Atitudinea pesimistă din Floare
albastră prefigurează răceala, detaşarea, din Luceafărul, la fel cum primele
strofe ale poeziei construite pe metafora morţii, anticipează finalul tragic al
acesteia.
No comments:
Post a Comment