Scrie un eseu de 2 – 3
pagini, despre relaţia dintre incipit şi final într-un basm cult studiat. În
elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
- prezentarea a patru
componente de structură şi / sau de compoziţie a basmului cult pentru care ai
optat ( de exemplu: temă, viziune despre
lume, construcţia subiectului, particularităţi ale compoziţiei, perspectivă
narativă, tehnici narative, secvenţă narativă, episod, relaţii temporale şi
spaţiale, personaj, modalităţi de caracterizare a personajului etc. );
- ilustrarea
trăsăturilor incipitului prin
referire al textul narativ ales;
- comentarea
particularităţilor construcţiei finalului
în textul narativ ales;
- exprimarea unei opinii
argumentate despre semnificaţia / semnificaţiile relaţiei dintre incipitul şi
finalul basmului cult ales.
Basmul
este o naraţiune deliberat fantastică, definită ca specie a genului epic din
literatura populară sau cultă, care prezintă confruntarea dintre două categorii
opuse – Binele şi Răul -, simbolizate prin personaje pozitive şi negative. Din
această confruntare, Binele iese învingător, deoarece basmul propune modele de
conduită, idealuri preţuite de omul din popor. Din literatura populară, specia
a trecut şi în literatura cultă, basmul cult exprimând viziunea artistică a
unui singur creator.
Ion
Creangă, unul dintre scriitorii care s-au impus în literatura română prin
originalitatea stilului, a lăsat posterităţii o operă variată, aducând în
literatura cultă farmecul şi spontaneitatea literaturii populare. Povestea
lui Harap-Alb, considerată „sinteză a basmului românesc” ( Nicolae
Ciobanu ), se dezvoltă pe un tipar
narativ tradiţional, particularizat prin intervenţiile autorului cult, care
supune materialul epic unui proces de transformare în funcţie de propriile structuri
mentale şi de propriile concepţii. Tema acestui basm cult depăşeşte
limitele unei simple confruntări între bine şi rău, pentru că se urmăreşte
procesul amplu de maturizare a unui erou care parcurge un complex drum
iniţiatic.
Incipitul basmului lui Ion Creangă elimină schematismul
enunţiativ specific prototipului folcloric umplând de conţinut atemporalitatea
şi aspaţialitatea convenţiei prototipale: „Amu
cică era odată într-o ţară un craiu, care avea trei feciori…” Situarea in
illo tempore a acţiunii, din basmele populare, prin convenţionala formulă din
incipit – „A fost odată ca niciodată, că dacă n-ar fi nu s-ar povesti…” –,
dobândeşte, în basmul lui Ion Creangă, semnificaţii aparte. Incipitul anunţă o
viziune particulară asupra universului imaginar, pe care îl pune sub semnul
ironic al improbabilităţii: „Amu cică…” Cu alte cuvinte, încă de la începutul
basmului, cititorul este invitat să pună sub semnul jocului „lumea pe dos” pe
care o prezintă autorul cult. Regionalul amu aduce în lumea prezentă a
cititorului lumea atemporală a basmului, ceea ce echivalează cu o eternizare a
lecţiei de viaţă pe care autorul intenţionează să o prezinte. Perspectiva narativă obiectivă e
subminată, încă din incipit, prin sugestia unei prezenţe a vocii narative, care
creează o relaţie între timpul discursului – „Amu cică era odată…” – şi timpul
istoriei – „Amu cică împăratul acela, aproape de bătrâneţe, căzând la zăcare…”
De remarcat, ca o particularitate a incipitului din basmul cult al lui Ion
Creangă, supradimensionarea expoziţiunii, care îndeplineşte rolul clasic al
prezentării personajelor şi al circumstanţelor acţiunii – craiul, care are trei
fii, Împăratul Verde, care are trei fiice, războaiele grele care despart cele
două împărăţii şi care justifică înstrăinarea fraţilor şi a copiilor - , dar
are şi elemente de modernitate, reliefând vocea narativă, care îl va însoţi
constant, de-a lungul acţiunii, pe cititor, interpretând şi comentând
evenimentele: „de aceea nu se putea călători aşa de uşor şi fără primejdii ca
în ziua de astăzi.” Reluarea firului narativ după prezentarea personajelor şi a
situaţiei iniţiale se realizează prin intervenţia naratorului în istorie: „Dar
ia să nu ne depărtăm cu vorba şi să încep a depăna firul poveştii”.
Din
acest punct al relatării, construcţia subiectului este
lineară, episoadele se structurează prin înlănţuire, acţiunile decurg
firesc una din cealaltă şi se motivează reciproc. Timpul şi spaţiul acţiunii sunt
imaginare, chiar dacă au elemente care amintesc de universul obişnuit.
Întâmplările se petrec odată, cândva,
atunci, adverbele sugerând un timp nedefinit, rupt de cel cotidian.
Atemporalităţii acţiunii îi corespunde imprecizia spaţiului – undeva, într-o pădure, în grădina ursului.
Acţiunea basmului este structurată pe episoade,
urmărind tiparele epicii populare. Situaţia iniţială prezintă o stare de echilibru
– craiul are trei feciori, Verde-Împărat are trei fete, - care va fi perturbat prin sosirea scrisorii lui
Verde-Împărat. Acesta nu are moştenitori şi îi cere fratelui său să îi trimită
pe unul dintre fii pentru a-i lăsa împărăţia. Rugămintea nu e deloc uşor de
îndeplinit, pentru că cele două împărăţii se află departe una de cealaltă,
separate de războaie.
Acţiunea de recuperare a
echilibrului, care constituie un alt element din tiparul
narativ tradiţional, începe în momentul în care fiii mai mari ai craiului
pornesc spre împărăţia unchiului lor, convinşi că vor reuşi. Ambii eşuează
lamentabil, la proba podului unde
sunt aşteptaţi de tatăl deghizat în piele de urs. Mezinul va pleca în aceeaşi
călătorie, după ce va dobândi, cu ajutorul sfaturilor Sfintei Duminici, calul
cu puteri supranaturale, hainele şi armele tatălui său, din tinereţe. Proba
podului va fi depăşită cu ajutorul calului, iar motivul călătoriei iniţiatice, specific basmelor, se asociază cu
sfaturile tatălui, care îi cere fiului să se ferească de omul spân şi de
omul roş, dăruindu-i pielea de urs.
Probele la care va fi supus eroul ulterior sunt, de asemenea, trepte ale iniţierii.
La trecerea prin pădurea – labirint, fiul craiului se rătăceşte şi acceptă,
după trei întâlniri fatidice,
tovărăşia omului spân. Spânul, spre
deosebire de personajele negative tipice din basmele populare, adoptă un
comportament care nu se abate cu nimic de la legile firescului. Prin
vicleşug, la fântână, acesta îşi însuşeşte identitatea crăişorului, momentul
fiind echivalent cu un adevărat botez, întrucât fiul craiului primeşte un nume
– Harap-Alb – şi o nouă identitate – slugă a Spânului.
Procesul
iniţiatic din Povestea lui Harap-Alb este mult mai complicat şi include
parcurgerea unor etape complexe, marcând simbolic drumul spre maturitate al
eroului. După ce ajung la Verde-Împărat, Harap-Alb este trimis să aducă salatele nemaiîntâlnite din Grădina Ursului,
probă pe care o depăşeşte cu ajutorul calului şi al Sfintei Duminici. A doua probă la care este supus eroul este
una a maturizării voinţei. Nestematele
cerbului din pădurea fermecată nu pot fi dobândite decât de acela care
ascultă fără şovăire sfaturile Sfintei Duminici. A treia probă este şi cea mai dificilă. Spânul cere să-i fie adusă
fata Împăratului Roş, pentru a o lua de soţie. Această probă presupune alt drum iniţiatic, cu mai multe etape.
La curtea Împăratului Roş, Harap-Alb şi însoţitorii săi trebuie să facă faţă
altor provocări pentru a dobândi mâna fetei: proba ospăţului, înnoptatul în
casa înroşită de foc, alegerea macului de nisip, păzirea şi prinderea fetei,
identificarea acesteia. Ultima probă constă
în aducerea apei vii, a apei moarte şi a celor trei smicele de măr dulce.
Întoarcerea la curtea lui Verde-Împărat marchează şi ultima etapă a maturizării eroului, de natură afectivă. Harap-Alb
se îndrăgosteşte de fata Împăratului Roş şi nu ar vrea să i-o dea Spânului, cum
a procedat cu trofeele dobândite în cursul celorlalte probe. Restabilirea
echilibrului se realizează prin dezvăluirea adevăratei identităţi a eroului.
Spânul îi taie capul lui Harap-Alb, iar calul îl omoară pe uzurpator,
ridicându-l până în înaltul cerului, de unde îi dă drumul. Este, de altfel, una
dintre puţinele situaţii în care calul îşi dezvăluie adevăratele puteri. Fata
Împăratului Roş recompune trupul eroului, îl descântă, readucându-l la viaţă,
element echivalent cu o renaştere, care presupune dobândirea noii identităţi,
de stăpân.
Basmul cult aduce inovaţii
structurii basmului popular prin multiplicarea numărului probelor la care este
supus eroul şi prin complicarea lor progresivă până la deznodământul tipic. Personajul principal nu mai este
învestit cu calităţi excepţionale, ca în basmul popular, nu mai are puteri
neobişnuite, capacitatea de a se metamorfoza şi are un caracter complex,
reunind calităţi şi defecte. De aici, autenticitatea umană pe care o
dobândeşte eroul şi care îi conferă un caracter aparte. Deşi aparţine
tipologiei voinicului din poveste, căruia îi este caracteristic atributul
invincibilităţii necondiţionate, asigurată de miraculoasa lui putere, Harap-Alb
este departe de tiparele convenţionale. Autorul îl construieşte accentuându-i
latura umană – este şovăitor în faţa deciziilor sau gata să se lase stăpânit de
frică, naiv, copleşit de rolul pe care şi l-a asumat. Se distinge printr-o
calitate excepţională, care îl impune ca erou exemplar: bunătatea. Personajele
auxiliare care i se alătură eroului, datorită acestei calităţi – Sfânta
Duminică, calul năzdrăvan, furnicile, albinele, giganţii fabuloşi – extind
această calitate dominantă a eroului în sfera întregului univers.
La
nivel formal, scenariul epic este încadrat de formulele specifice, iniţiale –
„Amu cică era odată un crai…” - , mediane – „Dumnezeu să ne ţie, ca cuvântul
din poveste, înainte mult mai este” - , finale – „”Şi a ţinut veselia ani
întregi, şi acum mai ţine încă; cine se duce acolo be şi mănâncă. Iar pe la
noi, cine are bani bea şi mănâncă, iar cine nu, se uită şi rabdă”.
În
acelaşi spirit inovator ca şi incipitul, finalul este realizat în doi timpi.
Deznodământul acţiunii nu coincide cu finalul operei, accentuând prezenţa
ludică a naratorului, voce a autorului distinctă în relatare în acest basm,
care completează, atenţionează, comentează. Aşadar, deznodământul e unul tipic
pentru specie: „Şi au mai fost poftiţi încă: crai, crăiese şi-mpăraţi, oameni
în samă băgaţi, ş-un păcat de povestariu, fără bani în buzunariu. Veselie mare
între toţi era, chiar şi sărăcimea ospăta şi bea!” Finalul însă, concentrează
întregul şi îi aparţine naratorului omniscient, care face legătura dintre
timpul basmului şi timpul cititorului, creând corespondenţa dintre ficţiune şi
realitate şi sintetizând, amar – ironic, trăsăturile realităţii: „Şi a ţinut
veselia ani întregi, şi acum mai ţine încă; cine se duce acolo be şi mănâncă.
Iar pe la noi, cine are bani bea şi mănâncă, iar cine nu, se uită şi rabdă.”
Sintagma „pe la noi” nu face trimitere numaidecât la lumea contemporană
autorului, ci la lumea din afara basmului, posibilă oricând şi oriunde. Se
remarcă, din nou, suprapunerea timpului istoriei cu timpul discursului, semn că
intenţia principală a naratorului este de a transmite o anumită viziune despre
lumea pe care a făcut-o să trăiască sub ochii cititorului.
Cititorul
este reintrodus în realitatea din care a plecat fără menajamente, semn că jocul
s-a terminat şi că magia spunerii a luat sfârşit. Din perspectiva raportului cu realitatea,
incipitul şi finalul basmului cult al lui Ion Creangă se înscriu într-o relaţie
de simetrie. Prin iniţialul „Amu cică”, naratorul pune un pariu cu sine – acela
de a-l face pe cititor să uite de propria lume şi să se delecteze cu poveste
„de mirare” a lui Harap – Alb şi a tovarăşilor săi. În final, cititorului i se
reaminteşte că lumea din care a ieşit temporar e una a contrastelor. Dar, în
ciuda realismului lumii sale, cititorul
a aflat, prin parcurgerea poveştii, că poate evada oricând în lumea „de
poveste”, care îmbină desăvârşit datele lumii ficţiunii cu datele lumii de „pe
la noi”.
No comments:
Post a Comment