Eseu COMEDIE - mijloacele de realizare a comicului de caracter şi de moravuri într-o comedie studiată BACALAUREAT 2018


Scrie un eseu de 2 – 3 pagini, în care să prezinţi mijloacele de realizare a comicului de caracter şi de moravuri într-o comedie studiată. În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
- precizarea a patru trăsături ale comediei, ca operă dramatică;
- evidenţierea mijloacelor de realizare a comicului de caracter şi de moravuri în comedia aleasă, prin referire la temă şi la conflict;
- prezentarea succintă a două personaje ale comediei, ilustrative pentru utilizarea, în comedia aleasă, a comicului de caracter şi de moravuri;
- exprimarea unei opinii argumentate despre rolul comicului de caracter şi al comicului de moravuri, în textul literar ales.

Comicul se defineşte, în sens larg, drept tot ceea ce stârneşte râsul. Este un fenomen antropologic, propriu naturii umane. Modalităţile care stârnesc râsul, ca şi sensibilitatea la comic diferă de la o epocă la alta, de la o cultură la alta, de la individ la individ. Un element esenţial în declanşarea efectului comic pare a fi contrastul sau nepotrivirea ( între aparenţă şi esenţă, între pretenţii şi realitate, între aşteptări şi rezultate, între viu şi mecanic etc. ). Pentru a fi receptat cu o atitudine binevoitoare, de detaşare amuzată, contrastul comic trebuie să fie inofensiv, să nu producă suferinţă sau daune. Principalele forme de realizare a comicului în dramaturgie sunt comicul de situaţie, de caractere sau de moravuri şi de limbaj.

Comedia este specia genului dramatic, în versuri sau în proză, care are finalitate moralizatoare şi produce râsul cititorului sau al spectatorului, prin folosirea a diferite tipuri de comic. Ca trăsături generale ale comediei pot fi menţionate finalitatea amuzantă ( specia este destinată să provoace râsul ); personajele reprezintă categorii sociale diverse; subiectele sunt general umane, eroii întruchipând caractere ( parvenitul obraznic, sclavul şiret, aristocratul mândru ); conflictul se plasează între aparenţă şi esenţă ( doar aparent, valorile sunt false ); deznodământul este vesel, stilul – parodic. Conflictele dramatice în comedie sunt derizorii, de nivel exterior, şi ilustrează ridicolul preocupărilor personajelor
Comedie de moravuri, care dezvăluie viaţa publică şi de familie a unor politicieni care, ajunşi la putere şi roşi de ambiţii, sunt caracterizaţi de o creştere bruscă a instinctelor de parvenire, O scrisoare pierdută se înscrie în seria operelor caragialiene care au în centru vanitatea.
Acţiunea piesei se desfăşoară în „capitala unui judeţ de munte”, pe fondul agitat al unei campanii electorale. Aici are loc conflictul între ambiţiosul avocat Nae Caţavencu, din „opoziţie”, care aspiră spre o carieră politică, şi grupul conducerii locale ( prefectul Ştefan Tipătescu, „prezidentul” Zaharia Trahanache ). Pentru a-şi forţa rivalii să-l propună candidat în locul lui Farfuridi, Caţavencu ameninţă cu un şantaj. Instrumentul de şantaj este o „scrisorică de amor” a lui Tipătescu, trimisă doamnei Zoe Trahanache, soţia „prezidentului”; pierdută de Zoe, scrisoarea este găsită de un cetăţean turmentat şi subtilizată de Caţavencu. Şantajul o sperie pe Zoe, care, pentru a nu fi compromisă public, exercită presiuni asupra celor doi „conducători” ai judeţului şi obţine promisiunea candidaturii lui Caţavencu.
Când conflictul provocat de scrisoarea pierdută pare să fie rezolvat, urmează o „lovitură de teatru”: de la Bucureşti se cere, fără explicaţii, să fie trecut pe lista candidaţilor un nume necunoscut – Agamemnon Dandanache. Reacţiile celor din jur sunt diferite: Zoe e disperată, Caţavencu – ameninţător, Farfuridi şi Brânzovenescu – satisfăcuţi că rivalul lor a pierdut, Tipătescu – nervos. Trahanache este singurul personaj care nu-şi pierde cumpătul, având „puţintică răbdare” şi gândindu-se la un mod de rezolvare a conflictului fără a contesta ordinele „de sus”.
Interesele contrare determină un conflict deschis în timpul şedinţei de numire oficială a candidatului, când Pristanda pune la cale un scandal menit să-l anihileze pe Caţavencu. În încăierare, acesta pierde pălăria în care era ascunsă scrisoarea şi dispare, provocându-i emoţii intense „coanei Joiţica”. Dandanache, sosit de la Bucureşti, îşi dezvăluie strategia politică, asemănătoare cu aceea a lui Nae Caţavencu, numai că la un nivel mult mai înalt şi cu mai multă ticăloşie. Nae Caţavencu schimbă tactica parvenirii, flatând-o pe Zoe, generoasă după ce îşi recapătă scrisoarea cu ajutorul cetăţeanului turmentat. În final, toată lumea se împacă, „micile pasiuni” dispar ca prin farmec, Dandanache e ales „în unanimitate”, Nae Caţavencu ţine un discurs banal, dar zgomotos la serbarea populară determinând reconcilierea foştilor adversari. Atmosfera e de carnaval, de mascaradă, fiind accentuată de mutica săltăreaţă condusă de Pristanda.
Tehnica de construcţie a subiectului este aceea a amplificării treptate a conflictului. Iniţial, apar în scenă Tipătescu, Trahanache, Zoe, alarmaţi de un eveniment dezvăluit parţial. Apoi, în prim plan apare Caţavencu, şantajistul, iar această prezenţă conturează conflictul fundamental, care asigură unitatea de acţiune a piesei. La acest conflict, se adaugă conflicte secundare, determinate de intervenţiile cuplului Farfuridi – Brânzovenescu şi de apariţia neaşteptată a „depeşei” cu numele lui Dandanache. Rezultă un ghem de complicaţii, care acumulează progresiv altele, ca un bulgăre de zăpadă în rostogolire.
Amplificarea conflictului se realizează prin: intrările repetate ale cetăţeanului turmentat, care creează o stare de tensiune, niciodată rezolvată, pentru că, neaducând scrisoarea, conflictul declanşat de pierderea ei nu se stinge; apoi, prin evoluţia adversarilor; Caţavencu e înfrânt, deşi pare că va câştiga, iar Tipătescu – Trahanache – Zoe triumfă, deşi erau pe punctul de a pierde. Interferenţa finală a intereselor tuturor personajelor aflate în conflict accentuează atitudinea ironică a dramaturgului, pentru că foştii adversari se împacă, satisfăcuţi de ceea ce au obţinut, dar, mai ales, de propria imagine. Satisfacţia vanităţii defineşte scena finală.
Acţiunea piesei este divizată în patru acte, fiecare structurat într-un anumit număr de scene. Actul I cuprinde 9 scene, actul al II-lea – 14 scene, actul al III-lea – 7 scene, iar actul al IV-lea – 14 scene.
Scenele se construiesc pe baza replicilor personajelor, care conturează conflictele dintre diferite personaje, în funcţie de interesele care le apropie sau le despart. Replicile personajelor sunt esenţiale pentru construirea textului dramatic, dialogul şi monologul fiind modurile principale de expunere, care contribuie la caracterizarea personajelor şi la evoluţia acţiunii.
Indicaţiile scenice sau didascaliile sunt un element particular de compoziţie a textului dramatic, care oferă informaţii despre personaje sau despre modul în care trebuie interpretat un rol. Prin intermediul didascaliilor, autorul le fixează personajelor un anumit statut social: Ştefan Tipătescu „prefectul judeţului”, Agamemnon Dandanache – „vechi luptător de la ’48”, Zaharia Trahanache – „prezidentul Comitetului permanent, Comitetului electoral, Comitetului şcolar, Comiţiului agricol şi altor comitete şi comiţii” etc. În text, didascaliile oferă informaţii cu privire la mimică, gesturi, atitudini, intensitatea tonului cu care sunt rostite replicile: „Pristanda (uitându-se pe sine şi râzând ): Curat condei! ( luându-şi numaidecât seama, naiv): Adicăte, cum condei, coane Fănică?”
O scrisoare pierdută combină mai multe surse ale comicului într-un tot armonios, care subliniază arta dramaturgului. Comicul de moravuri susţine conflictul principal al acţiunii. Zoe Trahanache e implicată într-o relaţie extraconjugală cu „amicul” lui Zaharia, Ştefan Tipătescu. Dorinţa ei ca Nae Caţavencu să nu publice scrisoarea compromiţătoare, pe care a primit-o de la prefect, determină intervenţiile disperate pentru susţinerea avocatului în alegeri, deşi acesta face parte din gruparea politică adversă. De aceea, procesul electoral devine o adevărată mascaradă, care se amplifică prin apariţia lui Agamiţă Dandanache, el însuşi aflat într-o situaţie asemănătoare cu Nae Caţavencu. Astfel, prin folosirea comicului de moravuri, o temă gravă, cum este procesul electoral, devine subiect comic şi susţine intenţiile moralizatoare ale autorului. Comicul de moravuri este susţinut de comicul de situaţie, care rezultă din fapte neprevăzute şi din prezenţa unor grupuri insolite (triunghiul conjugal Zoe – Trahanache – Tipătescu, cuplul Farfuridi – Brânzovenescu ). I. L. Caragiale foloseşte scheme tipice, preluate din literatura comică universală, susţinând comicul de situaţie prin: încurcătură (determinată de pierderea scrisorii ); confuzie ( între personaje  - Agamiţă dandanache îl confundă pe Ştefan Tipătescu cu Zaharia Trahanache: „Si dumnealui? Bărbatul dumneaei?” ); coincidenţă ( situaţii similare – Agamiţă Dandanache foloseşte o metodă de parvenire politică asemănătoare cu aceea a lui Caţavencu, numai că la un nivel mai înalt ); echivoc; revelaţiile succesive ( personaje care se dezvăluie pe măsură ce participă la acţiune – cazul lui Ghiţă Pristanda, care se dovedeşte foarte puţin onest, în ciuda afirmaţiilor sale ); quiproquo – ul ( substituirea lui Nae Caţavencu prin personajul – surpriză ); acumularea progresivă ( intrările repetate ale cetăţeanului turmentat ); repetiţia ( a doua situaţie de şantaj care are acelaşi scenariu ); evoluţia inversă ( grupul Zoe – Trahanache – Tipătescu pare că pierde lupta electorală, dar o câştigă, în timp ce Nae Caţavencu pierde o bătălie care părea câştigată ); interferenţa ( grupurile de interese ).
Unul dintre cele mai importante tipuri de comic valorificate de I. L. Caragiale este comicul de caracter. În comedia clasică, principalele caractere comice sunt avarul, fanfaronul, orgoliosul, ipocritul, mincinosul, gelosul, lăudărosul, pedantul, păcălitorul păcălit, prostul fudul etc. Personajul purtător al unei astfel de caracter este rezultatul unui proces de generalizare a trăsăturilor unei categorii mai largi, devenind un exponent tipic al clasei umane respective. Caragiale creează, şi el, o tipizare comică, dar eroii lui au întotdeauna numeroase elemente – de situaţie socială şi intelectuală, de temperament, de limbaj etc. – care-i particularizează, astfel că nici unul nu seamănă cu celălalt. Scriitorul şi-a afirmat în repetate rânduri această viziune asupra personajelor, susţinând că „natura nu lucrează după tipare, ci-l toarnă pe fiecare după calapod deosebit; unul e sucit într-un fel, altul într-alt fel, fiecare în felul lui, încât nu te mai saturi să-i vezi şi să-ţi faci haz de ei”. Garabet Ibrăileanu definea varietatea de tipuri invocată de I. L. Caragiale cu o formulă aplicată de critica literară operei lui Balzac. Criticul considera că personajele memorabile ale dramaturgului „fac concurenţă stării civile”. Pompiliu Constantinescu identifica nouă tipuri de personaje în comediile lui I. L. Caragiale: încornoratul ( Dumitrache, Trahanache, Pampon, Crăcănel ), primul amorez ( Chiriac, Rică, Tipătescu, Nae Girimea ), tipul cochetei şi al adulterinei ( Ziţa, Veta, Zoe, Didina, Miţa ), tipul politic şi al demagogului (Nae Caţavencu, Farfuridi, Dandanache ), cetăţeanul  ( conu Leonida, cetăţeanul turmentat ), funcţionarul (catindatul ), confidentul ( Efimiţa ), raisonneur-ul ( Nae Ipingescu, Brânzovenescu ), servitorul ( Pristanda ). Dacă este luată în considerare trăsătura de caracter dominantă, personajele din O scrisoare pierdută pot fi clasificate şi altfel: Trahanache e ticăitul, Zoe – femeia voluntară, Caţvencu – ambiţiosul demagog, Farfuridi – prostul fudul, Dandanache – prostul ticălos, Cetăţeanul turmentat – naivul, iar Pristanda – slugarnicul. Dintre tipurile comice propuse în această comedie, tipul omului politic şi al demagogului este, probabil, cel mai complex. Autorul propune mai multe variante ale acestui tip, particularizând personajele prin asocierea unor trăsături de caracter care le apropie şi de alte tipuri. Astfel, Trahanache, Tipătescu, Dandanache şi Farfuridi pot fi raportaţi la tipul omului politic. Trăsăturile lor se definesc însă în funcţie de situaţiile în care evoluează. Trahanache are prezenţă de spirit, la şantaj reacţionează cu un alt şantaj, deşi pare senil şi detaşat de viaţa cotidiană, Tipătescu e impulsiv şi reacţionează violent când află de şantajul lui Nae Caţavencu, Dandanache e cel mai versat în lupta politică şi păstrează scrisoarea de amor, deşi a promis că o va înapoia, iar Farfuridi e om politic numai prin aparenţă, pentru că acest personaj e complet lipsit de personalitate, de o platitudine desăvârşită.
Personajelor li se atribuie nume care sugerează anumite trăsături de caracter. Întâlnit prima oară la Vasile Alecsandri, în literatura română, comicul numelor atinge un punct superior în comediile lui I. L. Caragiale. Dacă Alecsandri îşi numea eroii Pungescu, Răzvrătescu, Lunătescu, Napoilă, Clevetici etc., I. L. Caragiale rafinează comicul numelor, sugerând dominanta de caracter a personajului, originea lui sau rolul în desfăşurarea evenimentelor. Astfel, numele lui Tipătescu sugerează apartenenţa la un tip, banalitatea şi plafonarea socială. Zaharia Trahanache face trimitere la ramolismentul personajului şi la posibilitatea ca acesta si poată fi uşor modelat, în funcţie de interesele tuturor. Ghiţă Pristanda sugerează slugărnicia personajului, numele provenind de la un joc popular care se dansează bătând pasul pe loc şi după indicaţiile unui conducător de joc. 
Toate tipurile de comic ilustrate de această comedie susţin intenţiile autorului, care vrea să moralizeze, fără a răni. Provocând râsul receptorului, I. L. Caragiale îl invită să mediteze profund asupra propriilor defecte şi să se desăvârşească.





No comments:

Post a Comment