Scrie un eseu argumentativ, de 2 – 3 pagini, despre trăsături ale
romanului, ilustrate într-o operă literară care îi aparţine lui George
Călinescu, pornind de la ideile exprimate în următoarea afirmaţie: „Atenta
observaţie a socialului, zugrăvirea unor caractere bine individualizate, gustul
detaliului, observarea umanităţii sub latură morală, fresca Bucureştiului de
dinainte de primul război mondial, naraţiunea la persoana a treia şi menţinerea
naratorului omniscient constituie trăsături predilecte ale romanului de tip
balzacian, asimilate şi de George Călinescu” ( Gheorghe Glodeanu, Poetica romanului românesc interbelic
)
Publicat în 1938, romanul Enigma Otiliei este menit să
ilustreze convingerile teoretice ale lui George Călinescu. Într-o perioadă în
care polemicile vizând structura narativă a acestei specii epice susţineau două
puncte de vedere, aparent divergente – necesitatea renunţării la structura de
tip obiectiv, cu narator omniscient, prin includerea evenimentelor relevate de
amintirile involuntare şi de fluxul conştiinţei şi dorinţa perpetuării
modelului clasic-realist, cu narator care controlează desfăşurarea epică –
George Călinescu optează pentru romanul obiectiv şi metoda balzaciană (
realismul clasic), dar depăşeşte programul estetic, realizând un roman al
„vocaţiei critice şi polemice” ( N. Manolescu ). Intenţia polemică a autorului
este evidentă în structura romanului – aparent de factură balzaciană -, situat
la antipodul modelului proustian, atât de frecvent invocat şi experimentat în
epocă. Cu toate acestea, în pofida aparenţei sale balzaciene, Enigma
Otiliei este, prin dimensiunea
parodică şi prin eterogenitatea elementelor care-l compun, un roman modern,
scris de un specialist în materie de literatură. George Călinescu parodiază
locurile comune ale romanului realist al secolului al XIX-lea, iar atitudinea
pe care o are naratorul din Enigma Otiliei faţă de personajele
sale nu diferă esenţial de atitudinea pe care o are, în general, criticul
literar faţă de personajele care populează un univers ficţional.
Roman realist, care reconstituie o atmosferă – aceea a Bucureştiului
antebelic -, dar şi Bildungsroman, urmărind maturizarea lui Felix ( îndelungata
şi frustranta sa educaţie sentimentală fiind una dintre temele centrale ale
cărţii ) – Enigma Otiliei urmăreşte evoluţia raporturilor dintre
personaje, pe fondul aşteptării unei moşteniri supralicitate de unii (clanul
Tulea ), indiferente pentru alţii ( Felix, Otilia, Pascalopol ), reliefând
„atenta observaţie a socialului” ( Gheorghe Glodeanu ) practicată de autor. De
aceea, acţiunea este amplă, desfăşurându-se pe mai multe planuri narative, care
conturează un conflict complex.
„Gustul detaliului, observarea umanităţii sub latură morală, fresca
Bucureştiului de dinainte de primul război mondial” (Gheorhe Gloddeanu )
realizează o comedie de moravuri, pigmentată adeseori de accente dramatice,
înscrisă de Nicolae Manolescu în categoria doricului, datorită perspectivei
narative adoptate de romancier – „naraţiunea la persoana a treia şi menţinerea
naratorului omniscient”.
Romanul debutează balzacian, printr-o amplă descriere a Bucureştiului
anului 1909, fiind centrat „pe mobila psihologie a unui adolescent în plină
criză de creştere şi de formare a personalităţii” ( Pompiliu Constantinescu ). Aşadar, se remarcă de la început „fresca
Bucureştiului de dinainte de primul război mondial”. Titlul
iniţial, Părinţii Otiliei, reflecta ideea balzaciană a paternităţii,
pentru că fiecare dintre personaje determină într-un fel sau altul soarta
orfanei Otilia, ca nişte „părinţi”. Din raţiuni editoriale, titlul a fost
schimbat şi deplasează accentul de la un aspect realist, tradiţional, la
tehnica modernă a reflectării poliedrice, prin care este realizat personajul
titular. De fapt, pe parcursul acţiunii se dovedeşte că Otilia nu are o
„enigmă”, ci este ea însăşi un mister al feminităţii în evoluţie. Cele douăzeci
şi patru de capitole ale romanului dezvoltă mai multe planuri narative, care
urmăresc destinele unor personaje, prin acumularea detaliilor . Orfan, ajuns în
casa tutorelui său, Costache Giurgiuveanu, Felix Sima, proaspăt absolvent al
Liceului Internat din Iaşi, doreşte să studieze Medicina; remarcat încă din
primul an de studiu, tânărul va face ulterior o carieră strălucită. În casa lui
moş Costache, Felix se îndrăgosteşte de Otilia, aflată şi ea sub tutela
bătrânului. Deşi ţine la Otilia, fiica celei de-a doua soţii, Costache ezită
îndelung să o adopte, chiar după ce suferă un atac cerebral. La insistenţele
lui Leonida Pascalopol, moş Costache va depune pe numele Otiliei o sumă oarecare, la care moşierul va mai
adăuga ceva, pentru a-i crea fetei un sentiment de securitate şi de
independenţă financiară. Un prim plan narativ urmăreşte delicata poveste de
dragoste care îi leagă pe cei doi orfani, Felix găsind în Otilia o companie
feminină care suplineşte absenţa mamei, a unei surori sau a unei iubite.
Averea lui Costache Giurgiuveanu este vânată în permanenţă de membrii
clanului Tulea, care o detestă pe Otilia. Aglae - „baba absolută” - încearcă să intre în posesia averii
bătrânului prin orice mijloace. După ce Simion, soţul decrepit, este abandonat
într-un ospiciu, Aglae începe să supravegheze cu atenţie casa lui Costache,
pentru ca acesta să nu poată face nici o mişcare fără ştirea ei. După primul
atac cerebral pe care îl suferă Costache, clanul Tulea pune stăpânire pe casă,
determinând revolta neputincioasă a bătrânului, înfuriat de „pungaşii” care îi
irosesc alimentele şi băutura. Moartea lui Costache, provocată cu sânge rece de
Stănică Raţiu, ginerele Aglaei, pune capăt atmosferei relativ calme care
domneşte în sânul familiei Tulea şi influenţează decisiv destinele
personajelor. Stănică o părăseşte pe Olimpia, invocând ridicolul motiv că
aceasta nu-i mai poate dărui urmaşi, deşi copilul lor murise din neglijenţa
ambilor părinţi. El se căsătoreşte cu Georgeta, „cu care nu avu moştenitori”,
dar care îi asigură pătrunderea în cercurile sociale înalte. Felix şi Otilia
sunt nevoiţi să părăsească locuinţa lui moş Costache, casa fiind moştenită de
Aglae. Otilia se căsătoreşte cu Pascalopol, moşierul între două vârste,
personaj interesant, sobru şi rafinat, în a cărui afecţiune pentru Otilia se
îmbină sentimente paterne şi pasiune erotică. Felix află, mult mai târziu,
întâlnindu-se întâmplător cu Pascalopol în tren, că Otilia a divorţat,
recăsătorindu-se cu un „conte argentinian”, ceea ce sporeşte aura de mister a
tinerei femei. Fotografia Otiliei, pe care i-o arată Pascalopol, înfăţişează „o
doamnă picantă, gen actriţă întreţinută”, care nu mai e Otilia „de odinioară”.
Speriat, Felix înţelege că a avut el însuşi o contribuţie însemnată la
metamorfozarea fetei.
Succesiunea secvenţelor narative este realizată prin înlănţuire,
completată cu inserţia unor micronaraţiuni în structura romanului. În proza
realistă, descrierea spaţiilor – strada,
arhitectura, decorul interior ( camera ) şi a vestimentaţiei susţine impresia
de univers autentic ( mimesis ), iar prin observaţie şi notarea detaliului
semnificativ devine mijloc de
caracterizare indirectă. Incipitul romanului realist apelează la
descrierea minuţioasă pentru a fixa veridic cadrul temporal – „într-o seară de
la începutul lui iulie 1909” – şi spaţial – casa lui moş Costache, situată pe
strada Antim. Finalul este închis, marcând rezolvarea tuturor conflictelor, şi
este urmat de un epilog. Simetria cu incipitul se realizează prin reluarea
aceleiaşi imagini a casei lui moş Costache, din perspective temporale diferite.
Pretextul pentru reluarea descrierii iniţiale este vizita pe care o face Felix
pe strada Antim, după întâlnirea cu Pascalopol, pentru a revedea un spaţiu
definitoriu pentru adolescenţa sa.
Conflictul principal al romanului se conturează în jurul averii lui
moş Costache, prilej pentru observarea efectelor, în plan moral, ale obsesiei
banului. Bătrânul avar, proprietar de imobile, restaurante, acţiuni, nutreşte
iluzia longevităţii şi nu pune în practică nici un proiect privitor la
asigurarea viitorului Otiliei. În plan secundar, se urmăresc aspectele
definitorii pentru o societate în care motorul evoluţiei este banul. Aurica
este obsedată de avere pentru că trăieşte iluzia că această i-ar asigura o
partidă strălucită, Stănică se căsătoreşte cu Olimpia fiind ademenit de zestrea
promisă de Simion, dar care se spulberă după o aşteptare îndelungată, Otilia se
obişnuieşte să fie ocrotită de Pascalopol, care îi asigură un anume confort
material.
Relaţiile dintre cele două familii sugerează universul social prin
tipurile umane realizate. G. Călinescu distinge două feluri de indivizi, în
funcţie de capacitatea de adaptare la lume: cei care supravieţuiesc, având o
concepţie morală asupra vieţii şi fiind capabili de motivaţia actelor proprii –
Felix, Pascalopol – şi cei care se adaptează automatic, instinctual, organizaţi
aproape schematic şi ilustrând câte un tip uman. Scopul romancierului este „zugrăvirea unor caractere bine individualizate”
( Gheorghe Glodeanu )
Prezentarea în bloc a
personajelor, la începutul romanului, printr-o tehnică de factură balzaciană,
este prilejul folosit de autor pentru a alcătui fiecărui personaj un portret
demonstrativ. Portretul balzacian porneşte de la caracterele clasice (avarul,
ipohondrul, gelosul ), cărora realismul le conferă dimensiune socială şi
psihologică, adăugând un alt tip uman: arivistul. Romanul realist tradiţional
devine o veritabilă „comedie umană”, plasând în context social o serie de
personaje tipice. În acest sens, Moş Costache este avarul, Aglae – „baba
absolută, fără cusur în rău” – Aurica – fata bătrână, Simion – dementul senil,
Titi – debil mintal, infantil şi apatic, Stănică Raţiu – arivistul, Otilia –
cocheta, Felix – ambiţiosul, Pascalopol – aristocratul rafinat. Cu alte
cuvinte, „zugrăvirea unor caractere bine individualizate, gustul
detaliului, observarea umanităţii sub latură morală” trădează un romancier
atent la aspectele definitorii ale epocii sale.
Deşi personajele sunt prezentate, în general, printr-o tehnică de
factură clasic-realistă, elementele de modernitate sunt prezente în realizarea
câtorva dintre cele mai importante personaje. O trăsătură a formulei estetice
moderne este ambiguitatea personajelor. Moş Costache este avarul , dar nu este
dezumanizat. El nu şi-a pierdut instinctul de supravieţuire (cheltuieşte pentru
propria sănătate ) şi nutreşte sentimente paterne pentru Otilia, chiar dacă
avariţia îl împiedică să îi asigure viitorul. Acest personaj este o combinaţie
între două caractere balzaciene: avarul ( moş Grandet ) şi tatăl ( moş Goriot
). Pascalopol o iubeşte pe Otilia patern, dar şi viril, rolul său în existenţa
fetei devenind în acest mod ambiguu. Felix nu este ambiţiosul
lipsit de scrupule, ci un adolescent
dornic de afirmare prin forţe proprii. Arivistul Stănică Raţiu se îndepărtează
de model prin demagogie ( e „un demagog al ideii de paternitate” ), e escroc şi
principial, hoţ şi sentimental. Otilia este
personajul cel mai ambiguu al romanului. Caracterizată prin tehnica
perspectivelor multiple, fata devine o prezenţă diafană, greu de încadrat
într-o categorie tocmai pentru că este văzută din mai multe perspective: moş
Costache o consideră „fe-fetiţa” lui, Pascalopol - o fată fină, Felix – idealul feminin, Aglae –
„dezmăţata”, Stănică – „o fată faină”. Otilia
este prezentată exclusiv prin comportamentism ( fapte, gesturi, replici ), fără
a se recurge la prezentarea interioară a personajului din perspectiva unică a
naratorului.
Prin tehnica focalizării, caracterul personajelor se dezvăluie
progresiv, pornind de la datele exterioare ale existenţei lor: prezentarea
mediului, descrierea locuinţei, a camerei, a fizionomiei, a gesturilor, a
obişnuinţelor. Naratorul stabileşte în mod direct gradele de rudenie, starea
civilă, biografia personajelor reunite la începutul romanului. Caracterele
dezvăluite iniţial nu evoluează pe parcursul acţiunii, dar trăsăturile se
îngroaşă prin acumularea detaliilor, în caracterizarea indirectă.
Realismul perspectivei asupra evenimentelor şi asupra evoluţiei
personajelor dobândeşte adesea accente naturaliste, care se observă în
interesul pentru procesele psihice deviante, motivate prin ereditate şi mediu (
alienaţia, ereditatea şi senilitatea ). Simion Tulea reprezintă categoria
estetică a urâtului, grotescul. Titi, fiul retardat care se îndreaptă spre
demenţă, este o copie a tatălui. Aurica, fata bătrână, invidioasă şi rea, este
o copie degradată a mamei; obsesia fiicei – căsătoria – se aseamănă cu obsesia
mamei – moştenirea. Toate personajele au statut de marionetă.
Specifică prozei realiste este naraţiunea obiectivă, nonfocalizată.
Viziunea „din afară” presupune existenţa unui narator extradiegetic, care nu se
implică în relatare. Condiţia impersonalităţii este încălcată prin comentariul
unui estet. Naratorul omniscient ştie mai mult decât personajele sale şi,
omniprezent, controlează evoluţia lor ca un regizor universal. Personajele
dobândesc, în acest mod, statut de marionetă, acţionând automat, după voinţa
naratorului păpuşar. Deşi adoptă un ton obiectiv, naratorul nu este absent, ci
comunică, prin postura de spectator şi comentator al comediei umane
reprezentate, cu instanţele narative. El se ascunde în spatele măştilor sale,
fapt dovedit de uniformitatea limbajului.
Perspectiva narativă este una extradiegetică. Naratorul omniscient nu
participă la evenimente nici ca personaj, nici ca martor. Totuşi, el preferă,
în ansamblul textului, viziunea / focalizarea internă fixă, centrată pe Felix.
Cel mai des, lumea prezentată este văzută prin ochii protagonistului, naratorul
pare să ştie tot atât cât personajul, iar viziunea cititorului este, firesc,
limitată. Sunt relativ puţine momente în care se schimbă punctul de vedere.
Totuşi, în ciuda focalizării interne, naratorul păstrează o oarecare distanţă
faţă de personajul său. Focalizarea neutră şi, mai ales, focalizarea externă
sunt mărci ale modernităţii unui prozator. Incipitul şi finalul se află în raport
de complementaritate. Raportul care se stabileşte între cele două conţine
conotaţii care plasează romanul lui George Călinescu în avangarda
postmodernismului. Trei secvenţe pot candida la statutul de incipit: descrierea
străzii Antim şi a casei lui Costache Giurgiuveanu, cu precizarea coordonatelor
temporale şi spaţiale în stil balzacian; întâlnirea lui Felix cu unchiul său şi
replica absurdă – „Nu stă nimeni aici” - , pusă în corespondenţă cu finalul:
„Aici nu stă nimeni!” ; reunirea personajelor principale în casa lui moş
Costache şi prezentarea lor, incipit specific romanului realist. Acest incipit
disipat anunţă lectorului competent o lectură provocatoare, cu surprize şi cu
substrat ideatic.
Finalul se realizează, de asemenea, în două secvenţe: deznodământul,
sfârşitul diegetic – Felix, abandonat, primeşte o explicaţie de la Otilia,
menită să dezlege misterul; epilogul oferă cititorului inocent justificarea
gestului fetei ( Felix „avea să facă o carieră strălucită”, eliberat de
constrângerea unei iubiri „nepotrivite cu marele lui viitor”. Interesul
autorului se îndreaptă spre elementul absurd, regăsit atât în incipit, cât şi
în final. Reluarea situaţiei iniţiale sugerează absurdul existenţei însăşi.
Reunind aspecte caracteristice unei societăţi dominate de legea
banului, prezentate într-o structură narativă complexă, realist-modernă,
romanul Enigma Otiliei confirmă vocaţia de prozator a lui George
Călinescu, caracterizată de „atenta observaţie a
socialului, zugrăvirea unor caractere bine individualizate, gustul detaliului,
observarea umanităţii sub latură morală, fresca Bucureştiului de dinainte de
primul război mondial, naraţiunea la persoana a treia şi menţinerea naratorului
omniscient constituie trăsături predilecte ale romanului de tip balzacian, asimilate
şi de George Călinescu” ( Gheorghe Glodeanu, Poetica romanului românesc interbelic
). Cu acest roman, prozatorul demonstrează atât viabilitatea structurii
narative de factură realist – balzaciană, cât şi posibilitatea inovării
acesteia, prin includerea unor elemente de structură narativă modernă.
No comments:
Post a Comment