Scrie un eseu de 2 – 3
pagini despre tema şi viziunea despre lume a unui text poetic studiat / în
texte poetice studiate care aparţin lui George Bacovia, având în vedere
următoarea afirmaţie critică: „În opera sa, decorul, oamenii, lucrurile au
culoarea cenuşie a plumbului, fiindcă peste tot domină tristeţea, apăsarea,
dezgustul refulat, fie pentru o lume stăpânită de forţe obscure, implacabile,
covârşitoare, fie pentru un mediu fizic care transmite în suflet oboseală,
descompunere, conştiinţa mizeriei iremediabile sau nostalgia dureroasă a
evadării.” ( Lidia Bote, Simbolismul românesc )
Simbolismul este un curent
literar apărut în Franţa ca reacţie împotriva parnasianismului, a romantismului
retoric şi a naturalismului, promovând conceptul de poezie modernă. Numele curentului a fost dat de poetul
francez Jean Moréas, care, în 1886, a publicat un articol-program, intitulat Le Symbolisme.
Caracteristica principală a
acestui curent literar este folosirea
simbolului, dar, alături de aceasta, apar şi cultivarea sugestiei, a
corespondenţelor, a sinesteziei. La nivel formal, se cultivă
muzicalitatea versurilor, obţinută prin preocuparea pentru elementele de
prozodie. În simbolism, raportul dintre simbol şi realitatea sufletească
simbolizată nu este dezvăluit, ci numai sugerat ( Bacovia, de exemplu, nu spune că ploaia
exprimă sufletul zdruncinat, ci sugerează prin simbolul ploii: „De-atâtea nopţi
aud plouând” ). La baza tehnicii simboliste stă sugestia; „corespondenţele”, clar-obscurul,
spleen-ul, starea de inefabil, simbolul se realizează prin sugestie, de aceea
Baudelaire numea poezia „o specie de vrăjitorie evocatoare”. Sinestezia este o
figură de stil prin care se pun în relaţie realităţi receptate de simţuri
diferite ( auz – văz, auz – miros: „Primăvară – o pictură parfumată cu vibrări
de violet” ).
Simboliştii pledează pentru
muzicalitatea versurilor, ca mijloc de obţinere a inefabilului, a
sugestiei. Marea inovaţie în materie de
prozodie o constituie folosirea versului liber. Versul clasic apare multor simbolişti
ineficient, rima este considerată o simplă convenţie, de aceea ei ajung la
concluzia că strofa asimetrică, cu versificaţie liberă, în ritm variabil,
corespunde muzicii interioare. Versul liber, susţin simboliştii, produce efecte
muzicale deosebite. Se folosesc refrenul, laitmotivul, armonia, asonanţele,
rima şi ritmurile elaborate.
Se cultivă teme şi motive specifice
: condiţia poetului şi a poeziei, natura, iubirea, starea de nevroză,
citadinul, moartea, evadarea, claustrarea ( teme ), singurătatea, melancolia,
spleen-ul, misterul, ploaia, toamna, culorile, muzica, parcul, cimitirul (
motive ).
Atmosfera oraşului este
apăsătoare, mediul urban zdrobeşte individualitatea. În această ambianţă,
poeţii sunt damnaţi, lumea agonizează, oraşul este împovărat de tristeţi, este
blestemat; „S-auzi tuşind o tuse-n sec amară, / Prin ziduri vechi ce stau în
dărâmare”. Târgul bacovian este dezolant, cartierele „democratice” şi grădinile
publice în care cântă fanfara militară îndeamnă numai la resemnare. Dacă
oraşul provincial este spaţiul angoasei şi al spleen-ului, aglomerările urbane
provoacă acelaşi sentiment de pustiu şi de tristeţe. Însingurarea şi spleen-ul
sunt motive generate de orizontul închis al oraşului.
Spre deosebire de natura
romantică, în poezia simbolistă natura
nu mai este subiect, ci stare sufletească, exprimată muzical sau cromatic sau
este decor. Astfel, parcul, grădina, statuile, orizonturile marine sunt
prezentate static. În jurul obiectelor plutesc muzica şi parfumul, în spaţii
nedefinite, ca în poezia lui Baudelaire. Poeţii îşi propun să dezvăluie
corespondenţele din natură. Percepţia vizuală a naturii îi apropie de
impresionişti, în sensul estompării contururilor sub impresia luminii.
Simboliştii cântă amurgurile subordonate stărilor afective. Bacovia devine „un
liric al culorilor”, audiţiile lui sunt colorate (sinestezii). La acest poet,
natura este aparent statică, însă în realitate toamna, plânsul, golul, somnul,
frigul, căldura, râsul, ploaia se mişcă întocmai ca fiinţele vii Culorile dominante
sunt cenuşiul, negrul, albul; culorile obsesiei: roşul, violetul, galbenul,
expresii ale unor stări anxioase. Ploaia şi toamna îi strivesc sensibilitatea.
Motivul ploii şi al toamnei apare
la toţi simboliştii. Sentimentul ploii aduce stări depresive, până la enervare
exasperantă.
Simbolismul aduce în poezie o
gamă largă de instrumente muzicale, realizând corespondenţe între emoţie şi
instrumentul muzical: vioara, violina, exprimă emo
ţii grave; clavirul – tristeţea şi sentimentul desperat al iubirii; caterinca evocă medii sărace; fluierul este funebru; fanfara trezeşte melancolii; pianina, mandolina constituie motive uneori exterioare, decorative, alteori intră în substanţa şi atmosfera generală a poeziei.
ţii grave; clavirul – tristeţea şi sentimentul desperat al iubirii; caterinca evocă medii sărace; fluierul este funebru; fanfara trezeşte melancolii; pianina, mandolina constituie motive uneori exterioare, decorative, alteori intră în substanţa şi atmosfera generală a poeziei.
Culorile sunt în corespondenţă cu
instrumentele muzicale, piculina este o pictură parfumată a primăverii; amurgul
însoţeşte cântecul viorilor. Muzica lui Bacovia este stridentă şi irită.
Simbolismul autentic ( bacovian ) în literatura română se
instaurează prin activitatea literară a lui George Bacovia. Poezia lui are
toate trăsăturile esenţiale specifice simbolismului. Este un simbolism
depresiv, iar „în opera sa, decorul, oamenii, lucrurile au culoarea cenuşie a
plumbului, fiindcă peste tot domină tristeţea, apăsarea, dezgustul refulat, fie
pentru o lume stăpânită de forţe obscure, implacabile, covârşitoare, fie pentru
un mediu fizic care transmite în suflet oboseală, descompunere, conştiinţa
mizeriei iremediabile sau nostalgia dureroasă a evadării.” (Lidia Bote, Simbolismul
românesc )
Poetul cultivă simbolul ca modalitate de
surprindere a corespondenţelor eului cu lumea, natura, universul (Plumb),
evocă idei, sentimente, senzaţii pe calea sugestiei ( Amurg de iarnă ),
manifestă preferinţe pentru culorile întunecate. Se promovează „audiţia colorată” – principiul
după care senzaţiile diverse, coloristice şi muzicale îşi corespund în plan
afectiv, sinestezia. Poezia implică sugestivitate melodică interiorizată ( Marş
funebru ). Temele şi motivele sunt tipic simboliste: târgul de
provincie, element al claustrării ( Seară tristă ), nevroza ( Plouă
), peisajul interiorizat (Amurg de toamnă ), descompunerea
materiei ( Cuptor ). Dominantă este neliniştea continuă.
În general, poeziile bacoviene se
organizează în jurul unui cuvânt-cheie, care transmite sensul de bază al
textului, reprezentând motivul central. Acest cuvânt, de obicei un substantiv
nearticulat, constituie titlul poeziei, care închide mesajul poetic.
Plumb este poezia care deschide
volumul de debut, Plumb (1916), având valoare de artă poetică şi caracter
emblematic pentru universul poetic al lui George Bacovia.
Atmosfera sugerată de textul
poetic este aceea de apăsare, de dezolare, deşi poezia nu cuprinde nici un
termen abstract de prezentare explicită a angoasei, a depresiei, totul se deduce
din descrierea cadrului şi a atitudinii lirice.
Ca toate poeziile lui G. Bacovia,
Plumb
este construită în jurul unui cuvânt cheie, cu valoare de simbol, care
alcătuieşte titlul. În context, simbolul plumbului poate fi asociat mai
multor semnificaţii: sugestia de apăsare
(determinată de trăsăturile substanţei – cenuşiul, greutatea), moartea, melancolia (plumbul fiind
simbol al lui Saturn).
Poezia este alcătuită din două secvenţe poetice, care pun în
evidenţă cuvântul cheie. În prima secvenţă poetică, sintagmele în care „plumb”
apare ca determinant sunt, cel puţin în aparenţă, denotative („sicriele de
plumb”, „coroanele de plumb”), devenind metaforice în strofa a doua („amorul
meu de plumb”, „aripile de plumb”). Forma aparent simplă marchează evoluţia, creşterea
intensităţii unei obsesii. Procedeele de construcţie care creează aceste efecte
sunt repetiţiile, în primul rând reluarea cuvântului cheie, şi paralelismul
sintactic: „Stam singur în cavou … / Şi era vânt … // Stam singur lângă mort …
/ Şi era frig …”.
În prima strofă, spaţiul
configurat simultan, din interior şi din exterior, are drept principală
caracteristică limitarea: „Stam singur în cavou …”. Starea de spirit dominantă
este depresivă, fiind sugerată de cuvintele aparţinând aceluiaşi câmp lexical:
„sicrie”, „flori”, „vestmânt funerar”, „cavou”, „coroane”. Asociat cu
singurătatea, plumbul sugerează moartea. Sintagmele în care apare „plumb”
asociază termeni concreţi: „sicriele de plumb”, „flori de plumb”, „coronele de
plumb”.
Între starea sufletească a celui
care se integrează în spaţiul limitat al cavoului şi planul obiectiv se
stabileşte o corespondenţă; universul exterior este dominat de aceeaşi
atmosferă de tristeţe copleşitoare: „Şi era vânt …”.
Strofa a doua, construită
simetric, amplifică dramatismul trăirii interioare. „Plumb” se asociază cu o
noţiune abstractă – „amorul” – şi cu
două noţiuni concrete – „flori” şi “aripi”. „Amorul” poate desemna
iubirea sau iubita, imposibilitatea precizării sensului exact contribuie la
accentuarea ideii de singurătate de izolare. „Amorul de plumb” doarme „întors”,
ceea ce ar putea semnifica interzicerea accesului la amintire, absenţa
consolării (după cum nota Lucian Blaga, ar fi vorba despre întoarcerea mortului
cu faţa spre Apus, întoarcere definitivă). Tăcerea, universul ostil amplifică
nevroza determinată de singurătate: „Dormea întors amorul meu de plumb / Pe
flori de plumb, şi-am început să-l strig / Stam singur lângă mort … şi era frig
…”. Interzicerea zborului, sugerată de imaginea finală – „aripile de plumb” –
trimite la o imaginea prăbuşiri ( „un fel de pasăre care zboară invers” ).
Prăbuşirea, atracţia teluricului, sugerată de verbul „atârnau”, semnifică
absenţa idealului. Imposibilitatea înălţării prin iubire, asocierea acesteia cu
moartea conferă originalitate poeziei bacoviene, detaşând-o de modelele
romantice.
Anihilării aproape definitive a
mişcării – „stam”, „dormea”, „dormeau”, „atârnau” – îi corespunde, în plan
gramatical, imperfectul verbelor. Substantivele domină versul, determinările
lor sunt legate de cuvântul cheie sau sugerează o atmosferă de doliu: „funerar
vestmânt”. Monocromia imaginilor (cenuşiul plumbului) potenţează ideea de stare
depresivă, dezolantă. Motive centrale ale textului poetic devin singurătatea,
plumbul, moartea. Plumbul devine
laimotiv ( motiv care se repetă ), poziţia sa privilegiată fiind subliniată
prin repetiţii, care devin obsedante.
În plan fonetic, consoanele
labiale m, b, şi p, repetate
obsedant, creează o melodie tristă, înăbuşită de „înăbuşită” de „compozitor în
vorbe şi pictor în cuvinte” (M. Petroveanu). Rima masculină menţinută pe tot
parcursul poeziei, marchează puternic prin accent finalul fiecărui vers. Toate
vocalele din rimă (u, î şi i)
sunt închise, creând sugestia de vibraţie surdă, de limitare.
Întregul poem este construit prin
acumularea succesivă a imaginilor poetice, al cărei semn este conjuncţia şi, folosită în trei situaţii, în
fiecare dintre cele două strofe. Imaginile se articulează firesc, prin
coordonare, dobândind unitate. Încremenind în plumbul unor sentimente apăsătoare, eul liric bacovian
îşi transferă tristeţea apăsătoare asupra întregului univers.
No comments:
Post a Comment