Scrie
un eseu de 2 – 3 pagini, despre evoluţia unui personaj, ilustrată într-un roman psihologic din perioada interbelică,
pornind de la ideile exprimate în următoarea afirmaţie: „Romanul e povestea
unor oameni caracteristici, originali, a căror viaţă se degajă clar de mediul
cu care intră în conflict. Viaţa lor sufletească trebuie să fie complexă tocmai
ca să fie posibil acest conflict, adică să apară în conştiinţa lor problema
care torturează şi-i îndepărtează de felul cum concep viaţa semenii lor. Romanul
e legat de apariţia conştiinţei.” ( Mihai Ralea, De ce nu avem roman )
Pentru a prezenta evoluţia unui personaj ilustrată într-un roman psihologic, trebuie să remarcăm că romanul, în general,
ca orice text epic, „spune o poveste”. Mihai Ralea susţine că „romanul e
povestea unor oameni caracteristici, originali, a căror viaţă se degajă clar de
mediul cu care intră în conflict.” Chiar dacă romanul este, uneori, şi povestea
unor personaje tipice ( ca în cazul romanelor obiectiv – realiste ), odată cu
modernizarea tehnicilor narative şi cu apariţia preocupării pentru explorarea
conştiinţei personajului, romanul a devenit povestea conflictelor sufleteşti, a
problemelor care torturează conştiinţa eroilor. De aceea, viaţa sufletească
a personajelor „trebuie să fie complexă tocmai ca să fie posibil acest
conflict, adică să apară în conştiinţa lor problema care torturează şi-i
îndepărtează de felul cum concep viaţa semenii lor.”
În cazul romanului subiectiv,
autorul îşi propune să „absoarbă” lumea în interiorul conştiinţei, anulându-i
omogenitatea şi epicul, dar conferindu-i dimensiuni metafizice; nu mai este demiurg în lumea imaginarului, ci descoperă limitele
condiţiei umane; are o perspectivă limitată şi subiectivă, completată adesea cu
opinii programatice despre literatură (autorul devine teoretician ).
Personajul – narator
înlocuieşte naratorul omniscient, ceea ce potenţează drama de conştiinţă,
conferindu-i autenticitate; opţiunea pentru convenţiile epice favorizează analiza ( jurnalul intim,
corespondenţa privată, memoriile, autobiografia ); principiile cauzalităţii şi
coerenţei nu mai sunt respectate (cronologia este înlocuită cu acronia ); sunt alese evenimente din planul
conştiinţei, iar din exterior sunt preferate faptele banale, lipsite de
semnificaţii majore, fără să fie refuzate inserţiile în planul social; modelul narativ al analizei psihologice este impus
pe plan european de opera lui Marcel Proust.
Cititorul
se identifică cu personajul – narator, alături de care investighează
interioritatea aflată în centrul interesului; are acces la intimitatea
personajului – narator ( mai ales atunci când îi poate „citi” jurnalul de creaţie ).
Apărut
în 1930, romanul Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război fusese
anunţat în repetate rânduri în presa vremii, cu titluri variind de la Romanul
căpitanului Andreescu la Proces-verbal
de dragoste şi război. Cunoscător al diferitelor teorii filosofice şi
ştiinţifice care circulau în epocă, admirator declarat al operei lui Marcel
Proust, Camil Petrescu creează primul
personaj – narator din literatura română preocupat să înţeleagă în ce constă
diferenţa între realitate şi autosugestie, între absolut şi relativ.
Alcătuit
din două părţi care n-au între ele decât o legătură accidentală ( în opinia lui
George Călinescu), acest volum inedit ca structură narativă în peisajul epocii
este – după opinia lui Perpessicius - , romanul „unui război pe două fronturi”:
cel al iubirii conjugale şi cel al războiului propriu-zis, ceea ce-i
pricinuieşte eroului „un neîntrerupt marş, tot mai adânc în conştiinţă” (
Perpessicius )
Sublocotenentul
Ştefan Gheorghidiu, aflat cu regimentul său în regiunea Dâmbovicioarei,
încearcă să obţină o permisiune de două zile pentru a merge la Câmpulung, unde
fosta lui soţie, Ela, îl chema insistent. Scrisoarea Elei venea la scurtă vreme
după o reconciliere survenită în urma unei lungi perioade de neînţelegeri, care
declanşează un conflict puternic în conştiinţa personajului. Discuţia în
contradictoriu de la popota ofiţerească introduce a doua temă a romanului,
aceea a dragostei. Ştefan Gheorghidiu rememorează momentele mariajului său cu
Ela, mariaj ce stă de la bun început sub semnul geloziei. Tineri studenţi, cu o
situaţie materială precară, cei doi soţi vor fi puşi în faţa unei situaţii
neaşteptate – o moştenire din partea unui unchi bogat îi proiectează într-o
lume mondenă, luxoasă, în care Ela se acomodează rapid, în timp ce Ştefan
Gheorghidiu refuză să se integreze. Noul lor statut social pune în evidenţă
diferenţele dintre cei doi soţi. Relatată din perspectiva, unică, a unui
personaj a cărui conştiinţă este scindată între raţiune şi pasiune, între
luciditate şi autosugestie, povestea iubirii dintre Ştefan Gheorghidiu şi Ela
dezvăluie un complicat mecanism sufletesc, demontat cu fervoarea tipică eroilor
lui Camil Petrescu. Spiritual, ironic, hipersensibil, Gheorghidiu „este un
psiholog al dragostei, şi luciditatea şi preciziunea analizei lui se înrudesc
cu ale marilor moralişti ai literaturi franceze, şi înaintea tuturor cu
Stendhal însuşi” ( Perpessicius ). Antologică pentru modul în care ia naştere
gelozia, printr-un complicat joc al autosugestiei, este scena în care Ştefan
Gheorghidiu, Ela şi foarte vag conturatul G., aşezaţi pe bancheta din spate a
unei maşini – între Gheorghidiu şi G. se află Ela -, merg către Drăgăşani. Pentru narator, eşecul în iubire este un
eşec al cunoaşterii; analiza mecanismului psihologic al erosului, semnificativă
pentru toţi eroii lui Camil Petrescu, este dublată de o radiografie a
raporturilor sociale care generează, de cele mai multe ori, conflictele interioare. Portretul lui Nae
Gheorghidiu, parlamentarul cinic şi lipsit de scrupule, sau acela al
afaceristului analfabet Tănase Vasilescu-Lumânăraru (tatăl lui Fred Vasilescu,
personajul din Patul lui Procust )
trădează un romancier atent la diversitatea comediei umane a epocii sale.
Confruntat
cu experienţa-limită a războiului care redimensionează orice relaţie umană,
Ştefan Gheorghidiu îşi analizează retrospectiv şi critic întreaga existenţă.
Drama erotică este reevaluată din perspectiva experienţei războiului care, în
viziunea romancierului, „a fost drama personalităţii, nu a grupei umane”.
Întors în prima linie după cele câteva zile petrecute la Câmpulung, Ştefan
Gheorghidiu participă la luptele de pe frontul Carpaţilor cu sentimentul că
este martor la un cataclism cosmic, unde accentul cade nu pe eroismul
combatanţilor, ci pe haosul şi absurditatea situaţiei – aspect subliniat de
majoritatea criticilor literari care au comentat romanul la apariţia sa. Personajul
are – sub ameninţarea permanentă a morţii – revelaţia propriei individualităţi,
ca şi a relativităţii absolute a valorilor umane: „ Îmi putusem permite atâtea
gesturi până acum – mărturiseşte naratorul -, pentru că aveam un motiv şi o
scuză: căutam o identificare a eului meu. Cu un eu limitat, în infinitul lumii
nici un punct de vedere, nici o stabilire de raporturi nu mai era posibilă şi
deci nici o putinţă de realizare sufletească…” Finalul romanului consemnează
despărţirea definitivă de trecut a eroului, gest caracteristic pentru
personajele masculine camilpetresciene, care „distrug o pasiune, se sinucid,
dar nu ucid. Ei ştiu că eroarea se află în propria conştiinţă, şi nu în
obiectele conştiinţei” (Marian Popa )
Ştefan Gheorghidiu se înscrie
în seria personajelor preocupate până la obsesie de explorarea propriilor
trăiri sufleteşti şi a reacţiilor organice pe care le determină anumite
sentimente: „Simţeam din zi în zi, departe de femeia mea, că
voi muri, căci durerile ulceroase – acum când nu mai puteam mânca aproape deloc
– deveniseră de nesuportat.”
Hipersensibil, hiperlucid,
Gheorghidiu îşi trăieşte drama interioară acut, exagerând importanţa unor
evenimente dar fiind incapabil să reducă totul la dimensiunile unui eveniment
banal. Eroul este definit exclusiv prin intermediul conflictelor interioare. Narator subiectiv, el nu este creditabil şi nici nu poate fi caracterizat
în raport cu alte personaje, pe care cititorul le cunoaşte exclusiv prin
mărturiile lui.
Autocaracterizarea
subliniază natura sufletească foarte
complicată a eroului, conştient că e prizonierul propriilor fantasme şi iluzii,
dar incapabil, ca majoritatea eroilor lui Camil Petrescu, să se desprindă de
jocul magic al propriei conştiinţe. Ampla lui confesiune este o mărturie a nivelului intelectual al
personajului. Superior moral celorlalţi
prin aspiraţia către ideal, către iubire, perfecţiune – o caracteristică a
tuturor personajelor camilpetresciene care vizează absolutul, ideea, esenţa (
Pietro Gralla, Andrei Pietraru, Gelu Ruscanu ) – Ştefan Gheorghidiu nu se
adaptează unei lumi ale cărei structuri preţuiesc numai aparenţele. El e o
conştiinţă incapabilă de compromisuri, de aceea se izolează ( se retrage din
afacerile cu Nae Gheorghidiu, incapabil să practice ipocrizia şi jocul acceptat
de societate ).
Intransingent,
Gheorghidiu îşi recunoaşte neputinţa de a face compromisuri, ilustrativ în
acest sens fiind dialogul cu doamna distinsă, „cu părul alb”, care observă: „A,
dumneata eşti dintre acei care fac mofturi interminabile şi la masă. Dintre cei
care totdeauna descoperă firele de păr în mâncare.” Răspunsul nu face decât să
confirme că personajul este conştient de propria superioritate şi că încearcă
să-şi construiască o existenţă fără fisuri: „Sunt eu de vină, dacă mi se oferă fire
de păr în mâncare?”
Aflat
într-o permanentă căutare de certitudini, eroul nu poate să accepte minciuna,
falsitatea societăţii în care trăieşte. Iluzia că a găsit o dragoste ideală
alături de Ela, că propriul cămin e în afara dominaţiei socialului determină
dezamăgirea totală când descoperă că soţia sa nu e altfel, nu e „monada”, ci e
doar o femeie obişnuită: „erau şi alţi bărbaţi în situaţia mea, ba aproape
toţi”. Ştefan Gheorghidiu este, în fond, victima propriului ideal. Obsedat de
absolut, e învins de el. Conştient de
propriile defecte, Gheorghidiu e un om care trăieşte drama inflexibilităţii
conştiinţei sale.
Romanul
surprinde drama personajului în două momente importante: viaţă – moarte,
reliefând singurătatea omului modern care nu poate înţelege lumea, nu găseşte
un punct de comunicare durabil cu aceasta, susţinând punctul de vedere al
autorului: „Eroul de roman presupune un zbucium interior, loialitate,
convingere profundă, un simţ al răspunderii dincolo de contingenţe obişnuite
sau cel puţin chiar fără un suport moral, caractere monumentale în real
conflict cu societatea”.
Ca
majoritatea personajelor lui Camil Petrescu dominate de ideea absolutului,
Ştefan Gheorghidiu sfârşeşte prin a fi învins de propria conştiinţă. El nu se adaptează şi refuză să devină
banal. De aceea, acest personaj
se detaşează net de umanitatea care evoluează derizoriu, privită necruţător
prin prisma unei conştiinţe ironice şi lucide. Ştefan Gheorghidiu se încadrează
perfect în seria personajelor „a căror viaţă se degajă clar de mediul cu care
intră în conflict”. El e o conştiinţă, în
primul rând, şi abia în al doilea
rând un personaj de acţiune. Cu alte cuvinte, s-ar putea spune că evoluţia
acestui personaj susţine întreaga construcţie a romanului subiectiv analizat. Aşadar, romanul lui Camil Petrescu e
„legat de apariţia conştiinţei” personajului principal.
No comments:
Post a Comment